رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی توانست در یک دهه سهم خود را در ایجاد اشتغال از ۷۷.۸ به ۸۴.۵ درصد ارتقا دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره‌ای به آمار‌های اقتصادی گفت: به رغم سپری شدن ۱۵ سال از ابلاغ سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، ارزیابی روند متغیر‌های مهم اقتصادی گویای حقایق مهمی است.

او افزود: کسب میانگین رتبه ۱۶ از بین مجموع شاخص‌های اقتصادی، بهداشتی، آموزشی، رفاه اجتماعی میان ۲۴ کشور حوزه سند چشم‌انداز در سال ۲۰۱۹ از ناکامی کشورمان در دستیابی به هدف رتبه اول در منطقه  حکایت دارد. البته باید شرایط غیرقابل پیش بینی اقتصادی و همچین اثرات تحریم‌ها را در حصول این نتیجه مدنظر داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: کشور و اقتصاد ما راه دشواری را پیش روی خود دارد. اگر نیت بر اجرا و محقق نمودن اهداف چشم انداز است، باید مسیر پیش رو هموار و روند تصمیم‌سازی‌ها سامان بگیرد.

شافعی به آمار‌هایی رجوع کرد که سیمای اقتصاد کشور را روایت می‌کنند و بیان کرد: اعداد و ارقام اعلامی از سوی مرکز آمار ایران از رشد محدود و نامتناسب اقتصاد در قیاس با اهداف سند چشم‌انداز حکایت می‌کنند. به استناد همین آمارها، اقتصاد کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۱ درصد کوچک‌تر شده است و این روند حکایت از تعمیق رکود اقتصادی دارد.

او اثرات این روند را تضعیف سرمایه‌گذاری برشمرد و تصریح کرد: همین امر باعث شد تا متأسفانه برای اولین بار در تاریخ اقتصاد کشور در سال ۹۸ شاهد آن باشیم که استهلاک سرمایه از میزان تشکیل سرمایه بیشتر می‌شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران تاکید کرد: در هفته‌های گذشته گزارش عملکرد شورا‌های گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان‌ها در شورای ملی مطرح شد. گزارش مذکور به وسیله وزرای کشور و اقتصاد برای رئیس جمهوری و معاون اول او ارسال شد  و از طریق دبیرخانه شورای گفت و گوی ملی نیز به استحضار دیگر رؤسای قوا رسید. پس از آن، از جانب رئیس دولت متنی برای استانداران ارسال شد و در آن بر توجه به بخش خصوصی به عنوان میدان داران اصلی اقتصاد کشور تاکید شد.
 

بیشتر بخوانید


شافعی اظهار کرد: ارزیابی عملکرد ۶ ماهه نخست سال ۹۹ شورا‌های گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان‌ها اعلام شد و در این راستا استان‌های اصفهان و خوزستان رتبه اول مشترک، خراسان رضوی و کرمان رتبه دوم مشترک و بوشهر رتبه سوم را به خود اختصاص دادند و پنج استان برگزیده در این بخش بودند.

او افزود: در بررسی‌های انجام شده، مژلفه‌های مختلفی مدنظر بود که از جمله آن می‌توان به برگزاری جلسات شورا بر اساس تقویم جلسات، انطباق تصمیمات با مأموریت‌های شورا، رعایت معیار‌های انتخاب نمایندگان بخش خصوصی، بررسی‌های کارشناسی دقیق موضوعات، فراگیر بودن موضوعات به لحاظ پوشش‌های ملی و استانی و... اشاره کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با برگزاری مستمر جلسات این شورا و پیگیری موضوعات آن باید شاهد تحولات مثبتی در اقتصاد استان و تداوم موفقیت‌های شورای گفت و گوی استانی باشیم.

شافعی بیان کرد: این نکته را همه ما باید بدانیم که بین «رضایت» و «مصلحت» مردم، اولویت‌ها را باید به مصلحت جامعه بدهیم. باور داریم که اقتصاد اگر در مسیر واقعی خود قرار بگیرد، رفاه را برای جامعه رقم خواهد زد و تحقق چنین هدفی نیز جز با همدلی و همراهی همه ارکان متولی و نقش‌آفرین، میسر و ممکن نخواهد شد.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.