بسیاری از تولیدات دامی چهارمحال و بختیاری به علت نبود صنایع تبدیلی از استان خارج و در سایر کارخانه‌های کشور فرآوری می شود و ایجاد اشتغال می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سام مردانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان در حوزه شیر با تولید ۲۵۳ هزار تن با احتساب مصرف سرانه حدود ۱۹۰ کیلوگرم، رتبه دوم سرانه تولید در کشور را دارد که ۶۰ تا ۷۰ هزار تن مازاد بر نیاز است و به شکل‌های مختلف از استان خارج می‌شود.

او اضافه کرد: حدود ۲۷ هزار تن گوشت قرمز سالانه در استان تولید می‌شود که سرانه مصرف حدود ۱۸ کیلوگرم بوده و حدود هشت تا ۹ هزار تن از آن مازاد بر نیاز است که عمدتاً از استان خارج می‌‎شود.

مردانی ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاران برای ارتقای بخش صنایع تبدیلی و فرآوری در چهارمحال و بختیاری ضروری است.

او افزود: مواد اولیه در بخش دامپروری از جمله شیر و گوشت در این استان در حال تولید است و زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی برای راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری محصولات دامی فراهم شده و تنها ورود سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز است.


بیشتر بخوانید


مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در استان سالانه یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که از این میزان حدود ۹۰۰ هزار تن فرآوری می‌شود.

فتاحی افزود: حدود ۲۰۰ کارخانه یا کارگاه متوسط، کوچک و بزرگ وجود دارد که این محصولات را فرآوری و برای استان، سایر استان‌ها و کشور آماده می‌کند

او با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در صنایع تبدیلی استان سرمایه‌گذاری شده ادامه داد: استان ظرفیت سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی را دارد و از سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

بسیاری از مواد خام دامی تولیدی استان از جمله شیر از استان خارج و در سایر کارخانه‌های کشور فرآوری می‌شود و ارزش‌افزوده‌ای و اشتغالی که باید در استان ایجاد می‌شد، در استان‌های دیگر کشور ایجاد می‌شود.

فعال شدن واحد‌های صنعتی فرآوری شیر و گوشت موجب افزایش رقابت در استان می‌شود و این امر افزایش بهره‌وری، ارزش‌افزوده و درآمد دام‌پروران را سبب می‌شود و به‌صورت مستقیم در بخش‌های زیرمجموعه تأثیرگذاری بالایی دارد و موجب ارتقای این بخش می‌شود.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار