مدیر امور عشایر استان همدان گفت: مرتعی برای چرای دام عشایر در این استان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حسین محمدی، با اشاره به اینکه عشایر از ۱۵ اردیبهشت وارد مراتع استان شدند، گفت: ۹۰ درصد عشایر در ۷۲ سامانه عرفی استان همدان ساکن شده است و تا دو ماه در این مراتع حضور دارند.

او با بیان اینکه امسال به علت خشکسالی عشایر زودتر وارد مراتع شدند، درباره نیاز دام‌های عشایر به علوفه، افزود: دام عشایر استان به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ هزار تن علوفه نیاز دارند، اما امسال مراتع استان ظرفیت ندارند و اصلاً مرتعی وجود ندارد که دام عشایر در آن چرا کند بر همین اساس به ۵۰ هزار تن جو و ۳۰ هزار تن کنسانتره نیاز خواهند داشت که به ستاد بحران سازمان جهادکشاورزی اعلام شده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه عشایر استان دارای ۴۷۰ هزار رأس دام هستند، در پاسخ به اینکه فشار دام بیش از ظرفیت مراتع استان است، یادآور شد: فقط ۱۰ درصد از کل مراتع استان در اختیار عشایر استان قرار دارد.

محمدی درباره اینکه به گفته منابع طبیعی مراتع استان کفاف چهار ماه دام‌های استان را نخواهد داد نیز خاطرنشان کرد: عشایر استان همدان ۴۵ روز تا دو ماه در مراتع سکونت دارند و مابقی ایام در اراضی کشاورزان به صورت اجاره‌ای ساکن می‌شوند.

او با اشاره به اخذ اعتبارات عمرانی برای رسیدگی به وضعیت چشمه‌های مناطق عشایری، اظهار کرد: در استان همدان ۷۲ سامانه عشایری وجود دارد که ۹۵ درصد این سامانه‌ها دارای چشمه بوده و در حال بررسی وضعیت چشمه‌های این مناطق هستیم البته در برخی نقاط لوله‌کشی برای تأمین آب مورد نیاز عشایر صورت گرفته است.

مدیر امور عشایر استان همدان با بیان اینکه برای آبرسانی سیار و تأمین علوفه و نهاده‌های دامی به عشایر در حال رایزنی با سازمان جهادکشاورزی و شرکت‌های تعاونی هستیم، اظهار کرد: با هماهنگی شرکت برق استان همدان مقرر شده ۶۰۰ پنل خورشیدی به عشایر استان تحویل داده شود تا برق عشایر تأمین شود چراکه عشایر استان برق نداشته و برخی خانواده‌های عشایر از موتور برق استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.