عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر صدا و سیما بتواند انتظارات تمام ذائقه‌ها را پوشش دهد، قطعا مخاطبان بیشتری جذب خواهد کرد.

شکور پورحسین شقلان نماینده سابق مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس دهم شورای اسلامی در گفت  وگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه فضای مجازی و از هم گسیختگی نسل‌ها عامل اساسی مشکلات حال حاضر خانواده‌ها است و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خوراک خوبی برای فیلمنامه‌ها به شمار می‌آید، گفت: ساخت سریال‌هایی بر مبنای این فرهنگ، می‌تواند مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما اصلی‌ترین بحرانی که امروزه خانواده ایرانی با آن مواجهه است، چیست؟، افزود:اصلی‌ترین بحران در حال حاضر این است که موضوع فضای مجازی و از هم گسیختگی فرهنگ، در واقع یک نوع بیگانگی در اجزاری خانواده ایجاد می‌کند. هم در تحولات دولت‌ها و هم در تحولات حقوق بشر رویکردی که وجود دارد گفت و گوی ملی خانواده یک بحث جدی است.

عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:اعتقادم این است که امروزه خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه بشری باید مورد توجه قرار بگیرد. آنچه که خانواده‌ها امروزه درگیر آن هستند بحث فضای مجازی است. ما باید از روزی بترسیم که فناوری از تعاملات انسانی پیشی بگیرد. اکنون شاهدیم که یک نوع بیگانگی به وجود آمده مثلا همسران از هم و از فرزندان دور هستند، به نوعی هر کدام با شبکه‌های مجازی درگیر هستند که حاصل همین تحولات جهانی است، البته برای اینکه ما از این معضل گذر کنیم واقعا نیازمند آموزش خانواده‌ها هستیم تا بدانند که چه مقدار از وقتشان را با این شبکه‌های اجتماعی بگذارنند.

پورحسین شقلان در پاسخ به این سوال که شکاف بین نسلی را اگر بخواهیم به عنوان یک آسیب برای خانواده‌ها ببینیم، ریشه این مشکل را در چه می‌بینید؟، مطرح کرد:بله، خطر دیگری که امروزه خانواده‌ها را تهدید می‌کند شکاف بین نسلی است، یعنی به نوعی بر اساس نظریه زبان بازی که دو رکن دارد یکی خود زبان بازی و یکی صورت حیات آن است. زبان بازی و صورت حیات نسل جدید کاملا متفاوت از زبان بازی و صورت حیات نسل گذشته است. علاه بر این تکنولوژی و فناوری، دنیای ارتباطات را تغییر داده و خانواده‌ها را متاثر از آن ساخته است. به طور کلی بحران‌هایی که وجود دارد یک بخش آن عوامل اقتصادی، اجتماعی، روانی و یک بخشی هم که منشعب از همه این‌ها است، تغییر سبک زندگی خواهد بود.

پورحسین شقلان درباره عوامل تهدید کننده بنیان خانواده ایرانی گفت:این عوامل ممکن است تابع عوامل متکثر باشد، یعنی وابسته به یک عامل نیست و عوامل متعددی می‌تواند دخیل باشد و بنیان خانواده در ایران همین تغییر سبک زندگی و غالب شدن فرهنگ خارجی است. عوامل دیگری که بنیان خانواده را تهدید می‌کند، یک بخش از آن امور داخلی است؛ مثلا عواملی که در بحث ما مد نظر است، بنیان نهادن نظام اقتصادی اسلامی است، ما اگر بتوانیم برای آحاد جامعه رفاه ایجاد کنیم، بسیاری از این مشکلات آسان خواهد شد. عواملی مثل عوامل اقتصادی، وضعیت معیشت خانواده ها، حاشیه نشینی، اعتیاد و. می‌تواند بنیان خانواده را تهدید کند، اعتقاد من این است که دولت باید آن حداقل‌ها را برای خانواده‌ها تامین کند.

وی در پاسخ به این سوال که فیلم و سریال‌هایی که ساخته می‌شود چقدر به شرایط حال حاضر خانواده‌های ایرانی نزدیک است؟، تصریح کرد:اعتقادم این است که فیلم و سریال‌ها باید بیانگر یک پیام مفید برای اقشار جامعه باشند. در فیلم‌ها هم ذائقه‌های مختلف مردم باید در نظر گرفته شود. اگر صدا و سیما بتواند تمام این ذائقه‌ها را پوشش دهد، قطعا مخاطبان بیشتری جذب خواهد کرد. این فیلم‌ها باید دنبال یک پیام عمیق برای مخاطبان و جامعه باشند و، آسیب‌هایی را که در جامعه وجود دارد، بیان کنند و قابل استفاده باشند.

پورحسین شقلان در باره میزان اثر گذاری فیلم‌هایی که از شبکه آی فیلم به نمایش در می‌آیند،گفت:قطعا خیلی از خانواده‌های ما این سریال‌ها را دنبال می‌کنند، سریال‌ها و فیلم‌هایی که پخش می‌شود باید طوری باشد که بتواند مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد و مخاطب به راحتی کانال را عوض نکند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شبکه آی فیلم یک شبکه برون مرزی است، نمایش سریال‌هایی که غالبا حامل فرهنگ جامعه ما هستند چقدر می‌تواند در شناخت جامعه ایرانی برای جهانیان موثر واقع شود؟، مطرح کرد:قطعا خیلی تاثیر گذار است. شخصا دوستی داشتم که می‌گفت در استرالیا و زلاند نو دو فیلم از ایران پخش شد. یکی مربوط بود به سال‌های دور که با چهارپایان از تپه‌ها و دره‌ها عبور می‌کردند. او می‌گفت وقتی به دانشگاه رفتم و زمانی که از ایران صحبت می‌شد، همه فکر می‌کردند که در ایران کامپیوتر هم وجود ندارد و من توضیح می‌دادم که این‌ها تصویر جامعه ایران نیست، حالا ببینید تنها با یک فیلم چه نگرشی ایجاد شده بود. این بدان معناست که می‌توان با یک فیلم تصویر درستی از یک جامعه را نیز به تصویر کشید.

پورحسین شقلان درباره میزان موفقیت شبکه های برون مرزی در فرامرز‌ها گفت:این را باید از مخاطبان شبکه در خارج از کشور به دست بیاورید و باید سنجش شود. اما مطمئنم مخاطبان زیادی داریم که دنبال می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه چشم اندازی برای آینده شبکه‌های برون مرزی صداوسیما متصور هستید؟، بیان کرد:فرهنگ ما زمینه‌های خوبی دارد، ادبیات، عرفان، قرآن و به نوعی دین ما حتی اگر دو فرهنگ را در نظر بگیریم هم ایرانی هم اسلامی، هر دوی این‌ها غنی از خواسته‌ها و زمینه‌هایی برای ساختن فیلم و سریال‌های خوب است و فیلمسازان می‌توانند روی این موارد کار کنند. زمینه‌های خاصی در فرهنگ ما وجود دارد که اگر کارگردان‌های خوب بیایند و روی آن کار کنند و این فیلم‌ها را بسازند مطمئنا نه تنها در ایران بلکه در سطح دنیا هم مخاطب خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار