دادستان کاشان گفت: پرونده فرد متخلف قطع درخت ۲۰۰ ساله در برزک کاشان تا چند روز آینده با صدور کیفرخواست برای صدور رای نهایی به دادگاه ارسال خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ظهر روز گذشته، درخت تنومند و‌کهنسال کبوده که قطر آن بیش از یک متر و عمر آن نزدیک به دویست سال تخمین زده می‌شد توسط فردی متخلف و بدون اخذ مجوز از نهاد‌های مربوط و صرفاً جهت کسب درآمد قطع شد؛ این درخت در مسیر نهر عمومی کنار پارک در حال احداث خوید برزک قرار داشته و قطع درخت باعث‌شده درخت کبوده دیگری نیز که در مجاورت آن قرار داشته از ریشه بیرون بیایید.

روح اله دهقانی، دادستان شهرستان کاشان، با اشاره به اتفاق غم‌انگیز قطع درخت ۲۰۰ ساله حوالی پارک خوید واقع در برزک از توابع کاشان گفت: متاسفانه چندین بار است که شاهد چنین اتفاقاتی بویژه در بخش برزک هستیم.

او برخورد با متخلف و رسیدگی به پرونده وی را در مرجع قضایی تاکید کرد و گفت: پرونده متخلف تا چند روز آینده با صدور کیفرخواست برای صدور رای نهایی به دادگاه ارسال خواهد شد.

به گفته او، همچنین متهم برای جبران اشتباه خود نیز متعهد شده است تا چند ده نهال در محدوده درخت بریده شده بکارد.

دادستان کاشان، یکی از موارد مهم در پیشگیری از عدم تکرار چنین مواردی را فرهنگ سازی، بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌های مردم‌نهاد، آموزش و توجیه آن‌ها درراستای حفظ و اهمیت درختان برای پیشگیری از بروز حوادث مشابه دانست و گفت: نظارت جدی و کافی دستگاه‌های مربوطه نیز در کنار آموزش و فرهنگ سازی نیاز و ضروری است.
پشت پرده قطع درخت ۲۰۰ ساله در برزک کاشان چه بود؟

تشکیل شورای حفاظت از انفال شهرستان کاشان

دهقانی، در ادامه تشکیل شورای حفاظت از انفال شهرستان کاشان را به دعوت وی و با حضور روسای ادارات و دستگاه‌های دولتی و خدمات رسان و انتظامی شهرستان کاشان به میزبانی بخشداری برزک در روز گذشته یادآور شد و گفت: با متخلفین قطع درختان به عنوان جرم مشهود توسط مرجع انتظامی برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

او، ضمن ابراز تاسف از قطع درختان در منطقه برزک اذعان داشت: در خصوص حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان لزوم پیشگیری و توجیه افراد چوب بر، با فراخوانی توسط نیروی انتظامی، جنبه پیشگیرانه خواهد داشت.

دادستان کاشان خواستار پلاک کوبی درختان شد

دادستان کاشان خواستار پلاک کوبی درختان توسط شهرداری برزک شد و گفت: این امر باعث حفظ هر چه بیشتر درختان در این منطقه خواهد شد.
دهقانی خطاب به فرماندهی انتظامی بخش برزک نیز خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده قطع درخت بدون اخذ مجوز قانونی، نیروی انتظامی می‌تواند تحت عنوان جرم مشهود با متخلفان مستقیما برخورد کند.

ممنوعیت ارایه هرگونه خدمات به ساخت و ساز‌های غیر مجاز

او همچنین در خصوص تصرف اراضی و ساخت و ساز‌های غیر مجاز دستور داده‌است نباید هیچ گونه خدماتی حتی به صورت غیر دائم به متخلفین و متصرفین داده شود.

به گفته او، ارائه این خدمات زمینه افزایش ساخت و ساز و غیر مجاز را فراهم می‌کند، برگزاری نشست مشترک دستگاه‌های اجرایی مربوطه و دیگر مسوولان و مدیران شهرستان در راستای اتحاد، یکپارچگی و هم‌افزایی منسجم و سامان یافته در برخورد قاطع و مقابله با متخلفان در عرصه‌های مختلف بویژه محیط زیست، اموال طبیعی، تصرفات و ساخت و ساز‌های غیرمجاز نقش موثری دارد و رضایتمندی عمومی را حاصل می‌کند.

دادستان کاشان، در پایان با اشاره به بازدید خود به همراه روسای ادارت از تعدادی از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در شهر و بخش برزک و نشست تشکیل شورای حفاظت از انفال شهرستان کاشان پس از قطع درخت ۲۰۰ ساله در این بخش گفت: در حاشیه این بازدید و نشست با اهالی برزک نیز در رفع مشکلات آن‌ها گفتگو کرد.

 اوایل بهمن ماه یک راس درخت تنومند و‌کهنسال کبوده که قطر آن بیش از یک متر و عمر آن نزدیک به دویست سال تخمین زده می‌شد توسط فردی متخلف و بدون اخذ مجوز از نهاد‌های مربوط به منظور کسب درآمد قطع شد، قطع این درخت که در مسیر نهر عمومی کنار پارک در حال احداث خوید برزک قرار داشت باعث‌شد درخت کبوده دیگری نیز که در مجاورت آن قرار داشته از ریشه بیرون بیایید.

همچنین بالا رفتن قیمت چوب و عدم‌نظارت دستگاه‌های متولی چند ماه پیش نیز عامل تشدید تخلفات چوب‌بر‌ها و قطع تعدادی درخت صنوبر در همین محل و تعدادی درخت سپیدار کهنسال در کنار برکه خویت و موجب نارضایتی مردم شده بود.

این اتفاقات واکنش دوست‌داران طبیعت برزک را نیز با ارسال نامه‌ای خطاب به مسئولان مبنی بر درخواست نظارت بیشتر را برانگیخت.

پشت پرده قطع درخت ۲۰۰ ساله در برزک کاشان چه بود؟

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.