شانه ساز گفت:مطمئن باشید جزو کشورهایی هستیم که به موقع واکسن کرونا را تامین می کنیم البته باید امیدمان به واکسن داخلی باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان حوزه نظارتی وزارت بهداشت در امر سلامت غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و سایر کالا‌های سلامت محور، همیشه سعی کرده است که در جهت ایجاد کیفیت و کمیت مناسب برنامه ریزی کند.

کاهش واردات دارو به ۱۵ درصد در سال ۹۹

شانه ساز با اشاره به میزان واردات دارو بیان کرد: در عین حال در جهت تحقق شعار جهش تولید این نوید را می‌دهم که میزان واردات دارو در سال ۱۳۹۷، ۳۰ درصد بازار دارویی از نظر ریالی بوده که با برنامه ریزی و حمایتی که از صنعت داخلی شده است، در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۲ درصد و امروز میزان واردات به کمتر از ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است که توانمندی صنعت داروسازی کشور را نشان می‌دهد.

وی افزود: در عین حال هر دارویی در زمینه کرونا مطح می‌شود، ما می‌توانیم ظرف کمتر از دو ماه آن را در کشور تولید و زمینه صادراتش را فراهم کنیم. بحث واکسن یکی از نمونه‌هایی است که توانستیم در این حوزه قدم برداریم.

شانه ساز ادامه داد: در حوزه غذا که بخش مهمی از سلامت و اقتصاد کشور را به خودش اختصاص می‌دهد، این مژده را می‌دهم که زمان ورود مجوز پروانه ورود مواد غذایی و ... به کمتر از ۲۴ ساعت تقلیل یافته است. در حالی که همواره از طولانی بودن این روند گلایه از سازمان غذا و دارو وجود داشت، اما امروز با اقداماتی که انجام شده این زمان کاهش یافته است و از حدود ۱۵۰۰ پروانه‌ای که شش ماه قبل در نوبت بود به صفر رسیدیم.

تمام ماسک‌ها باید لایه ملت‌بلون داشته باشند

وی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی هم این اتفاقات رخ داده است. در حوزه ماسک در حالی که در اوایل کرونا بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار ماسک تولید می‌کردیم، امروز تولید به بالای ۳۵ میلیون ماسک رسیده و همه این‌ها در شرایط سخت کرونا و تحریم ایجاد شده است. به هر حال در زمینه ماسک ابتدا بحث تامین و کمیت مدنظرمان بود، بعد قیمت مدنظر قرار گرفت تا ماسک با پایین‌ترین قیمت تامین شود.

شانه ساز بیان کرد:امروز در جهت ارتقاء کیفیت ماسک ضابطه‌ای را اعلام کردیم که تمام ماسک‌ها باید دارای لایه ملت‌بلون باشند البته ماسک‌های قبلی هم کیفیت خوبی داشتند، اما امروز توانستیم خودمان را با ضوابط بین المللی همسو کنیم و امکان صادرات به خارج از کشور را فراهم می‌کنیم.

وی افزود: ظرفیت ما در حوزه تولید ملت‌بلون، ۳.۵ میلیون تن در روز بود که عملا برای هفت میلیون ماسک توانستیم از آن استفاده کنیم که اکنون با کمک بخش خصوصی تولید به بالای ۱۰ میلیون تن در روز ارتقاء یافته است و خودمان دستگاه تولید این لایه را هم تولید می‌کنیم. در زمینه ونتیلاتور و اکسیژن‌ساز هم به همین وضعیت دست یافته‌ایم.

واردات بیش از دو میلیون انسولین در هفته جاری

شانه ساز با اشاره به مشکلاتی که در حوزه انسولین وجود داشت، گفت: در زمینه انسولین نگرانی‌هایی بود، با برنامه ریزی‌های انجام شده، این هفته بیش از دو میلیون عدد انواع انسولین وارد بازار کردیم. در زمینه تولید داخلی برند خارجی انسولین مشکلاتی بود که همه موارد آن رفع شد و امیدواریم نگرانی که در زمینه انسولین وجود داشت، رفع شود. زیرا اشخاصی که انسولین را از داروخانه‌های منتخب کشور دریافت می‌کنند، اطلاعاتشان ثبت و بر اساس کد ملی انسولین داده می‌شود و به این صورت کمتر شاهد خروج این محصولات از زنجیره رسمی کمتر خواهیم بود. در آینده نزدیک که همه بیماران شناسایی شوند، صف بیماران برای دریافت انسولین کاهش پیدا خواهد کرد.

تحریم ها در واکسن سازی ایران بی اثر است

وی درباره واکسن کرونای ایرانی گفت: در زمینه واکسن کرونا چند شرکت تولیدکننده داخلی داریم که روی واکسن کار می‌کنند. یکی از تولیدکنندگان‌مان فاز اول مطالعه انسانی را شروع کرده است و تولید کننده دیگری به سرعت در حال تکمیل مدارک است تا فاز انسانی را آغاز کنند البته آقای وزیر مباحث مربوط به واکسن را خودشان مطرح می‌کنند تا مردم خاطرشان از بابت توانمندی کافی برای تولید واکسن در کشور جمع باشد و تحریم‌ها در این زمینه عملا بی اثر است. امیدواریم با تامین ارز از سوی بانک مرکزی دیگر شاهد هیچ قلم کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نباشیم.

رییس سازمان غذا و دارو درباره قاچاق معکوس دارو از کشور بیان کرد: واقعیت این است که از نظر تفاوت قیمت دارو در ایران با کشور‌های همجوار و حتی غیر همجوار و از طرفی اثربخشی و کیفیت مناسب داروها، همواره یکی از موضوعات جدی ما قاچاق معکوس دارو‌های تولید داخل‌ بوده است. حتی بسیاری از هموطنان و غیر هموطنان ما که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و به ایران مسافرت دارند، طبق گزارشی که از گمرک داریم، این هموطنان هنگام خروج از کشور، به میزان مصرف چند ماه‌ دارو‌های ایرانی را با خود می برند. این موضوع از گذشته بوده و هنوز هم ادامه دارد.

شانه‌ساز  درباره واردات واکسن کرونا، گفت: تصمیم وزارت بهداشت این شده که خود آقای وزیر با توجه به اشراف کاملی که به کار دارند و بالاخره خودشان ایمنولوژیست هستند و کار و تخصص‌شان تولید واکسن است و در عین حال وزیری هستند که کارخانه‌ها و هلدینگ‌های دارویی متعدد را اداره کرده اند، درباره واکسن صحبت کنند. ما در جلسات موارد را به وزیر اعلام می‌کنیم و به لحاظ حساسیتی که وجود دارد، خودشان اعلام می‌کنند.

مطمئن باشید واکسن کرونا به موقع تامین می شود

وی افزود: به طور کلی در زمینه واکسن مذاکرات متعدد با منابع مختلفی صورت گرفته و در حال پیگیری است. بحث تامین ارز واکسن کرونا را بانک مرکزی متقبل شده و اعلام کرده که در زمینه تامین ارز نگرانی نداشته باشید. وزارت امور خارجه نیز اقدامات مربوط به خودش را در زمینه مذاکرات حوزه دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها انجام می‌دهد. بالاخره مسئولیت در این زمینه با وزارت بهداشت است و سایر بخش‌ها تدارکات را انجام می‌دهند. البته هنوز اینطور نیست که در خارج از کشور هم سفره واکسن آماده باشد. هنوز فازهای نهایی در عمده موارد انجام نشده است و در بیشتر شرکت‌ها و کمپانی‌های تولیدکننده نیز هنوز علامت سوال‌هایی وجود دارد و هنوز نتوانستند تاییدیه‌های بین المللی که معمولا در حوزه واکسن بسیار ضروری است، دریافت کنند. بنابراین در حوزه واکسن کرونا هنوز سفره آماده ای نیست که بتوان از آن استفاده کرد.

شانه‌ساز گفت: در زمینه واکسن فقط به طور کلی می گویم که مطمئن باشید که همه آنچه که باید در زمینه تولید و واردات واکسن انجام شود، به صورت شبانه روزی و در ایام تعطیل و غیر تعطیل دنبال می‌شود و ما قطعا جزو کشورهایی خواهیم بود که در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت. جزییات این موضوع را آقای وزیر به موقع مطرح خواهند کرد. به نظر می‌آید که عده ای که خارج از کشور هستند بیشتر دنبال این موضوع هستند. در موقع مناسب اطلاعات مطرح می شود. از بابت اینکه همکاران واکسن را نرسانند، نگرانی نداریم و مطمئن باشید که جزو کشورهایی هستیم که به موقع واکسن را دریافت می‌کنیم. در حوزه تولید واکسن کرونا هم در کشور چند گروه عمده در حوزه روش ها و متدهای مختلف دارند کار می‌کنند. از هر کشوری هم که بتواند در این حوزه صلاحیت‌های لازم را از نظر سازمان غذا و دارو کسب کند، استقبال می‌کنیم.

امیدمان باید به واکسن داخلی باشد

شانه ساز افزود: در عین حال ما هم پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم که ترجیحم این است که اطلاعات را از زبان وزیر بهداشت بشنوید تا از دوگانگی و پراکنده گویی جلوگیری شود. درباره واکسن خیلی صحبت‌های متنوعی می‌شود. بالاخره سازمان غذا و دارو سازمان متولی است که باید در زمینه صدور مجوزها وظایفش را انجام دهد که این اقدام را به سرعت انجام می‌دهد. باور ما بر این است که بیشترین بار و بیشترین اعتماد را باید به واکسن‌های تولید داخلی مان که به چندین روش معتبر بین المللی انجام می‌شود، حساب کنیم و  امید اصلی ما باید به تولید داخلی واکسن کرونا باشد.

پرداخت پول ۱۴ میلیون واکسن آنفلوآنزا  و تحویل ۲ میلیون دوز

وی در پاسخ به سوالی درباره تامین واکسن آنفلوآنزا، گفت: ما یکبار دیگر رفتار بسیار زشت و غیر انسانی مدعیان حقوق بشر را در زمینه واکسن آنفلوآنزا تجربه کردیم. علی رغم اینکه برای تامین ۱۴ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا  تمام مذاکرات و مکاتبات انجام شده و مجوزها اخذ شده بود و پول آن هم به سختی و با دشواری فراوان تامین و به خارج از کشور ارسال شد، اما تنها توانستیم دو میلیون عدد واکسن تامین کنیم که به صورت رایگان به گروه های در معرض خطر تزریق شد. خوشبختانه همه گروه هایی در معرض خطر، واکسن را تزریق کردند. مابقی واکسن‌ها را به دلیل کارشکنی که انجام شد، نتوانستیم وارد کنیم.

زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا گذشت

شانه ساز افزود: در عین حال قرار شد که یونیسف حدود ۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا تامین کند که قرار بود حداکثر تا دهه اول آبان ماه در اختیار ما قرار گیرد که این اتفاق نیفتاد. الان هم که دیگر زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا گذشته، این تعداد از کره جنوبی حمل شده و در حال ورود به کشور است. بعید می‌دانم در این بازه زمانی بتوانیم آن را مصرف کنیم.

وی گفت: البته ما امسال از بابت واکسن آنفلوآنزا نگرانی چندانی نداشتیم. زیرا فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و ضدعفونی کننده ها، مهمترین ابزار ما برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا و کرونا بود و شیوع آنفلوآنزا هم بسیار پایین بود. این تجربه در شش ماه اول سال در نیم‌کره جنوبی که زمستان را گذرانده بودند، دیدیم که آمارشان  بسیار کمتر از سال‌های قبل بود و علت اصلی آن هم رعایت موارد بهداشتی بود. در عین حال در تامین واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌هایی که در معرض خطر بودند، اقدام کردیم و برای آنها واکسن به صورت رایگان تزریق شد.

پنج تولید کننده رمدسیویر در کشور داریم

وی درباه وضعیت داروی رمدسیویر نیز گفت: اینکه توانستیم رمدسیویر و سایر داروهایی که کاندید درمان کرونا بودند، در کشور تولید کنیم، نشان دهنده ظرفیت بالای داروسازی بومی در کشور بود. در حال حاضر هم در حوزه رمدسیویر پنج تولید کننده داریم و دو سه تولید کننده هم در صف دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو هستند. در زمینه صادرات این دارو هم متقاضی داریم. اگر همکارانمان در حوزه معاونت درمان اعلام کنند که ظرفیت پرُ است و نیازی به دارو نداریم، می توانیم صادرات را هم انجام دهیم.

یک داروی گیاهی دیگر در آستانه کارآزمایی بالینی برای کرونا

شانه ساز درباره داروهای گیاهی درمان بیماران کرونا به ویژه داروی امام کاظم (ع) که مدعیانی دارد، گفت: درباره داروهای طبیعی که پایه غیر شیمیایی دارند، در حال فعالیت هستیم. فعلا چهار دارو مجوزهای لازم را برای انجام مطالعات بالینی دریافت کرده اند و پنجمین دارو هم در شرف دریافت مجوز است. کار این داروها به صورت کاملا علمی در حال انجام است. باید توجه کرد که دارو فرآورده ای است که باید از سوی تولیدکننده تضمین شود که از نظر سلامت، ایمن بودن، اثربخشی،کاهش بیماری یا پیشگیری کارایی دارد و می تواند خودش را ثابت کند.

وی افزود: اینکه در یک جمعیتی که مشخص نیست آیا داروی مورد نظر را مصرف کرده اند و در چه شرایطی این اقدام را انجام داده اند، ادعاهایی مطرح می شود، نقطه اختلاف نظر است. واقعا اگر در چارچوب دستورالعمل‌های بین المللی که در زمینه دارو وجود دارد و بسیاری از این استانداردها برای استفاده از ظرفیت های داخلی در حوزه کرونا بومی سازی شده است و داروهای مدعی درمان کرونا باید کد اخلاق دریافت کنند و در صورت تایید  استفاده می شوند اما اگر خارج از چارچوب داویی تجویز شود، قابل قبول نیست. بر همین اساس خواهش می کنیم که افراد از چارچوب‌ها تبعیت کنند و در این صورت مانند همین چند دارویی که مجوز دادیم، به داروهای دیگر هم مجوز می دهیم.

داروهای ممنوعه به ایران قاچاق می شوند

وی افزود: از طرفی گروهی هم برخی دارو‌ها شامل دارو‌های ممنوعه که در ایران اجازه مصرف ندارند یا دارو‌هایی که در ایران وجود دارند، اما باید تحت کنترل مصرف شوند مانند دارو‌های سقط جنین و یا دارو‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند، از خارج به صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند البته آنچه که می‌توانیم بگوییم این است که به دلیل تفاوت قیمت بیشتری که در حال حاضر دارو‌های تولید داخلی نسبت به دارو‌های خارجی دارد، یک افزایشی در خروج غیرقانونی دارو اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: افزون بر پیگیری‌های قضایی و انتظامی، بحث برچسب‌گذاری و شناسه یکتا در تی تک را دنبال می کنیم تا قابلیت ردیابی داروهای قاچاق شده را داشته باشیم و دریابیم که دارو از کدام بخش زنجیره دارو شامل واردات، تولید، توزیع و حتی مصرف وقاچاق شده است. خواهشمان از مردم این است که اگر دارو‌های وارداتی مصرف می‌کنند، حتما به کد شناسه یکتا یا تی تک توجه و استعلام کنند تا از سلامت و اصالت آن دارو اطمینان یابند و بعد دارو را استفاده کنند.

دارو تحریم است و به سختی تامین می شود

شانه‌ساز درباره واردات مواد اولیه داروها گفت: دشمنان ما شیطنت ممی کنند و با کمال بی رحمی با ما برخورد می‌شود تا دارو و تجهیزات پزشکی به ایران نرسد، برخی ها ژست بشردوستانه و حقوق بشر می‌گیرند و در کمال وقاحت در مقابل همه مردم دنیا اعلام می‌کنند که ما دارو و تجهیزات پزشکی را تحریم نکردیم البته از کسانی که چنین جنایاتی را در دنیا انجام می‌دهند، گفتن چنین دروغ‌هایی خیلی بعید نیست. اما آنچه اتفاق می‌افتد، این است که علی رغم همه تحریم‌ها، داروی مورد نظر جمعیتی که باید داروهایشان را دریافت کنند، با سختی تامین می‌شود. ما دست روی دست نگذاشتیم تا تحریم‌ها به سلامت و صحت هموطنان‌مان آسیب برساند. ما هم ظرفیت‌های تولید را افزایش دادیم و بخشی از داروهایمان به صورت رسمی صادر می‌شوند و بخش عمده‌ای هم متاسفانه به خارج از کشور به دلیل ارزان بودن قیمت و کیفیت خوبی که دارد، قاچاق می‌شود.

شرکت‌های هندی و چینی می‌ترسند به ایران ماده اولیه بدهند

وی افزود:  چین و هند بزرگترین تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در دنیا هستند. تقریبا منابع اصلی تهیه مواد اولیه تمام کمپانی‌های داروسازی دنیا، هند و چین است. ما برای نقل و انتقال ارز به هند و چین هم مشکلات فراوانی داریم. زیرا بانک‌ها و شرکت‌های هندی و چینی به دلیل تحریم‌ها، می‌ترسند که با ایران کار کنند. زیرا مورد تنبیه آمریکا و هم پیمانانش قرار می‌گیرند البته ما برنامه ریزی کردیم و مواد اولیه وارد می‌شود، اگر بانک مرکزی مشکل ارز ما را حل کند، هیچ نگرانی از بابت دارو نخواهیم داشت. برنامه ریزی هم کردیم و تولید مواد اولیه دارویی هم در کشور به رشد خوبی می‌رسد که سرعت رشد منطقی و خوبی را پیدا کرده است.

وی درباره دارو‌های خارجی بیماران نادر و کمبودها گفت: از آنجایی که تعداد بیماران نادر کم است، تولید این دارو‌ها توجیه اقتصادی ندارد و علت گران بودن این دارو‌ها این است که یک خط تولید در دنیا ممکن است تنها برای ۵  هزار بیمار راه‌اندازی شود. از طرفی تولید این دارو‌ها در دنیا محدود و با تیراژ تولید پایین و هزینه سربار بالاست و به همین دلیل قیمت تمام شده این دارو‌ها بالا می رود.

شانه ساز گفت: بسیاری از دارو‌ها را در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی تولید کردیم، اما تولید کننده برخی دارو‌ها فقط در آمریکاست و اجازه صادرات این دارو‌ها به ایران داده نمی‌شود و ما مجبوریم با واسطه و با زحمت بسیار فوق‌العاده این اقلام را تامین کنیم. اینکه آمریکا می‌گوید دارو را تحریم نکردیم، دروغ است. آنها روی تحریم دارو سرمایه‌گذاری کردند تا دارو به مردم ما نرسد و مردم تحت فشار قرار بگیرند.

فراخوان تولید داروهای کمیاب در شرکت های دانش بنیان

شانه ساز ادامه داد: کرونا نشان داد که توانمندی صنعت داروسازی ایران بالاست و دارو‌هایی که در دنیا برای درمان کرونا کاندید می‌شوند، گرچه هنوز هیچ درمان قطعی برای این بیماری شناخته نشده است اما ما دارو‌ها را در داخل کشور ظرف زمان کوتاهی تولید کردیم. کشور ایران وسیع است و کمپانی‌های بزرگ علاقه‌مند به کار کردن با ما هستند و خودشان به ما کمک می‌کنند که بدون کسب اطلاع آمریکایی‌ها دارو و مواد اولیه را به ما برسانند البته این اقدام‌ تنها به دلیل حس انسان دوستانه‌شان نیست، بلکه بازار ایران بازار بزرگی است و شرکت‌های ایران معتبر هستند.

وی افزود: همه کمپانی‌های خارجی می‌دانند که در بدترین شرایط تحریم حتی یک، یک دلاری هم از شرکت‌های خارجی در ایران گم نشده است. از نظر حسن اعتمادی که دارند، می‌دانند که ایرانی اگر سرش برود، قسم و قول و قرارش نمی‌رود و پول را کامل می‌دهد. بر این اساس هنوز به مشکل خاصی در حوزه دارو برخورد نکردیم و فکر نمی‌کنم بیش از این بتوانند اعمال فشار کنند. اگر هم تحریم ها بیشتر شود، سرعت ما در زمینه تولید دارو‌ها بیشتر می‌شود. در زمینه دارو‌های کمیاب هم فراخوان گذاشتیم تا شرکت‌های دانش بنیان برای تولید ورود کنند و امیدواریم بتوانیم این دارو‌ها را هم تولید کنیم.

کدام داروها به فهرست دارویی کشور وارد می شوند؟

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره باز شدن فهرست دارویی برای داروهای جدید گفت: درباره فهرست دارو‌های رسمی کشور هم تصمیم گیری شده است تا داروهایی که هزینه اثربخشی لازم را داشته باشد به فهرست دارویی کشور وارد شوند. مدتی به دلیل مشکلات تامین و تهیه ارز این روند کند شده بود. با این حال امسال چند قلم داروی جدید وارد فهرست رسمی کشور شده و این روند قطع نشده است.

وی افزود: شرکت‌هایی که تقاضا می‌دهند، عمدتا نگاه تجاری به ورود دارو به فهرست دارویی دارند و به دنبال تولید یک داروی گران قیمت و خاص هستند که تا بازار ایجاد کنند و دارو در ابتدا به صورت تک نسخه‌ای باشد اما در حال حاضر به دلیل حمایت از تولید داخلی و حداکثر بهره‌وری از منابع اندکی که داریم، حتما دارویی که می‌خواهد وارد فهرست دارویی کشور شود، باید هزینه اثربخشی لازم را داشته باشد.

شانه‌ساز ادامه داد: مواردی را شخص آقای وزیر با ما در میان گذاشته شده است و سازمان غذا و دارو و معاونت درمان، روی بحث هزینه اثربخش بودن دارو‌ها بررسی ها را انجام می دهند. ما در کشور محدودیت‌های ارزی فراوانی داریم و اینکه یک داروی بسیار گران قیمت با ارزبری بالا و با مصرف کننده کم را بخواهیم وارد فهرست دارویی کنیم، به صرفه نیست. در سال ۱۳۹۷، بالغ بر ۳.۷ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی ارز داشتیم، در سال گذشته این رقم سه میلیارد بود و در حال حاضر این عدد ۲.۵ میلیارد دلار است. بهره حال باید ارز و منابع‌ را مدیریت کنیم. بر همین اساس وسواس و دقت نظر در زمینه ورود یک داروی جدید به فهرست بیش از گذشته است. البته اگر بیماران دارویی را نیاز داشته باشند و این دارو مورد تایید قرار گیرد، از ورود آن به فهرست و تامین آن جلوگیری نمی شود.

شانه‌ساز درباره روند و فرآیند ثبت برند‌های دارو در سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: در زمینه ثبت برند، حوزه ثبت شرکت‌ها متولی اصلی است. ما در حوزه دارو یک محدودیت‌های بین‌المللی داریم. ضوابطی در این زمینه وجود دارد که مثلا اگر اسمی مشابه است، حداقل باید سه حرف آن مغایر باشد و تلفظ آن‌ها مهم است که با این شکل برند‌های خارجی معترض می‌شوند و برای تولیدکننده داخلی مشکل ایجاد می‌شود. بر همین اساس برای کم کردن مشکلات تولیدکنندگان علاوه بر سازمان ثبت اسامی تجاری، سازمان غذا و دارو هم بررسی‌هایی را انجام می‌دهد.

ماجرای واکسن آنفلوانزای مجلس در کرونا تکرار می شود؟

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تخصیص واکسن کرونا به مجلس شورای اسلامی مانند واکسن آنفلوانزا گفت: تمام مراکز بهداشتی و درمانی که واکسن آنفلوآنزا دریافت کردند، حدود ۸  هزار پرسنل، خانواده، بازنشسته، افراد سالمند و ... در مجلس تحت پوشش قرار می دهند و به یکسری گروه‌های هدف واکسن آنفلوآنزا داده شد که بسیار بازتاب داشت. در واقع داستان این بود که  ۱۵۰۰ عدد واکسن به مجلس داده شد و قرار نبود به نمایندگان داده شود.

وی افزود: بنابراین بر اساس یک آمار به گروههای هدف در مجلس واکسن آنفلوانزا داده شد. در بحث کرونا باز هم از طریق معاونت بهداشتی برای توزیع اقدام می‌شود، گروه‌های اولویت‌دار اعلام خواهند شد و بر این اساس توزیع می‌کنیم. هر کس که در کشور به این واکسن نیاز داشته باشد و در اولویت باشد، باید واکسن کرونا را دریافت کند. اگر در مجلس هم کسی مشمول اولویت‌ها بود، بر اساس نیاز‌ها و اولویت‌ها در صورت تایید معاونت بهداشتی واکسن تحویل می‌دهیم.

توزیع متادون در داروخانه‌ها به کجا رسید؟

شانه ساز درباره سرانجام توزیع متادون در داروخانه‌ها اظهار کرد: باید توجه کرد که شیوه درمان در حال تغییر است. متادون اصلا اعتیاد را درمان نمی‌کند، بلکه نوع اعتیاد معتاد را تغییر می‌دهد. ستاد و کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با مدیریت جدیدی نگاه فراملی و  بین المللی دارند و با کمک وزارت بهداشت و تیم مدیریتی اصرار دارند که معتاد باید درمان شود. معتاد مشتری نیست که در تمام طول عمر  متادون  مصرف کند و از یک ماده مخدر به متادون روی آورد. در حال حاضر با برخی دارو‌ها که در گام اول نیاز معتاد را به مواد مخدر کم می کنند و در ادامه منجر به بیزاری وی از مصرف آن ماده می‌شود، قصد درمان معتادان را داریم.

رئیس سازمان غذا بیان کرد: با توجه به اینکه مراکز ترک کارشان را ادامه می‌دهند، توزیع متادون را به روال قبل ادامه می‌دهیم و دارو‌های جدید هم به معتادان داده می شود، در عین حال اگر فرد معتادی نمی خواهد به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه کند و باید پزشک معتمد بتواند دارو تجویز و معتاد داروی مورد نیاز را تامین کند. در نتیجه برای اینکه بتوانیم در حوزه درمان اعتیاد موفق‌ عمل کنیم، تعدادی داروخانه منتخب در سطح کشور شناسایی خواهند شد تا ضوابط ما را رعایت کنند و بتوانند با حساب و کتاب و ارائه آمار دقیق دارو‌های آگونیست را به معتادان تحویل دهند. متاسفانه تاکنون به بهانه‌های مختلف در این زمینه اطلاعات و آمار دقیق نداشتیم.

وی تاکید کرد: از نظر قانونی محل عرضه دارو داروخانه است و نمی‌توان چون در یک محلی چند سال دارو توزیع شده است، حال در جایی که قانون مشخص کرده که دارو را عرضه کند، به لحاظ اینکه عده‌ای خوششان نمی‌آید، دارو توزیع نشود از طرفی روند توزیع گذشته ادامه خواهد داشت و فکر می‌کنم توزیع داروهای ترک اعتیاد در داروخانه ها کار درستی است و افراد باید بتوانند در زمینه درمان اعتیادشان انتخاب‌گر باشند.

واکنش به خبر نامه ۱۶۷ داروساز درباره ضعف ایران در واکسن سازی

شانه ساز در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره برخی اظهارات مبنی بر واکسن هراسی و نامه ۱۶۷ داروساز مبنی بر اینکه «با چه جراتی ادعای تولید واکسن داریم؟» گفت: هرکس عقیده و منش خود را دارد و درباره مصرف دارو و واکسن در دنیا افکار و اقلیت های مختلفی وجود دارد و برخی و افراط و تفریط‌ها در این زمینه را شاهد هستیم برخی اساتید داریم که داروهای گیاهی و طبیعی را قبول ندارند و برخی هم نظرشان عکس آن است اما سیاست کلی کشور توسط مسئولین و کمیته‌های علمی صاحب منصب جمع‌بندی و تعیین می‌شود و در نهایت آنها باید تصمیم‌گیری کنند و گرنه گرفتار بی‌نظمی و آنارشیسم خواهیم شد.

وی افزود: در زمینه توانمندی در تولید واکسن و نامه ۱۶۷ داروساز هم مطالبی را شنیده ام و اگر این نامه صحت داشته باشد تعجب می‌کنم که چرا برخی ها خودباوری کمی دارند این در حالی است که ما پیچیده‌ترین مولکول های دارویی را تولید می‌کنیم و به مصرف می رسانیم و امید زندگی در ایران از ۵۷ در سال ۵۷ به بیش از ۷۵ سال در حال حاضر رسیده است و بسیاری از بیماران فشار خون قلب و عروق دیابت و اعصاب و روان از داروهای ایرانی استفاده می‌کنند و این داروها ایرانی سال‌های سال است که مصرف می‌شود و تاکنون عوارض خارج از شکل معمول نداشته ایم‌.

برخی‌ها خودباوری ندارند

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اظهار تأسف می‌کنم  که برخی ها خودباوری ندارند با صنعت داروسازی ما آشنایی نیستند، من فکر می‌کنم اگر این عزیزان سری به صنعت داروسازی و اقلام دارویی که تولید می‌شود و سیستم نظارتی بزنند می‌بینند که ما یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه مرجع غذا و دارو را در منطقه داریم و این آزمایشگاه مورد تایید سازمان های بین المللی در حوزه بهداشت است و نباید نگرانی در زمینه دارو و واکسن داشته باشیم و این نگرانی ها را به مردم منتقل نکنیم.

بیش از ۱۰۰ میلیون ماسک ذخیره و دپو داریم

وی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره صادرات ماسک و اقلام ضدکرونا گفت: ما در تولید ماست به ظرفیت بالایی رسیده ایم و اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون ماسک ذخیره و دپو داریم. با توجه به آنکه درصد مرگ و امید به شدت کاهش پیدا کرده است ممکن است این کاهش آمار منجر به تجمعات مردم شود و اکنون در فضای مترو و اتوبوس باید ماسک و ضد عفونی کننده ها به عنوان مهمترین عوامل پیشگیری کننده مورد استفاده قرار بگیرد و ما اگر موضوعی درباره ارتقاء کیفیت ماسک نوشتیم و و در نیمه اول آذرماه منتشر کردیم و نظارت‌ها را افزایش دادیم به دلیل آن است که نگرانی خاصی ایجاد نشود و مشکلی برای مردم ما ایجاد نشود.

امکان صادرات اقلام ضد کرونا

شانه ساز افزود: با توجه به ظرفیتی که ایجاد شده است و آیین‌نامه‌ای که داریم ظرفیت صادرات ماسک، دستکش و ونتیلاتور فراهم شده است ما قبل از کرونا یک شرکت تولیدکننده و دو شرکت مدعی تولید ونتیلتور داشتیم و و بیش از ۵ تا ۶ مورد در ماه تولید نمی شد و اکنون این شرکت ها چهار هزار سفارش وزارت بهداشت را پوشش می‌دهند و تقاضا و اصرار دارند که اجازه صادرات بدهیم و این شرکت‌ها مقاصد صادراتی خوبی دارند و اینها در سال جهش تولید محقق شده‌ است.

اینکه عده‌ای بگویند توانایی تولید واکسن نداریم، علامت سوال بزرگی است

وی تصریح کرد: ما در زمینه تولید این چنین توانمندی داریم که در بازه کوتاهی بتوانیم اینگونه خود را در برابر کرونا تجهیز کنیم و حالا عده‌ای بیایند بگویند در زمینه تولید واکسن توانمندی نداریم جای تعجب دارد و علامت سوال‌هایی درباره اطلاعات و انگیزه هایی که موجب تحریک دوستان و همکاران ما شده است که این چنین نامه‌ای را بنویسند و امضا کنند، به وجود می‌آید.

شانه ساز درباره وجود تمام تخصص ها دارویی گفت: تقریبا تمام تخصص های دارویی را در کشور داریم، پیش از انقلاب ۴ دانشکده داروسازی داشتیم و امروز این تعداد به ۲۵ دانشکده رسیده است. ما حتی دانشجویان خارجی هم داریم و اگر بحث تحریم نبود تعداد دانشجویان خارجی بیشتر بود. در کرونا هیچ دارویی در دنیا نبود که مطرح شود و داروسازان ما در کمتر از دو ماه آن را در داخل تولید نکنند و این آزمایشی برای سنجش توانایی‌هایمان بود.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: علاوه بر تولید برای داخل امکان صادرات این داروها هم به وجود آمد و حتی ماده اولیه آن را تولید کردیم، رمدسیویر و اکتمرا که دارویی های تک هستند تولید کردیم و یک شرکت داروسازی اعلام کرده است که توانمندی تولید ماده اولیه رمدسیویر را دارد و من به سرعت دستور دادم تا بررسی موضوع به سرعت انجام شود و در نهایت در صورت تولید ماده اولیه با کیفیت جلوی واردات گرفته شود.

وی افزود: ما کشور محدودی از نظر علمی و توانمندی نیستیم و به طور مرتب داروسازان ما در مراجع بین‌المللی مقالات دارند و ما در حوزه نانو و بایو رشدهای بسیاری داشته‌ایم البته ما درب بازار دارویی مان را به روی خارج نبسته ایم تا داروهای به روز دنیا که پزشکان ما تشخیص بدهند و هزینه اثربخشی را داشته باشند وارد و بعد تولید شوند و اکنون ۲ تا ۳ درصد داروهای جدید دنیا و داروهای بیماران خاص که از نظر تعداد مصرف‌کنندگان توجیه تولید ندارد وارد می کنیم و از ورود داروهای جدید استقبال می کنیم و از طرفی باید توجه داشت که تولید برخی داروها در داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد.

میزان تولید دارو و ماده اولیه دارویی در ایران

وی افزود: تحریم‌ها سبب شد اتکای ما به تولید داخل افزایش یاید و این زیرساختی است که بعد از وقوع انقلاب رخ داد، زیرا باور داشتیم دشمن انقدر بی رحم است که در زمینه دارو به ما فشار وارد کند. الان حدود ۴.۵ برابر نیاز کشور ظرفیت تولید در بسیاری از خطوط دارویی داریم و حدود ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز از نظر عددی در داخل تولید می‌شود و از نظر ریالی در سال ۱۳۹۷ واردات ۳۰ درصد بود و در سال ۹۸ این عدد به ۲۲  درصد و امسال به کمتر از ۱۵ درصد رسید. واردات بسیاری از داروهای مشابه تولید داخل را طبق قانون محدود کردیم و اگر دارویی نتوانسته باشد نظر پزشکان را جلب کند همچنان وارد می‌شود. تحریم‌ها انگیره ما را افزایش داد. در زمینه تولید مواد اولیه دارویی هم حدود ۶۵ درصد مواد اولیه را در داخل تولید می‌کنیم.

وی درباره تبلیغات دارو در فضای مجازی اظهار کرد: ما زمینه تبلیغ و فروش کالاهای سلامت محور را نبستیم و مجوز تبلیغ می‌دهیم ولی در مورد فروش و تبلیغ دارو به لحاظ حساسیت‌های موجود نه تنها ما بلکه کل دنیا دست به عصا حرکت می‌کند البته برای فروش و تبلیغ کالاهای سلامت محور و مکمل‌ها هم باید مجوز اخذ شود و شرایط نگهداری رعایت شود. زمینه برخورد با تبلیغاتی که عوارض جبران ناپذیز را به مصرف کننده وارد می‌کند، بحث قضایی وجود دارد و پس از استعلام از ما، پاسخ به مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود.

فروش اینترنتی  دارو و مکمل در فضای مجازی قانونی است؟

شانه ساز گفت: به دلیل اینکه در زمینه تهیه دارو به بیمار یا یکی از اطرافیان او باید توضیحات لازم از طرف داروساز داده شود  ما زمینه تبلیغ و فروش کالاهای سلامت محور را نبستیم و مجوز تبلیغ می‌دهیم ولی در مورد فروش و تبلیغ دارو به لحاظ حساسیت‌های موجود، دنیا دست به عصا و محدود عمل کرده است و در برابر مورد مکمل ها و لوازم آرایشی بهداشتی کمی شرایط متفاوت است و برای فروش و تبلیغ کالاهای سلامت محور و مکمل‌ها هم باید مجوز اخذ شود و شرایط نگهداری رعایت شود. نمی توان انتظار داشت که یک موتورسوار یک مکمل را در دمای ۵۰ درجه منتقل کند و به دست افراد برساند فضای مجازی غیر قابل کنترل است و زمینه برخورد قضایی با تبلیغات که آسیب های جبران ناپذیر به مصرف‌کنندگان وارد می کند فراهم شده است و ما تا جایی که بتوانیم برخوردها را از نظر قضایی انجام می‌دهیم.

سه کارخانه تخصصی تولید داروهای سرطان داریم

شانه ساز درباره تامین داروهای سرطان گفت: یکی از معضلات کنونی جامعه بشر که ناشی از سبک زندگی بغلط بوده سرطان است و به طور مرتب داروهای جدید به دنیا در این زمینه معرفی می شود تا ۵ سال پیش ما بخش اعظمی از داروهای درمان سرطان را وارد می‌کردیم اما اکنون سه کارخانه داریم که به طور تخصصی داروهای سرطان را تولید می‌کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در حوزه سرطان فعالیت می‌کنند و تعداد داروهای وارداتی ما در حوزه سرطان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است اما ما داروهای جدید و گران قیمت ضد سرطان را وارد می کنیم.

وی افزود: پزشکان و بیماران باید بتوانند از دراوهای جدید استفاده کنند همچنین ماده اولیه داروهای سرطانی در داخل تولید می‌شود و باید توجه داشت که خط تولید داروهای سرطان بسیار خاص است و محافظت از افراد فعال در خط تولید داروهای سرطان دشوار است و همه ملاحظات باعث می‌شود که سرعت رشد در تولید داروهای سرطان زیاد نباشد.

وی درباره اینکه چرا تاکنون قرارداد واردات واکسن از طریق کواکس منتشر نشده است؟ گفت: درباره اینکه قرارداد کواکس منتشر شود و چرا منتشر نشده است در حوزه کاری من نیست و نمی توانم در این زمینه اظهار نظر کنم.

شانه ساز درباره ممنوعیت واردات وایسن از چین طبق ضابطه های سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در دنیا همه کشورها ضوابط فسترک و ضوابط اختصاصی را برای ثبت داروهای جدید و واکسن های مورد استفاده در دوران کرونا را مد نظر قرار دادند و اکنون با شرایط ما تفاوت داریم در گذشته ممکن ممکن بود واکسن از زمان آغاز تا تولید ۵ سال زمان ببرد اما اکنون بسیاری کشورها فازهای کلینیکال ترایال آن را با هم ادغام کرده اند تا بتوان واکسن را به سرعت تولید کرد اما بر اساس ضوابط فوریتی اقدام خواهیم کرد و برای واکسن تاییدیه‌های بین‌المللی را درخواست کرده‌ایم و متناسب با توانمندی در حوزه تولید نظارت هم عمل می‌کنیم و آزمایشگاه مرجع غذا و داروی ما در منطقه بی‌نظیر است.

ارزی که به دارو داده می شود قدرت نقدشوندگی آن کم است و کشورهایی که ارز را دریافت می کنند به شدت تحت فشار آمریکایی‌ها هستند؛ دروغ می‌گویند که دارو تحریم نیست و ما در بسیاری از کشورها چند میلیارد ارز داریم اما نمی‌توانیم برای دارو از آن ارز ها استفاده کنیم و به اصطلاح  «دم خروس بیرون زده است» و مشکل اصلی ما انتقال ارز است و اعلام کرده‌ایم که اگر برای مشکل انتقال ارز فکر جدی نشود به مشکل برمی خوریم.

هرچند الان مشکل جدی وجود ندارد و دارویی مثل انسولین که بعضا کمبودهایی داشت، اکنون تامین می‌شود. ارز دارو و تجهیزات پزشکی در بودجه ۱۴۰۰ در دست بررسی است و همچنان پیشنهاد ما ارز ۴۲۰۰ تومانی است و ما هم هرجا در جلسات کارشناسی لازم باشد حضور خواهیم یافت. باید موضوع در جلسات کمیسیون تلفیق بررسی شود ما در مجلس حضور پیدا و گزارشات کارشناسی را ارائه خواهیم کرد و در نهایت مصوبه مجلس تکلیف ما را مشخص خواهد کرد.

رییس سازمان غذا و دارو درباره آمارنامه دارویی کشور بیان کرد: در سال‌های قبل هم آمارنامه خالی از اشکال نبود اما چون اکنون به سامانه تی‌تک متصل شده است این مشکلات نمود بیشتری پیدا می‌کند. مثلا یک بسته ۳۰ عددی را یک شرکت یک واحد و شرکت‌های دیگر مدل دیگر تولید می‌کردند، در آمارنامه مقدماتی، باگ‌ها در حال مشخص شدن است و معنای آن این است که آمارنامه‌های قبلی هم از این اشکالات داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار