سعیدی گفت: گشایش مرز رسمی ریمدان ظرفیت و توانمندی مناسبی برای صادرات و واردات کالابین دو کشور ایران و پاکستان را فراهم می‌کند و در توسعه مبادلات اقتصاد ملی و محلی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های مرزی برای توسعه روابط با کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر میزان تبادلات تجاری ایران و پاکستان یک و نیم میلیارد دلار است در حالی که ظرفیت روابط دو کشور حدود ۵ میلیارد دلار است.

نماینده چابهار با اشاره به بازگشایی مرز ریمدان اظهار کرد: این گذرگاه در نقطه استراتژیکی قرار دارد به طوری که از یک طرف نزدیکترین مسیر دسترسی به کشورهای آسیای میانه است ، گشایش این مرز می‌تواند تراز تجاری دو کشور ایران و پاکستان را به ۵میلیارد دلار برساند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تاثیرات مستقیم بازگشایی مرز بر معیشت مرزنشینان هر دو سوی مرز خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه استراتژیک ریمدان، این منطقه در اولویت وزارت‌خانه‌های خارجه، کشور و اقتصاد قرار گرفت و بعد از سفر رییس مجلس به سیستان و بلوچستان بر این نکته پافشاری شد و دیروز این نوار مرزی بازگشایی شد.

سعیدی با بیان اینکه بالفعل شدن این نقطه از مرز، بخش عظیمی از مشکلات اقتصاد محلی و ملی را حل می کند، ‌ بیان داشت: علاوه بر بحث تبادلات تجاری در این نوار مرزی، در بحث گردشگری و زیارتی هم می توان از این معبر استفاده کرد، زیرا تنها مسیری است که آن سوی مرز مشکلات امنیتی ندارد.

وی افزود: مرز ریمدان ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات و واردات کالا، انتقال زائران پاکستانی و گردشگران و مسافران دارد و از آنجایی که فاصله آن تا بندر گوادر پاکستان حدود ۷۰ کیلومتر است اتباع کشور همسایه می‌توانند از این مسیر به دشتیاری و چابهار و سپس از طریق ناوگان زمینی و هوایی به شهرهای مذهبی و مناطق تفریحی و گردشگری ایران سفر کنند.

سعیدی خاطرنشان کرد: از طرف ایران آمادگی برای بازگشایی و رونق نقاط مرزی همانند کوهک، سراوان و مرز زابل وجود دارد، در صورتی که کشور مقابل استقبال چندانی نمی‌کرد، اما مرز ریمدان شرایط متفاوتی داشت و بسیاری از زیرساخت‌های آن سوی مرز ایجاد شده بود و با اولویت پیگیری و افتتاح شد.

نماینده چابهار با اشاره به اهمیت بحث اقتصاد محلی و معیشت مرزنشینان گفت: امیدواریم بازارچه‌های محلی در این بخش تقویت شود و در کنار مرز رسمی، محلی برای تبادلات اقتصادی مردم منطقه باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: با توجه به نوع ارتباطات تاریخی که با پاکستان داریم، در شرایط تحریمی این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش عمده ای در توسعه مبادلات اقتصادی دو طرف داشته باشد.

 مرز ریمدان ایران و گبد پاکستان با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و وزیر تولیدات دفاعی پاکستان و مسئولانی از وزارتخانه‌های کشور، خارجه و صنعت و معدن دیروز شنبه به صورت رسمی افتتاح شد

مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان، با چابهار ۱۲۰ کیلومتر و تا گوادر پاکستان حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد، این نقطه بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان در پاکستان، چین و هند است لذا توجه به زیرساخت‌های کامل و استاندارد این مرز برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی از الزامات است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار