رئیس انجمن مجسمه‌سازان و مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد، به حواشی هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هشتمین دوسالانه ملی سرامیک ایران با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنر‌های تجسمی و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

عباس مجیدی رئیس انجمن مجسمه سازان و مسئول شورای دبیران هشتمین دوسالانه ملی سرامیک ایران، درباره این رویداد به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در این دوره سه بخش داشتیم؛ در بخش فراخوان، فرآیند داوری صورت گرفت و در نهایت ۴۰ اثر از مجموع ۱۵۰۰ اثر ارسال شده انتخاب شد. معیار‌های داوری براساس سیاست‌های تنظیم شده‌ای بود که از ابتدا براساس نگره‌های اولیه درباره هنر مجسمه سازی معاصر شکل گرفته بود. بر اساس روند کاملاً پژوهشی این اتفاق افتاد و هیئت داوران هم بر اساس همان نگره‌ها و مفاهیم و تعاریف امروز مجسمه‌سازی آثار را قضاوت کردند.

وی افزود: اتفاق جدیدی هم که در بخش کیوریتوری برای اولین بار افتاد، این بود که آثار رصد شده متناسب با زمینه و مفاهیم هستند. همچنین آثاری که هم تراز با شأنیت بینال بود، از گالری‌ها دریافت شد. ضمن اینکه برخی از آثار هم طبق روال گذشته به صورت مدعو به دوسالانه آمدند.

مجیدی در پاسخ به اینکه چرا برخی از آثار بینال قبلاً در نمایشگاه و رویداد‌های دیگر نمایش داده شده اند، گفت: ما می‌گوییم با توجه به زمینه‌ای که اثر در آن قرار می گیرد، یک اثر ممکن است در جای دیگر و به شکلی دیگر ارائه شده باشد؛ اما اینجا در قالب، منظر و تعریف و در زمینه دیگری ارائه شده است. البته عموم آثار برای اولین بار نمایش داده شده اند.

پاسخ دبیر دوسالانه مجسمه به نمایش برخی از آثار این نمایشگاه در رویداد‌های دیگر/ مظفری: عده‌ای می‌گفتند ارشاد مانع برگزاری دوسالانه هاست

وی یادآور شد: هنرمندان شهرستان‌ها هم در این رویداد حضور چشمگیر دارند، اما از آنجا که تهران ظرفیت بیشتری دارد، تعداد هنرمندان پایتخت بیشتر است.

در دوسالانه مجسمه سازی، مرز بین هنرها برداشته شده است

هادی مظفری مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد هم درباره هشتمین دوسالانه مجسمه سازی ایران گفت: تا امروز می‌گفتند که وزارت ارشاد مخالف برگزاری دوسالانه هاست؛ در صورتی که برگزاری این دوسالانه، دوسالانه سرامیک و همه دوسالانه‌های پیش رو، نشان می‌دهد که وزارت ارشاد نه تنها مخالف نیست، بلکه در هر شرایطی که پیش آمد تا این رویداد‌ها برگزار نشود، تلاش کردیم که موانع را برداریم.

وی افزود: همین دوسالانه مجسمه را از سال قبل در نظر بگیرید؛ اتفاقاتی که در آن افتاد از استعفای دبیر، به تعویق افتادن زمان برگزاری، تشکیل شورای دبیران، جابجایی مکان برگزاری از باغ کتاب به پهنه رودکی، کرونا، وضعیت بد اقتصادی و... تنها یکی از این چند بهانه کافی بود تا کنسل شود؛ اما ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم و از دوستان انجمن مجسمه سازان خواهش کردیم که با توان بیشتر کار کنند تا بینال برگزار شود.

مظفری با بیان اینکه انگیزه دادن به جامعه هنری را وظیفه خود می‌دانیم، اظهار کرد: بعضی از دوسالانه‌ها بیش از ده سال بود که برگزار نشده بود. البته این دلایل مختلفی دارد؛ مثلاًًً هیئت مدیره انجمن‌ها هر دوسال یکبار عوض می شود، افراد جدیدی هم که می‌آیند تا برای دوسالانه تصمیم بگیرند و فراخوان منتشر کنند، حدود یکسال زمان لازم است. این ثابت نبودن افرادی که مسئولیت دارند، گاهی اوقات چالش‌هایی را به وجود آورده است. از طرفی پیشنهاد‌های اجرایی در دوسالانه را هم انجمن‌ها می دهند. ما یک ساختاری داریم که آن را فقط در اختیار انجمن تخصصی قرار می‌دهیم و به لحاظ مالی حمایتش می‌کنیم تا آن رویداد اتفاق بیفتد؛ اما نوع برگزاری، شکل، محتوا، تعداد آثار، مجموعه کار‌ها و... همه در اختیار انجمن است و ما تلاش می‌کنیم که دخالتی در آن نداشته باشیم.


بیشتر بخوانید:


وی پیرامون غیررقابتی بودن این دوسالانه و نمایش آثار مفهومی گفت: در پیشنهاد ابتدایی انجمن مجسمه سازی برای برگزاری بینال، مشهود بود که وجه رقابتی آن برداشته شده است؛ بنابراین تلاش شد تا به سمت نمایشگاه گردانی یا کیوریتوری حرکت کند. زیرا در این صورت فرآیند تولید ایده تا خلق اثر به نمایش گذاشته می‌شود. از طرفی دوستان انجمن بر این باور هستند معمولا افرادی که در بینال‌ها شرکت می‌کنند چه از بین قشر جوانان و چه اساتید، عموما جزو بهترین‌ها هستند؛ بنابراین تصمیم گرفتند این داوری و قضاوت را نه یک گروه دیگر بلکه جامعه انجام دهد. این پیشنهاد به خودی خود درست بود. کما اینکه حتی در جایزه‌های بزرگ جهانی هم این را می‌بینید که افراد دارای رزومه و سابقه کار اجازه ورود در آن فضا را دارند، اما نهایتا کارشان قضاوت نمی‌شود.

مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد ادامه داد: نکته دیگر این است که انجمن مجسمه سازان در دوره هفتم بینال مجسمه هم به فضای بینارشته‌ای نزدیک شده بود. یعنی اگر شما کتاب دوره هفتم را ورق بزنید، مجسمه‌هایی با نگاه کلاسیک در آن نمی‌بینید. امروز برداشته شدن مرز هنر‌ها و قضاوت نشدن مدیوم‌ها را در این بینال هم می‌بینیم. فکر میکنم در بینال هشتم، این مسیر چند قدم جلوتر رفت و راهی که قبلا انجمن شروع کرده بود و اعتقاد و باورش در مجسمه چیزی ماورای مجسمه‌های کلاسیک بود، را امروز می‌بینیم.

پاسخ دبیر دوسالانه مجسمه به نمایش برخی از آثار این نمایشگاه در رویداد‌های دیگر/ مظفری: عده‌ای می‌گفتند ارشاد مانع برگزاری دوسالانه هاست

وی درباره اختتامیه دوسالانه سرامیک توضیح داد: اختتامیه این دوسالانه را یا مجازی و یا به صورت حقیقی برگزار خواهیم کرد. به این نکته هم باید اشاره کنم که واقعا با شرایط سخت امسال، برگزاری ۲ بینال، جزو اتفاقات بسیار خوبی است که در حوزه هنر‌های تجسمی افتاده است. در سال‌های گذشته یا در سال یک بینال داشتیم و یا اینکه در ۶ ماهه اول یک بینال و در ۶ ماهه دوم بینال دیگر برگزار می‌شد. شعاری که من پیش‌تر دادم و گفتم که امسال سال پرفعالیتی در تجسمی خواهد بود، تا حدودی تحقق پیدا کرده و امیدواریم تا پایان سال هم بیشتر شود.

گفتنی است هشتمین دوسالانه ملی سرامیک ایران با ارائه ۱۰۰ اثر از آخرین دستاورد‌های هنرمندان این رشته، از ۲۴ آذر تا ۲۴ بهمن ماه در تالار وحدت برقرار است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار