در ایام پایانی سال کمبود شکر در قفسه‌ برخی از فروشگاه‌ها دیده می‌شد که هر یک از فروشندگان دلایل مختلفی را مطرح می کردند.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت شکر به عنوان یکی از اقلام ضروری سبد خانوار طی ماه‌های اخیر چند بار دچار تغییرات شد که هر بار فروشندگان دلایلی برای این موضوع بیان کردند و هم اکنون سناریوهای مختلفی برای بازار شکر پیش روست.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به آمار ثبت سفارش شکر و واردات، کسری در عرضه وجود ندارد که بر التهاب بازار دامن بزند و در مقابل دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر اذعان می‌کند که با اتمام شکر داخل، افزایش نرخ خرید تضمینی چغندر و نوسان نرخ جهانی قیمت این محصول با التهاباتی در ماه‌های آتی روبه‌رو خواهد شد.

این پایان ماجرا نیست چرا که در ایام پایانی سال با رصد برخی فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر به ندرت شکر در قفسه‌ها یافت می‌شد که هر یک از فروشندگان دلایلی همچون کمبود شکر با نرخ مصوب، زمزمه افزایش قیمت و گرانی شکر خارجی را مطرح می‌کردند.

با وجود ۳ نرخی بودن قیمت شکر و اختلاف چشمگیر شکر دولتی با بازار آزاد انتظار می‌رود مسئولان تدابیری برای این موضوع اتخاذ کنند تا فاصله ۹۰ درصدی قیمت شکر دولتی با بازار آزاد زمینه را برای انحراف و سودجویی برخی افراد فراهم نکند‌.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات بازار شکر، واردات و پیش بینی قیمت در ماه‌های آتی با خبر شویم:

بازار فعلی شکر پایدار نیست

غلامحسین بهمنی دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار شکر نوسانی نداشته است، اظهار کرد: با وجود آنکه شکر مصرف خانوار در بازار وجود دارد، کمبودی در عرضه وجود ندارد و بازار از تعادل نسبی برخوردار است.

او قیمت کنونی شکر در بازار آزاد تهران را ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: نرخ کنونی شکر در جنوب کشور ارزان‌تر است.

بهمنی با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار شکر پایدار نیست، گفت: با اتمام شکر نیشکری در خرداد، قیمت دچار نوساناتی می‌شود، البته با کاهش قیمت ارز نیما یا نرخ جهانی شکر التهابی در بازار رخ نخواهد داد.

این مقام مسئول نرخ جهانی هر کیلو شکر را ۳۸۰ تا ۴۰۰ دلار اعلام کرد و افزود: با احتساب هزینه‌ها، قیمت هر کیلو شکر در بنادر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، شکر سفید ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که با احتساب سود بنکدار و خرده فروش با قیمت ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

او درباره آینده بازار شکر بیان کرد: گرچه قیمت شکر تابع مولفه‌هایی همچون نرخ ارز و قیمت‌های جهانی است، اما با افزایش ۲ برابری قیمت خرید تضمینی چغندر قند و نزدیک شدن به نرخ جهانی پیش بینی می‌شود که بعد از ماه رمضان بازار ملتهب شود.

دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر با بیان اینکه با افزایش نرخ خرید تضمینی چغندر قند، قیمت شکر داخلی از ۶ هزار و ۶۵۰ تومان به ۱۳ هزار تومان می‌رسد، تصریح کرد: با افزایش ۲ برابری قیمت در داخل، تفاوتی با شکر خارجی ندارد، هر چند این احتمال وجود دارد که در برخی مواقع شکر خارجی با ازدیاد تولید از نرخ شکر داخلی هم پایین تر باشد.

گرانی شکر ارتباطی به تولیدکننده ندارد/نوسان قیمت شکر در سایه کمبود نظارت

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه شکر نداریم، اظهار کرد: گرچه تولید شکر به اندازه کافی نبوده، اما بیش از نیاز کشور ثبت سفارش صورت گرفته و شکر وارد شده است.

او با بیان اینکه گرانی شکر و سایر محصولات کشاورزی ارتباطی به تولیدکننده ندارد، افزود: تولیدکننده در زمان برداشت محصول را به دلالان، بازار و دولت فروخته است و متاسفانه عمده فروش و مغازه داران به سودهای مصوب خود قانع نیستند.

این مقام مسئول بخشی از گرانی شکر در بازار را ناشی از نبود نظارت صحیح در بازار دانست و گفت: علی رغم واردات شکر با ارز دولتی، اما دلالان و واسطه‌ها با ارز آزاد محصول را در بازار عرضه می‌کنند.

