کارگاه آموزشی و توجیهی با موضوع توسعه زراعت چوب و تغییر الگوی کشت در اراضی مستعد بخش جویم شهرستان لارستان برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، منصور رضایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان، گفت : کارگاه آموزشی و توجیهی با موضوع توسعه زراعت چوب و تغییر الگوی کشت در اراضی مستعد به منظور استفاده حداکثری از منابع و ظرفیت‌های بومی و توسعه اقتصادی لارستان در سال جهش تولید و نیز با توجه به شرایط مناسب اقلیمی منطقه برای اجرای طرح زراعت چوب تشکیل شده است.

او، با اشاره به اهداف اجرای طرح زراعت چوب، بیان کرد:گسترش پوشش گیاهی، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی، حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان جنگلی، بهره‌برداری زمین‌های شیب دار، حفظ آب و خاک و استفاده آب‌های غیرمتعارف از اهداف اجرای طرح زراعت چوب در شهرستانهای جنوبی فارس است.

رضایی، تصریح کرد: در این طرح از گونه های سریع رشد مانند گز شاهی و اوکالیپتوس استفاده می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان، ادامه داد: کشاورزان و بهره برداران بدون کسب اطلاعات علمی هیچ گاه وارد طرح زراعت چوب نشوند ، چون علاوه بر ضررهای مالی تاثیر منفی در نگرش مردم نسبت به این طرح استراتژیک ایجاد می شود.

مجتبی شریفی سعدی هماهنگ کننده طرح زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز افزود: با توجه به طرح تنفس یا توقف بهره برداری از جنگل های شمال کشور و نیاز صنایع و کارخانجات وابسته به ماده اولیه چوب ، اجرای این طرح یکی از سیاست های مهم و راهبردی سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور و  ادارت کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها به شمار می رود و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

او، اضافه کرد: اجرای این طرح علاوه بر کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از روند بیابانی شدن عرصه های طبیعی زمینه مناسبی را برای اشتغالزایی و تامین معیشت کشاورزان و روستاییان فراهم می کند.

در این کار گاه آموزشی تعدادی از کشاورزان  برای مشارکت درطرح زراعت چوب و گزکاری اعلام آمادگی کردند.

بازدید از طرح الگویی زراعت چوب ۴ هکتاری در بخش جویم لارستان از دیگر بخش های این کارگاه آموزشی بود.

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.