کمبود روغن جامد بیش از چهار ماه است مردم خراسان جنوبی را گرفتار کرده است، موضوعی که هر از گاهی مسئولان وعده جذب و توزیع روغن می‌دهند اما گره گشا نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سریال تکراری نبود روغن جامد دیگر به سریالی قدمی در بیرجند تبدیل شده و گویی برای مردم تازگی ندارد.

مردم خراسان جنوبی نزدیک به ۵ ماهی است که به نبود این محصول در بازار عادت کرده و هرچند هر از گاهی نیز مسئولان با اعلام اخباری مبنی بر جذب محموله‌های روغنی برای استان خبر می‌دهند و این سبب می‌شود مردم بار دیگر راهی کوچه و بازار شوند و در به در به دنبال روغن جامد باشند که هر دفعه نیز با دست خالی برمی‌گردند، چون روغنی در کار نیست.

نگرانی‌ها از نبود این قلم کالا موجب شده تا مردم روانه فروشگاه‌ها، بازار و انبار‌های عرضه‌کننده روغن شوند که نتیجه این امر، کاهش بیشترموجودی این قلم کالا در بازار است. در این میان البته روایت‌های متفاوتی از سوی خریداران روغن مطرح می‌شود، اما پاسخ مشترک خیلی از آن‌ها این است که «در بازار، روغن جامد نیست».

برخی از مردم معتقدند وقتی به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند اصلا روغنی وجود ندارد که بخواهند خریداری کنند و در این میان حتی خود فروشندگان نیز از این وضعیت چندان دل خوشی ندارند و معتقدند با توجه به نوسان قیمت روغن در هفته‌های اخیر، در فروش این محصول به مشکل برخورده‌اند.

برخی هم معتقدند روغن مایع در فروشگاه موجود است و قیمت آن هم به تعادل رسیده است، اما مشتریان بیشتر سراغ روغن نباتی را از ما می‌گیرند و تمایلی برای خرید روغن مایع ندارند.

یکی از فروشندگان  گفت: بیشتر از چند ماه است که پیگیر دریافت روغن بوده ایم، اما از هیچ‌کدام از شرکت‌های توزیع‌کننده پاسخی دریافت نکرده‌ایم و از چند هفته قبل روغن موجود در انبارمان تمام شده است.

یکی از شهروندان بیرجندی نیز با گلایه از نبود روغن جامد در بازار گفت: از اواخر مردادماه بود که کمبود روغن جامد در بیرجند و استان احساس شد کمبودی که بار‌ها مردم گلایه کردند، اما این گلایه‌ها به جایی نرسید.

او با بیان اینکه در یک برهه از زمان روغن مایع هم کیمیا شد افزود: بعد از پیگیری‌ها مشکل کمبود روغن مایع برطرف شد، اما چندین ماه است که روغن جامد پیدا نمی‌شود و از آنجا که مصرف بیشتر مردم استان به ویژه در بیرجند از این نوع محصول است به مشکل و دغدغه‌ای بزرگ برای مردم تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید


دیگر شهروند بیرجندی هم معتقد است کمیابی روغن جامد در حالی است که از ابتدای سال تاکنون دو مرحله افزایش قیمت نیز داشته است، اما حال بعد از افزایش قیمت داستان نبود روغن جامد حکایتی تلخ است و مردم برای یافتن روغن جامد در این روز‌های کرونایی باید از این مغازه به آن مغازه به دنبال یافتن این محصول باشند.

روایت جالب‌تر از بازار روغن اینکه خرید آن مشروط به خرید محصولاتی، چون رب، چای و کنسرو ماهی شده است.

یکی از شهروندان گفت: وقتی برای خرید روغن به یکی از فروشگاه‌ها مراجعه کردم روغن مایع تنها به افرادی ارائه می‌شد که خرید کلی داشته باشند، یعنی فروش یک لیتر روغن مایع منوط به خرید کالا‌های دیگری مانند رب گوجه فرنگی و کنسرو ماهی شده است.

به سراغ رئیس اتحادیه خواربار فروشان بیرجند رفتیم او خود یکی از عاملان فروش بزرگ در بیرجند است و معتقد است چندین ماه است که روغن جامد ندارد و نتوانسته است این محصول را تامین کند.

شریف با بیان اینکه مسئولان بار‌ها وعده پیگیری داده، اما این پیگیری‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است افزود: همچنان روغن جامد در بازار نداریم و باید فکری اساسی برای نبود روغن جامد اندیشیده شود.

جویبان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز چند روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار استان با اشاره به کمبود روغن خوراکی در شش ماهه دوم امسال گفت: در این مدت ۷۶۰ تن انواع روغن از نوع جامد و مایع در استان جذب و توزیع شده است.

او افزود: با پیگیری‌های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز دیروز ۲۶۹ تن روغن ویژه صنف و صنعت تخصیص یافت که بزودی جذب و توزیع خواهد شد.

جویبان ادامه داد: علاوه بر اقلام فوق میزان، ۲ هزار و ۲۴۵ تن برنج، ۷۵۰ تن گوشت مرغ منجمد و ۲۲۹ تن گوشت گوساله منجمد نیز در استان توزیع شده است.

با این اوضاع و شرایط بازار حال باید دید قول‌های مسئولان برای رفع مشکل روغن در بازار تا چه زمانی محقق می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/  ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.