روانشناس و رئیس مرکز مشاورۀ دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: فرسودگی شغلی مفهومی گسترده است و افراد باید مراقب نشانه های آن باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، اگر می دانستیم چه زمانی قرار است بیماری فرسودگی شغلی ریشه کن شود و می توانیم به زندگی عادی بازگردیم کنار آمدن با آن راحت تر بود، اما وقتی زمان پایان آن قابل پیش بینی نیست، استرس و اضطراب ناشی از آن می تواند به راحتی فرسودگی روانی یا شغلی ایجاد کند.

فرسودگی شغلی مفهومی است گسترده و به عنوان سندرمی از خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و کاهش موفقیت شخصی تعریف شده است. بعد از گذشت بیش از یک سال از این واقعیت جدید، جای تعجب نیست که این امر پیامد‌هایی داشته است. اما چگونه می توانید بفهمید که این حالت شما را در مرز فرسودگی شغلی قرار داده است؟

کاوه قادری، روانشناس و رئیس مرکز مشاورۀ دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: برای مدیریت فرسودگی شغلی، چند راهکار کلی پیشنهاد می شود؛ از جمله ایجاد تعادل میان کار و زندگی، خارج از محیط کار و اختصاص زمان هایی برای فراغت و استراحت، تعیین عوامل تنش زا و حل سازگارانۀ آنها، درخواست کمک از دیگران به این دلیل که حمایت اجتماعی می تواند با سهیم کردن دیگران در هیجانات منفی، از بار آن بکاهد.

 قادری در ادامه گفت: افراد ابتدا باید مراقب نشانه های آن باشند و اگر این نشانه ها را در خود یا دیگران مشاهده کردند حتما از کمک متخصصان بهره بگیرند. برخی تحقیقات نشان داده است که فرسودگی شغلی می تواند به طور قابل توجهی خطر مشکلات قلبی عروقی، از جمله فشار خون بالا را افزایش دهد. شما ممکن است خود را تحت فشار قرار دهید تا از طریق این بحران، شکوفا شوید یا از پس استرس خود برآیید.

اما اشکالی ندارد که در حال حاضر فوق العاده عمل نکنید و به خود سخت نگیرید. آنچه مهم است تمرکز روی روش های تغذیه، آرامش روانی و حمایت و مراقبت از خود است. براساس داده های پزشکی، احساس خستگی مستمر، تحریک پذیری بیش از حد، و یا واکنش بیش از حد، برخی از علامت هایی است که به شما می گوید دچار فرسودگی شده اید. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

هنگام آغاز به کار احساس می کنید نمی توانید به خوبی تمرکز کنید

بی حوصلگی در ارتباط با همکاران، مراجعین یا مشتری ها

حس بدبینی و بی اعتمادی به خود و دیگران

پرخاشگری و حساسیت در روابط بین فردی

عدم جلب رضایت از دستاورد‌ها

ناامیدی دربارۀ شغل خود و آینده

استفاده از غذا یا داروی خاصی برای بهتر شدن

تغییر عادات خواب

احساس کمبود انرژی و تهی بودن

از دست دادن اشتیاق قبلی به کار

کاهش فرمان پذیری احساس بی کفایتی در محیط کار

افزایش غیبت ها

تمایل به مرگ

سردرد‌های غیر قابل توضیح، مشکلات گوارشی یا سایر مشکلات جسمی

پیشنهاد‌هایی برای بهبود شرایط کار در منزل در دوران کرونا

اگر شما احساس فرسودگی می کنید و به طور قابل توجهی بر عملکرد و خوشبختی شما تأثیر می گذارد، بهتر است از یک روانشناس یا مشاوره کمک بگیرید. فرسودگی شغلی می تواند بر روی بهره وری شما تأثیر بگذارد، اما هنگامی که شدیدتر و مزمن تر باشد ممکن است با افسردگی، بحران معنوی و افکاری شبیه به خودکشی همراه باشد.

اگر علائم شما خفیف تر است و خود را بی انگیزه یا کم انرژی برای کار در منزل می‌بینید، راه هایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند:

بازگشت به تماس های تلفنی
بدون شک COVID-۱۹ دورۀ جدیدی از تماس های ویدیویی و کنفرانس تلفنی را آغاز کرده است.

اگرچه این ابزار‌ها می توانند به انزوای اجتماعی کمک کنند، اما می توانند طاقت فرسا باشند؛ زیرا مردم احساس می کنند باید تمام مدت "آنلاین" باشند. برخلاف یک جلسه حضوری ، هنگامی که می توانید لحظه ای از جلسه خارج شوید، اکثر مردم احساس می کنند باید تمرکز و حضور در یک تماس ویدیویی را بسیار زیاد کنند. همچنین، تأخیر‌های جزئی ناشی از اتصال آنلاین ویدیوها، ضعیف بودن اینترنت و مواردی از این دست مغز ما را برای پردازش آنچه اتفاق می افتد و پاسخ دادن، کمی بیشتر درگیر می کند. در این باره سعی کنید همه جلسات و کار‌ها را دریک پلتفرم ارتباطی انجام دهید تا دچار سردرگمی نشوید و در صورت امکان، تماس تلفنی را بیشتر کنید.

مرز‌های شغلی و غیر شغلی خود را مشخص کنید

خطوطی که قبلاً در مورد کار و غیرکار مشخص کرده اید تار شده است یا هرگز آن‌ها را ترسیم نکرده اید، این مرز‌ها جای تأمل و توجه دارد. آیا شما به آن‌ها پایبند هستید؟ آیا آن‌ها به شما کمک می کنند تا مثمر ثمر باشید و شاد باشید؟ آیا آن‌ها شما را فرسوده می کنند؟ در هر صورت، پیشنهاد می کنیم که راه های جدیدی برای تغییرات تازه پیدا کنید و خلاق باشید. تعیین مرز‌ها می تواند چالش برانگیز باشد. حمایت گرفتن از یک دوست، مشاور یا مربی مورد اعتماد می تواند مفید باشد. شاید کمی سخت باشد، اما شدنی است.

قانون ۹۰/۲۰ را امتحان کنید

در روز کاری خود، یک اصل را اضافه کنید. ۹۰ دقیقه با تمرکز کار کنید، سپس ۲۰ دقیقه استراحت کنید.

نکتۀ مهم این است که به مدت ۹۰ دقیقه واقعاً به وظیفۀ محول شده پایبند باشید. سپس بدون استفاده از تلفن همراه، رسانۀ اجتماعی و ایمیل، ۲۰ دقیقه استراحت کنید. مثلاً یک میان وعدۀ مغذی برای خود درست کنید یا با یکی از اعضای خانوادۀ خود گفتگو کنید. در این مدت حتی مجله یا روزنامه ای نخوانید؛ زیرا این کار باعث مصرف انرژی در مغز می شود. در این مورد بهتر است با خود صادق باشید.

شغلی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد و مطابق با علایق شما باشد

عوامل زیادی در فرسودگی شغلی نقش دارند، اما کار در زمینه ای که با ارزش ها، اهداف و علایق شما همخوانی نداشته باشد قطعاً می تواند یک نگرانی بزرگ باشد. از خود بپرسید آیا تغییر شغل به شما کمک می‌کند؟ آیا انتقال برخی از مسئولیت هایی که در شغل فعلی خود دارید، کمک خواهد کرد؟

مرخصی بگیرید

هدف از تعطیلات یا مرخصی این نیست که حتماً به مسافرت بروید یا عکس هایی زیبا بگیرید. باید بدانید، چون در خانه هستید و ۲۴ ساعت در هفته وقت دارید به این معنی نیست که باید شبانه روز کار کنید. گاهی چند روز از کار فاصله بگیرید و بدون توجه به امور شغلی خود فقط در خانه استراحت کنید و به دیگر سرگرمی¬های خود مانند کتاب خواندن یا ورزش کردن بپردازید.

اقدامات خودمراقبتی را دو برابر کنید

روش‌های زیادی برای مراقبت از خود وجود دارد. کار‌هایی را که به شما آرامش می دهد انجام دهید؛ مثلاً در ساعت مشخصی به پیاده روی بروید؛ تغذیۀ مناسب و افکار مثبت نقش مهمی در انگیزۀ شما برای کار و زندگی دارند.

قادری در پایان گفت: بدن های ما متصل به هم است و حیات ما به حیات جامعه بستگی دارد از انتزاع های بیهودۀ طبقاتی و سیاسی بپرهیزیم. بیماری کرونا با متصل کردن سلامت یک بدن به سلامت مجموعه ای بدن ها، در حال برساخت یک گفتمان جدید در روان انسان است.

کرونا به ما یاد داد که سلامت یک فرد تازمانی که شبکۀ اجتماعی سالمی نداشته باشد، یک قدرت پوشالی و شکننده است. این روز‌ها اگر شبکه های حمایتی مبتنی بر شفقت و احترام انسانی شکل نگیرد کرونا حالا حالا‌ها قربانی خواهد گرفت. کادر شریف درمان در کشورمان در بدترین شرایط ممکن در حال مبارزه با بیماری دردناکی هستند و جان های عزیزی پرپر شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.