امیر آبادی فراهانی گفت:در قم مشکل خط‌مشی و سیاست‌گذاری نداریم، اما برخی تنگ‌نظری‌ها در قم مانع از حضور سرمایه‌گذار در اجرای پروژه‌های اقتصادی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت بودجه قم و روند اتمام پروژه‌ها گفت: بودجه قم بر اساس اولویت دارای بند و ردیف بوده و شامل بودجه عمرانی و جاری و بودجه‌های فرهنگی با کارکرد ملی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه عمرانی قم از چند جا تأمین می‌شود که تملک دارایی استان‌ها بر اساس تعداد شهرستان و جمعیت و توسعه‌یافتگی یکی از محل‌های تخصیص این بودجه است.

او بیان کرد: با توجه به اینکه در قم، درآمد نفتی وجود ندارد و از سهم ۲ درصدی نفت نیز محروم هستیم و شهرستان محروم نیز در قم نداریم بودجه کمتری برای قم تعریف‌شده است.

امیر آبادی فراهانی تصریح کرد: قم، استانی کوچک و تک شهرستان است و در شاخص‌های بودجه جزء آخرین استان‌ها بوده‌ایم و متضرر می‌شویم، اگر شهرستانی به قم افزوده شود، در شاخص‌ها برای دریافت بودجه ارتقا پیدا می‌کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: البته بودجه‌هایی دست وزراست که در سطح ملی تقسیم می‌شود و از این بودجه برای قم بهره می‌گیریم برای نمونه در سال ۹۵ مبلغ ۲۱۰۰ میلیارد تومان برای ۱۱۰۰ شهرداری تعریف شد که توانستیم ۷۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی قم جذب کنیم.

او گفت: در بسیاری از شهر‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی، پروژه‌ها خوابیده است، اما در قم به‌واسطه پیگیری مسئولان برخی از پروژه‌های عمرانی در حال تکمیل است و با تلاش‌های انجام‌شده در سال ۹۷ مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸ مبلغ ۱۴۰ میلیارد وتومان و در سال ۹۹ نیز ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی در اجرای پروژه‌ها تصفیه شد.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: قم بعد از انقلاب ۱۵ نماینده در مجلس داشته که ۶ تن درگذشته‌اند و این نمایندگان در تمامی دوران قدم‌هایی برای توسعه قم برداشته‌اند، بنده نیز با توجه به حضور در ۹ دوره در تلفیق تجربیاتی برای جذب بودجه به قم داشته‌ام که از آن استفاده می‌کنیم.

امیرآبادی افزود: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام از اولویت‌های قم است و در خصوص مترو، پیشرفت خوبی صورت می‌گیرد و ما گزارش مترو را روزانه دریافت می‌کنیم، البته این پروژه مشکلاتی داشت که حل شد.

نماینده مردم قم در مجلس عنوان کرد: متأسفانه همچنان گرفتار منوریل هستیم و این بخش هزینه‌ای از بیت‌المال را در رودخانه ریخته است و باید تا مسیری به بهره‌برداری برسد، دراین‌باره از شهردار قم و وزیر کشور و مسئولان تقاضای تعیین تکلیف داریم.

او تصریح کرد: در تأمین واگن‌ها قرار شد از مشهد تهیه شود و با فروش ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق نیز تا حد زیادی در اجرای مترو به پیشرفت می‌رسیم، هرچند این پروژه پیشرفت‌هایی دارد که در زیرزمین بوده و جلوی چشم نیست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت قبلی پرداخت هزینه منوریل را پذیرفت، اما دولت یازدهم و دوازدهم آن را رد کرد درحالی‌که با توجه به هزینه‌های انجام‌شده باید این پروژه به سرانجام برسد.

او گفت: سرمایه‌گذارانی هستند که می‌خواهند پارکینگ شرقی را توسعه دهند و طرح‌های خوبی در ساخت تیمچه‌های سنتی دارند، اما مانع‌تراشی‌هایی وجود دارد و قوانینی دست و پای سرمایه‌گذاران را بسته است و پروژه‌های بلوار پیامبر اعظم (ص) نیز گرفتار این موانع شده‌اند.

امیرآبادی تصریح کرد: در اجرای پروژه‌های شهری نگرانی نداریم در این راستا برای اجرای پروژه فرودگاه نیز مذاکراتی با یکی از شرکت‌های بزرگ داشته‌ایم تا با توجه به پیمودن مراحل قضایی بتوان آن را به سرمایه‌گذاران واگذار کرد. برخی تنگ‌نظری‌ها در قم مانع از حضور سرمایه‌گذار در اجرای پروژه‌های اقتصادی می‌شود.

او بیان کرد: در قم مشکل خط‌مشی و سیاست‌گذاری نداریم، اما برخی تنگ‌نظری‌ها در قم مانع از حضور سرمایه‌گذار در اجرای پروژه‌های اقتصادی می‌شود و این تنگ‌نظری‌ها در کمیته فنی در گردشگری و شورای ماده ۵ و شهرسازی موجب موانع جدی در مسیر توسعه شهر شده است.

نماینده مردم قم در مجلس یادآورشد: تعیین بافت تاریخی بدون نگاه کارشناسی موجب شده در محله‌های قدیمی قم امکان ساخت‌وساز وجود نداشته باشد و شهر را قفل کند و شهر به پیشرفتی دست نیابد و سرمایه‌گذاران در قم نمانند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار