کتاب "مسیحیت تبشیری" نوشته احمدرضا مفتاح از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور منتشر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، تبشیر در لغت به معنای «بشارت دادن» و «مژده آوردن» است و خود واژه انجیل نیز به معنای بشارت و نوید است.


اصطلاح تبشیر در قرون اخیر از نظر مفهوم و مصداق توسعه یافته و به هر نوع خدمت یا مأموریت (میسیون) برای اعتلای «کلمه  مسیح» در داخل یا خارج از جوامع مسیحی اطلاق می‌شود.


بر این اساس تبشیر بر دو نوع است: درون دینی، یعنی تبشیر در بین مسیحیان مستقر در جهان اسلام، مانند ارمنی‌ها و آسوری‌ها و نسطوری ها که شامل خدمت‌های تبشیری و به ویژه مبارزه با بدعت است؛ برون دینی، یعنی تبشیر در میان غیرمسیحیان از جمله مسلمانان چه در سرزمین‌های اسلامی باشند چه در سرزمین‌های غیراسلامی.


شواهد تاریخی گواه بر این است که گاهی مبشرین مسیحی، پیشاپیش استعمار در حرکت بوده اند. جواهر لعل نهرو، نخست وزیر هند می‌نویسد: ابتدا مبلغان مذهبی و به دنبال آن کشتی‌های جنگی می‌آیند و بعد هم تصرف اراضی شروع می‌شود. 

کتاب "مسیحیت تبشیری" در شش فصل به قلم احمدرضا مفتاح تنظیم و تدوین شده است: در فصل اول با عنوان «جریان شناسی تبشیر مسیحی»، مفهوم تبشیر، جایگاه تبشیر در مسیحیت و نیز پارادایم‌های تاریخی تبشیر مسیحی در جهان و به ویژه میسیولوژی یا تبشیرشناسی مورد بحث قرار گرفته است. بحث تبشیرشناسی بحث مهمی است که نشان می‌دهد مسئله تبشیر به عنوان یک علم، در دوره معاصر تا چه اندازه مورد توجه مبشران قرار گرفته است.

در فصل دوم با عنوان «فرقه‌های تبشیری مسیحی در دوره معاصر»، درباره فرقه‌های مهم و تأثیرگذار تبشیری مانند پنطیکاستی ها، شاهدان یهوه، اونجلیکال‌ها و مانند آن ،که بیشترین فعالیت تبشیری را در دوره کنونی انجام می‌دهند، توضیح داده شده است.

در فصل سوم با عنوان «تبشیر مسیحیت در میان مسلمانان»، به رابطه تبشیر و استعمار در جهان اسلام، از جمله کشور‌های آفریقایی، کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و مانند آن پرداخته شده است و درباره چگونگی فعالیت تبشیری در کشور‌های اسلامی توضیح داده شده است.

در فصل چهارم با عنوان «تبشیر مسیحیت در ایران»، سیر تاریخی ورود مسیحیت به ایران، فرقه‌های مسیحی موجود در ایران و به ویژه فعالیت‌های تبشیری در ایران از زمان قاجار تا قبل از انقلاب اسلامی مورد بحث قرار گرفته است.

در فصل پنجم، با عنوان «روش‌های تبشیر مسیحی در دوره معاصر»، بر اساس اطلاعات میدانی تکنیک‌ها و روش‌های تبشیری جدید مورد بررسی قرار گرفته و توسط حجت الاسلام محمد کاشانی و بر اساس مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای نوشته شده است.

در فصل ششم با عنوان پاسخ به شبهات تبشیری، مهم ترین پرسش‌ها و شبهاتی که مبشران مسیحی برای ایجاد تشکیک در باور‌های اسلامی مطرح می‌کنند مورد بررسی قرار گرفته است و پاسخ داده شده است. این فصل در واقع خلاصه‌ای از کتاب دو جلدی پاسخ به اتهامات (نوشته محمد کاشانی، محمد ضیا توحیدی و علی غلامی) است که به زودی از سوی انتشارات بوستان کتاب قم منتشر می‌شود.

کتاب «مسیحیت تبشیری» نوشته از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور منتشر شده است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار