حاجی میرزایی گفت: سند ۲۰۳۰ مبنای عمل در کشور ما نیست؛ چرا که انسانی باید پرورش یابد که بتواند تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کند.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در پنجمین دوره از توانمندسازی مدیران و مربیان قرآنی سراسر کشور اظهار کرد: قرآن آمده است تا انسان را در مسیر تعلیم و تربیت هدایت کند. سند تحول مبتنی بر تمدن اسلامی شکل گرفته تا چنین جامعه الهی در کشور ایجاد شود.

او ادامه داد: خداوند به انسان‌ها با توجه به توانایی آموختن، پرورش یافتن و انتخاب کردن کرامت و جایگاه والایی اعطا کرده است، انسان در آفرینش خود قابلیت ممتاز تغییر شکل را دارد، بنابراین انسان گل سرسبد آفرینش محسوب می‌شود که مورد توجه خداوند قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خداوند انسان را مظهر اسما جلالیه و جمالیه قرار داده است، گفت: خلقت در مدار انسان شکل می‌گیرد. تمام آیات قرآن حکایت از این دارد که تمام هستی در تسخیر آدم قرار دارد، این موضوع نشان دهنده جایگاه والای انسان است که با آموختن می‌تواند به این جایگاه برسد.

حاجی میرزایی بیان کرد: تفاوت انسان‌ها و جوامع با یکدیگر در کمیت و کیفیت آموزش و پرورش است. امر پراهمیت آموزش به سه قابلیت ممتاز دیدن، شنیدن و اندیشیدن متکی است که اهداف فرد و جامعه را محقق می‌کند، در واقع انسان می‌تواند ببینید و بشنود و در آن تعقل کند و همه اکتشافات بشر از ابتدای خلقت تا کنون مرهون این سه قابلیت است.

او افزود: انسان از یک موجود ناتوان، با مهارت به توانایی می‌رسد و قدرت می‌یابد تا شایسته مخاطب خدا قرار گیرد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش و پرورش با اندیشه و شنوایی انسان‌ها مرتبط است، گفت: رمز تفاوت شخصیت انسان‌ها در کیفیت دیدن، شنیدن و اندیشیدن است. در واقع مهم‌ترین هدف تعلیم و تربیت، پرورش افرادی مستقل و با مسئولیت است.

او ادامه داد: سند ۲۰۳۰ مبنای عمل در کشور ما نیست؛ چرا که انسانی باید پرورش یابد که بتواند تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش افزایش دارالقرآن‌ها را از ۷۶۰ مرکز به هزار و ۵۰۰ مرکز هدف گذاری کرده است.

فعالیت ۵۰۰ هزار دانش آموز در دارالقرآن‌ها

در ادامه علیرضا کاظمی،معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اظهار کرد: ۷۶۰ مدیر دارالقرآن‌ها مخاطبان اصلی این دوره هستند.

او ادامه داد: ۱۳ مربی دارای مدرک دکتری، ۳۰۰ نفر آن‌ها دارای مدرک فوق لیسانس و ۴۱۸ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند که برای دختران و پسران با برنامه ریزی فعالیت می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تاکید کرد: همچنین در حال حاضر ۵۰۰ هزار دانش آموز در دارالقرآن‌ها فعالیت می‌کنند.

کاظمی با بیان اینکه تاثیر دارالقرآن‌ها در زیست بوم جدید با توجه به تاثیر بسیار آن در وحدت رویه اهمیت دارد، مطرح کرد: تجربه گردانی، معرفی زمینه هم افزایی، تجلیل از مربیان دارالقرآن از اهداف این برنامه است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: مربیان باید برای مشارکت دانش آموزان در دارالقرآن‌ها، روش‌های قرآنی را بکار گیرند تا دانش آموزان بتوانند از ظاهر عبور کنند و به مرحله تفکر و تعقل برسند.

رضوان حکیم زاده امروز در مراسم پنجمین دوره توانمند سازی مدیران قرآنی سراسر کشور تصریح کرد: خداوند متعال ۶۶ بار در قرآن اشاره به لفظ "قرآن "شده که درباره کارکرد این کتاب آسمانی توضیح داده است.

او افزود: خداوند چارچوب اصلی را برای زندگی همه انسان‌ها در قرآن فرستاده است و به این ترتیب گام اول انس با قرآن نهادینه شدن محتوای این کتاب آسمانی در ذهن افراد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان باید بدانند که قرآن برای همه مردم است و متعلق به طبقه خاصی نیست و همه مخاطب قرآن هستند.

حکیم زاده بیان کرد: مربیان آموزشی و پرورشی باید به امور مرتبط با قرآن مانند حفظ و قرائت این کتاب آسمانی بپردازند و اگر قرائت با عنایت به معانی آیات باشد، اهمیت بسیاری دارد، هرچند که قرائت قرآن دلالت بر چیزی بیشتر از خواندن دارد.

او افزود: قرآن برای جذب و تبیین خود از روش‌های مختلف استفاده کرده است. برای مثال قصه‌های قرآنی حالت تبیینی دارد، خداوند با امثال و قصه‌ها کارکرد مسائل را برای بشر بازگو می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: خداوند در تعامل با بندگان خود در قرآن فرمول‌های متعدد مانند تاکید بر تشویق قرار داده و از پیامبر هم خواسته براساس روش‌های قرآنی مردم را به اسلام فراخواند. از این رو مربیان آموزشی و تربیتی باید برای اثرگذاری از روش تشویق و انرژی دانش آموزان را به قرآن و امور قرآنی نزدیک کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.