او با بیان اینکه سالیانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: در سال ۹۹ یک میلیون و ۴۰۰ تا یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار تن شکر در داخل تولید شد و حداکثر ۷۰۰ هزار تن نیاز به واردات داشتیم که بنابر آمار تا پایان خرداد گذشته برای واردات ۳ میلیون تن شکر ثبت سفارش انجام شده بود، حال نمی‌دانیم چه میزانی از مجموع ثبت سفارش شکر وارد شده است. اما با فرض آنکه ۳۰ درصد این میزان هم وارد شده باشد، کمبودی در عرضه شکر نداریم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی عدم مدیریت بازار و مشکلات نظام توزیع و کمبود نظارت را علت اصلی التهابات بازار برشمرد و گفت: با توجه به مشکلات نظام عرضه، توزیع کننده و فروشنده که محصولات در اختیارشان قرار دارد، با انبار کردن محصول دنبال منفعت خود هستند، در حالی که با اعمال نظارت دقیق و مدیریت بازار از سو استفاده متخلفان جلوگیری می‌شود.

ملک زاده ایجاد زنجیره تولید در قالب قانون تمرکز و اجرای برنامه هدفمند از مزرعه تا سفره را راهکار اصلی مدیریت و کنترل قیمت در بازار برشمرد.

توزیع قطره چکانی شکر با نرخ دولتی

قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قیمت شکر همچنان ۳ نرخی است، اظهار کرد: هم اکنون بخشی از شکر با نرخ ۶ هزار و ۶۵۰ تومان به صورت قطره چکانی توزیع می‌شود، بخشی از کالا با قیمت بسته بندی برای مصرف کننده و بخشی هم با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود.

او افزود: با وجود ۳ نرخی بودن قیمت شکر و ایجاد کلاف سردرگم نمی‌توان گفت که کدام یک از این ۳ نرخ مرجع است، اما آنچه حائز اهمیت است اختلاف ۹۰ درصدی قیمت ۶ هزار و ۶۵۰ تومانی با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی است که هر ۲ جایگاه وسیعی دارند.

حسنی با اشاره به اینکه محدودیتی در عرضه شکر با نرخ آزاد نیست، بیان کرد: توزیع شکر با نرخ ۶ هزار و ۶۵۰ تومان با حواله و به صورت قطره چکانی انجام می‌شود.

دبیرکل بنکداران مواد غذایی در پایان درباره آینده بازار شکر تصریح کرد: برآوردها حاکی از آن است که تا ۱۵ یا ۲۰ فروردین اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد و بعد از آن باید منتظر تصمیمات و سیاست‌های دولت ماند.

کلام آخر اینکه با وجود خوداتکایی نسبی تولید شکر در سال ۹۶، اما اتخاذ برخی سیاست‌ها و تصمیمات نادرست دولتمردان در اعلام قیمت خرید تضمینی چغندرقند، کشاورزان را نسبت به کشت این محصول استراتژیک دلسرد کرد و در نهایت پای شکرهای خارجی را به کشور باز کرده است.

در نهایت کاهش تولید داخل، نوسان نرخ ارز و مشکلات نقل و انتقال پول و افزایش قیمت جهانی، بازار شکر داخل را ملتهب کرد که حال با استمرار اعلام منطقی قیمت متناسب با هزینه‎های تولید و حمایت از کشاورزان انتظار می‌رود که مجدد به خودکفایی تولید شکر دست یابیم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
این یعنی گرون میشه قطعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
متاسفم
واقعا که
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
قربون این ملت که هر چیزی را از فلسفه وجودیش خارج میکنند و با ابتکار خود پدیده جدیدی را مطرح میکنند اینکه یکی از فلسفه های روزه این بود که گرسنگی بکشیم به یاد گرسنگان بیاد گرسنگی روز محشر و ......اینا رو همه رو ملت مبتکر عوض کردند و انواع شربت و شیرینی و زولبیا و کله و پاچه و ...... یا علی مددد به یاد گرسنگان عالم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
شکر گران نمی شود تو نمی تونی بگه که
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مصرف مواد غذایی در ماه رمضان به شدت افزایش مییابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
آدم های خیلی بدی هستید که شکر گران نمیکنید تا بعد ماه رمضان
Iran (Islamic Republic of)
ای خدااااا
۰۷:۵۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
یعنی تاسی شعبان گرون نمیشه وازاول رمضان به بعدگرون میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ببخشید مگه الان ارزوونه؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۰۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مگر شکر وجود خارجی هم داره که بخواد گرون یا ارزون بشه شدیم مثل کشورهایی که ۵۰ سال داخله جنگند دیگه چیزی داخل کشورشون پیدا نمیشه نه غذا و نه رفاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
مسئولان از رده خارج شده چرا دوباره جای دیگه کار میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
نوشتن تا اول ماه رمضان گران نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
این همه تدبیر و امید خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ای مردم خواهشن هیچی نخرید نخورید تا این جمله معروف خوب برامون جا بیوفته از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
جهانگیری
۰۱:۴۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
از مردم شریف عاجزانه درخواست دارم برای پایین امدن قیمتهادعا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
شکر شکن شوند همه طوطیان هند
زین قند پارسی که به برجام میبرند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ما می نویسیم : شکر تا ماه رمضان گران نمی شود.
شما بخوانید : شکر از ماه رمضان گران می شود.
خوب خط می دید.
از فردا اختلاس گران و محتکران عزیز کل شکر بازار رو جمع می کنن قحطی می شه.
چرا آخه؟
Yjc مشکوک می زنیا......
United States of America
ناشناس
۰۰:۵۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
از همین الان صف کشی رو تبلیغ کنید و بعدش ادای زیان‌ده یا ادای توزیع رو در بیاورید و دوباره سریع هر روز افزایش بدید. شکر تموم شد برین سراغ قند اونم تموم شد برین برنج اونم تموم شد برین دوباره روغن اونم تموم شد برین حبوبات اونم تموم شو برین سراغ خیار و این حکایت (ضررده بودن) خودروساز ها و شرکت‌ها تولیدکننده ها خدمات دهنده ها و اداره جات و شهرداریها و اداره مالیات و غیره ادامه خواهد داشت... و این وسط مردم عادی هستن که ضررده نیستن و دائما در حال سود ده و صف کشیدن هستن!!!!!!
United States of America
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
با همتی که وزیر صمت دارن خبر ها فقط فقط مربوط به افزایش هست و بس... بهرحال استعدادهای نهفته کشف شدن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
گران نمیشه فرداش نایاب میشه
Iran (Islamic Republic of)
Hasan
۰۰:۲۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
هورا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
انشالله خیر نبینید
تو حسرت موندیم یکبار بگید چیزی ارزون میشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
دست شما درد نکند تا ماه رمضان گران نمی‌شود لطف کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
وای چقدر خوب. واقعا از مسئولین سپاسگذارم. چرا اینهمه زحمت میکشین؟! توروخدا بفکر خودتون باشین. ما شرمنده ایم که بفکر شکر ما هم هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
ترجمه ساده این تیتر و خبر در دولت تدبیر و امید:نه تنها گران می‌شود بلکه قحط هم میشود؛تجربه ۸ساله ملت از این دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
تازه گران کردیدکه خجالت بکشید۱۵تومن کمه که بازم گرون میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
زحمت مسیولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
رئیس جمهوری عزیز ما در صدا و سیما تاکید کرد تمام اجناس در سال گذشته گران شده و در امسال چیزی گران نمیشود این رئیس جمهور بزرگوار و متعهد تا بحال حرفی زده که به حقیقت نپیوندد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
همین اعلام کردن یعنی اگر هم یکدرصد گران نشود بعد از ماه رمضان گران میشود اله برکت اله
Iran (Islamic Republic of)
محمدایوب
۲۲:۰۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
این یعنی محتکران به هوش. گران می‌شود اب ازسرماگذشته چه یک نی چه صد نی مرغ وروغن وتخم مرغ گوشت. خونه ماشین کفش لباس و هزاران قلم دیگه گفتن نداره. مردم الان برن خرید. ده دقیقه بعد انتظار ندارن همون قیمت بخرن
Germany
ناشناس
۲۱:۵۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
شکر دولتی در فروشگاه 6650 نیست بلکه 7800 است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
از اول ماه رمضان احتکار میشه بعد چند برابر میشه، خدا لعنت کنه هرچه خائن و وطن فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
ممنون از مسیولین که به محتکران یاد اوری کردین شکر رو یادتون رفته چند روزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مگر روحانی نگفت اجناس به اندازه کافی گران شده اند و نباید تا پایان دولت گران شوند. یعنی بنازم این وعده های دولت بی تدبیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خود خبری مقصر گرونی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
وایی چه خبری نکشین مارو از خوشهالی
Iran (Islamic Republic of)
سید چینی زاده
۲۱:۲۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خدایا شکرت شکر تا ۲۰ روز دیگر گران نمیشود ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خبرهای مهم شده همینا: شکر گوشت مرغ .... تازه میگن تا دو هفته دیگه گرون نمیشه...چه خبرهای شرم‌آوری....! مسئولین خدائیش خجالت نمیکشید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مگر میخواهی گران کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
تا ماه رمضان!!! واقعا خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۲۰:۴۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مگه قراره بعد از ماه رمضان گرون شه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
یعنی بعد ماه رمضان آغاز گرانی
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۰:۲۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
همین که میگن گران نمیشه پس حتما گران میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
واقعا خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۲۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مگه قرار است در ماه رمضان گرانش کنید !!! .
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
امروز برای خرید شکربه چند فروشگاه در محل زندگی خودم سر زدم متاسفانه وجود نداشت . نه به قیمت آزاد و نه به قیمت های دیگر
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
آره چه تدبیر خوبی تا ماه رمضان گران نمیشه رمضان شروع بشه
شکر هم بالا میکشه
به این میگن تدبیر و امید
United States of America
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
یاد محصولات ایرانخودرو افتادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خب اگر گران نمی‌شود چه لزومی دارد گران نشدن آن را اعلام می‌کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
15 روز به مردم مهلت دادین تا از شکر ارزان خوب استفاده کنن تا ما رمضون بیاد مژده هردم ازین باغ خبری میرسد
Iran (Islamic Republic of)
الف
۱۹:۳۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مرسی که به فکرمون هستید...یکماه تنفس هم غنیمته...
Canada
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مستندی علمی دیدم که می گفتند به مدت 50 سال به دانشمندان و محققان رشوه داده اند .که
بگویند روعن برای بدن خطرناک است نه شکر
تولید کنندگان شکر .این عمل خبیث را انجام داده اند
ترا بخدا شکر زیاد نخورید .شکر عذای سلولهای سرطانی است
کمی تحقیق کنید .راجع به همین حرفی که من از فیلم مستند شنیده ام تا باورتون بشه که در دنیا چقدر شالاتان وجود دارد و
هر نوع اطلاعات را بدون تحقیق قبول نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
پس صد در صد گران می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
پس قطعا گران میشود
هر چیزی رو گفتید گران نمیشود
یعنی گران میشود چجورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
شما رو به خدا پیگیری نکنید بذارید به درد خودمون بمیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
دست شما درد نکنه که اجازه میدین تا ماه رمضان شکر بخریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
واقعا که .....
Germany
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
yjc همش ۲ هفته به ماه مبارک داریم.
خدا رو شکر بابت این خبر خوب تا ۲ هفته گرون نمیشه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خدایا به کجا رسیده ایم که مقامات رسمی اعلان می کنند خیالتان راحت تا 25 روز دیگه شکر گران نمی شود یعنی به عبارتی از 25 روز به بعد افزایش پیدا می کند پس حمله برای خرید و انبار کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
دنیا داره رو پروژه هایی مثل آینده بشر با هوش مصنوعی،سفر به سیاره های دیگه مشابه زمین ،اینترنت رایگان باسرعت بالا برای مردم دنیا و ..... صحبت میکنه اونوقت ما تو شکر ،برنج ،مرغ گیر کردیم
بعد انتظار دارند از این مردم چه آبی گرم بشه؟؟؟ واقعا متاسفم یه سری ... ، نشستن جایی که نباید بشینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
آها.خوبه از ماه رمضان خجالت می کشید. بعد از ماه رمضان میخاین دوبرابر گرون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
هرکیلو ۴۰۰ دلار؟؟؟؟؟؟
پس قطعاً بزودی گران میشود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
چه افتخار بزرگی در حد قرار دادن فضاپیما در مدار مریخ مثل کشور های کوچک همسایه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۸:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
من در دو ماه اخیر دو بار شکر خریدم به قیمت 14500 و15000 تومن . و حالا شما با این خبر چراغ سبز گران شدن رو روشن کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خوب پس گرون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مطمئن باشید شکر هم گرون میشه .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۵۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
اسم هر چی که بیاد تمام ،،اخی شکر هم سر به فلک میکشه ،ای داد بیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
انقدر گران کردین که دیگر مردم توان خرید ندارن
Poland
شاهرخ
۱۷:۲۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
این خبر چراغ سبز برای گرانی هست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۵۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
دقیقا،
United States of America
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
بلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
بریم احتکار کنیم ممنون از اطلاع رسانی .خدایا به امید خودت.
آخرین اخبار