از رونمایی ابر رایانه سیمرغ تا در نظرگرفتن بسته‌هایی برای نامزد‌های انتخابات

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «ابر رایانه سیمرغ رونمایی شد»، «وزارت ارتباطات بسته‌هایی را برای نامزدهای انتخابات در نظر گرفته است»، «آینده مشاغل فعلی و مشاغل آینده؛ وظیفه فراموش شده در نظام آموزش عالی کشور»، «پدر علم بتن ایران درگذشت»، «اختصاص بودجه ۵۰ میلیارد تومانی وزارت ارتباطات برای ساخت ابررایانه سیمرغ»، «رشته‌های هنر کمترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده اند»، «دانشجویان نباید متناسب با رتبه علمی انتخاب رشته کنند» همراه بود. 

ابر رایانه سیمرغ رونمایی شد

احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: روند رشد ابر رایانه‌ها در دنیا خوب بوده و در سال‌های اخیر شتاب گرفته است.

او افزود: کشور‌ها و دولت‌های سرمایه‌گذار روی ابررایانه‌ها به نسبت توان سیاسی و نظامی در دنیا کار می‌کنند. کشور چین ۴۲ درصد ابر رایانه‌های دنیا را از نظر تعداد به خود اختصاص داده است.

معتمدی تصریح کرد: آمریکا نسبت به چین در ساخت ابررایانه‌ها قدرت برتری دارد. اساس ابررایانه‌ها در نسل چهارم صنعتی یا انقلاب صنعتی جدید بر تکنولوژی دیجیتال است.

او ادامه داد: در سال ۳۲۰ میلیون دلار کشور‌هایی مانند آمریکا و چین به غیر از شرکت‌های خصوصی روی ابررایانه‌ها سرمایه گذاری می‌کنند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: کمتر از ۱۰ کشور در دنیا به ساخت ابررایانه‌ها اقدام می‌کنند و جای تقدیر است که ما هم اکنون به این قدرت دست یافته ایم.

وزارت ارتباطات بسته‌هایی را برای نامزدهای انتخابات در نظر گرفته است

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: هوش مصنوعی قدرت بلامنازع و نوآوری در آینده است و کشور‌های مختلف دنیا رقابت شدیدی در این عرصه با هم دارند.

او افزود: گام اول ابررایانه سیمرغ برای آینده ایران و جوانان ایرانی است و طی چند سال اخیر رشد زیادی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته‌ایم. امروزه نیاز کشور در حوزه هوش مصنوعی به پردازش داده ها ۱۰ پلاتفلاپس است و اکثر این نیازها به دلیل کمبودها از کشورهای خارجی تأمین می‌شود و مهندسان ایرانی مجبور هستند با مشکلات زیادی از سرویس‌های بین‌المللی استفاده کنند، همچنین باید گفت که دختران ایرانی در حوزه ای سی تی تلاش زیادی کردند اما همت آن ها کمتر دیده شد.

آذری جهرمی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم سیمرغ کافی نیست و همچنان باید فناوری بدون توقف توسعه یابد، در چند سال گذشته رشد چشمگیری در حوزه فناوری اطلاعات داشتیم و نتیجه آن در زمینه‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی قابل مشاهده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: عملیات اجرایی ابررایانه بعدی کشور را در این محل یعنی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام می‌کنم که قدرت آن ۱۰۰ برابر ابررایانه سیمرغ است و به پاس تلاش دانشمندانِ دختر ایرانی و بزرگداشت نابغه بزرگ مریم میرزاخانی، آن ابررایانه «مریم» نامیده می‌شود.

آینده مشاغل فعلی و مشاغل آینده؛ وظیفه فراموش شده در نظام آموزش عالی کشور

محمدصادق بیجندی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر سرفصل رشته‌های تحصیلی، تدوین رشته‌های جدید، بازنگری و تهیه محتوی دروس در نظام آموزش عالی کشور اظهار کرد: فناوری های نوین و حوزه های جدید علوم، روبه روز در حال توسعه بوده و این در حالی است که عناوین رشته ها، سرفصل ها و محتوی بسیار از دروس در زیر نظام های آموزش عالی کشور بر اساس نیازهای گذشته تدوین شده اند. بنابراین هر روزی که می گذرد نیاز به بازنگری در سرفصل رشته ها، عناوین دروس، نحوه تدریس و بازنگری در محتوی مبتنی بر علوم و فنون جدید به شدت احساس می شود.

او افزود: در فرآیند های آموزش عالی کشور به دلیل نوع تمرکزی که وجود دارد اکثر امور بویژه در حوزه تدوین سرفصل ها رشته ها و برنامه های درسی به شدت متمرکز عمل می شود و بجز در موارد خاص آنهم برای دانشگاه های مادر با یک پروسه ای که اگر همه چیز عادی طی شود شش ماه تا یکسال طول می کشد، اجازه ای به دانشگاه ها برای تغییر سرفصل ها و محتوی برنامه درسی داده نمی شود. این در حالی است که سرعت پیشرفت علم و تغییرات به اندازه ای است که حتی اگر پس از یک سال هم موفق به بازنگری و اصلاح در سرفصل ها شویم تا شروع نکردن آن ها باید مجدد به سمت و سوی بازنگری جدید حرکت کنیم. این در حالی است که باید نظام آموزش عالی ما چابک و منعطف باشد.

بیجندی تصریح کرد: اگر قرار باشد دانشگاه های ما از علم، صنعت و جامعه عقب نمانند و دانش آموختگان به روز، توانمند و متناسب با علوم و نیازهای روز دنیا تحویل جامعه بدهند، باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه ها اختیارات لازم را برای تدوین و اصلاح ساختار در محتوی، تدوین دروس و سرفصل ها بدهد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: در حال حاضر محدودیت های بسیار زیادی پیش روی دانشگاه ها وجود دارد و مراکز آموزش عالی برای تعیین سرفصل های رشته ها، بازنگری دروس و محتوی به راحتی نمی توانند عمل کنند، در صورتی که وزارت علوم می تواند به عنوان سیاست گذار، اهداف کلان یک رشته را تعیین کند و به دانشگاه ها بگوید تا بر اساس این اهداف و سیاست ها مباحث و محتوی های نوین آموزشی را جایگزین کنید.

پدر علم بتن ایران درگذشت

 در پی درگذشت علی‌اکبر رمضانیان‌پور استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه امیرکبیر پیام تسلیتی صادر کرد.

در متن پیام تسلیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر آمده است:

با نهایت تأسف؛ فقدان تأثرانگیز استاد ارجمند دانشکده مهندسی «عمران» جناب آقای دکتر «علی اکبر رمضانیان پور» را تسلیت عرض می‌کنیم. رمضانیان پور عضو فرهنگستان و رییس شاخه مهندسی عمران فرهنگستان علوم هم بودند.

چهره ماندگار علمی کشور که عمری را در راه تعلیم و تربیت مهندسان و متخصصان و همچنین خدماتی ارزشمند برای اعتلا و بالندگی این مرزوبوم ارائه کردند.

این ضایعه اندوه بار را به خانواده ایشان و جامعه علمی کشور تسلیت عرض می کنیم از خداوند متعال برای آن فقید سعید، علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت داریم.

اختصاص بودجه ۵۰ میلیارد تومانی وزارت ارتباطات برای ساخت ابررایانه سیمرغ

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ابررایانه سیمرغ اظهار کرد: یکی از کاربرد‌های اصلی ابررایانه پردازش‌گری است، یعنی بناست که خدمات پردازشی را برای افرادی که نیازمند پردازش اطلاعات هستند، ارائه دهند. نماد سیمرغ در ابررایانه سیمرغ به معنای رسیدن به کمال است.

او افزود: یکی از حوزه‌های مهمی که به پردازش نیاز دارد، هوش مصنوعی است که یکی از محور‌های توسعه اقتصاد آینده دنیا خواهد بود؛ بنابراین شرکت‌ها برای تحلیل اطلاعات خود به زیرساخت‌های مورد نیاز برای پردازش نیاز دارند و ابررایانه‌ها این نیاز را برطرف می‌کنند.

آذری جهرمی تصریح کرد: در حوزه پردازش تصویر، ریدینگ بازی‌ها و فیلم‌ها، پردازش صوت، پردازش اطلاعات و کاربرد‌های دیگر در دنیا به ابررایانه‌ها احتیاج دارند.

او درباره میزان بودجه اختصاصی از سوی وزارت ارتباطات برای ایررایانه سیمرغ اظهار کرد: برای این پروژه ۵۰ میلیارد تومان از سوی وزارت ارتباطات به دانشگاه امیرکبیر داده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ظرفیت ابررایانه سیمرغ گفت: ظرفیت این ابررایانه ۱ پتافلاپس است که برای ۱۰۰ برابر شدن آن هدف‌گذاری کرده‌ایم.

رشته‌های هنر کمترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده اند

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: طــی ســال‌های اخیر، موضـو ع اشتغال در کشـور یـک موضـو ع محـوری و حائـز اهمیـت بـوده و بر این اساس اقدامات شایسته‌ای از سوی وزارت عتف صورت پذیرفته است که طرح پایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از جمله این اقدامات است.

او افزود: مسلما وضع موجـود می‌تواند ابزار مناسبی بـرای تصمیم گیری هـا در ایـن حـوزه باشـد. با توجه به آنکه یکی از سیاست‌های مهـم آمـوزش عالـی بـر طبـق اسـناد باالادسـتی بهبـود توانمندی‌های دانش آموختگان و افزایش اشتغال اسـت، بـر همین اسـاس برنامه ریـزی مناسـب در ایـن حـوزه از اهمیـت بسیار زیـادی برخـوردار است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم اضافه کرد: بر همین اساس دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به عنوان متولیان اصلی آموزش عالی کشور از سال ۱۳۹۷ در رصد اشتغال دانش آموختگان فعال شده اند تا بتوانند با جمع آوری اطلاعات تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی مناسبی را در حوزه مدیریت برنامه ریزی درسی و میزان جذب دانشجو بر اساس رشته‌های مختلف تحصیلی مورد نیاز بازار کار و در جهت افزایش اشتغال داشته باشند. همجنین بر این اساس، جامعه دانش آموختگان هر دانشگاه می‌تواند علاوه بر کمک در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه‌ها مرجع مناسبی برای ارزیابی و آسیب شناسی روند‌ها و برنامه‌های موجود باشند.

سیف تصریح کرد: با توجه به نتایج پایش اشتغال دانش آموختگان در سال ۱۳۹۹ شاهد افزایش قابل توجهی در میزان اشتغال دانش آموختگان به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی هستیم. به گونه‌ای که میزان اشتغال دانش آموختگان در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد از ۶۳.۶۷ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۶۵/۲۱ درصد در سال ۱۳۹۹ افزایش داشته و این افزایش را در دانش آموختگان مقطع دکتری از ۸۱/۵۹ درصد در سال ۱۳۹۸ به ۸۳/۶۳ درصد در سال ۱۳۹۹ شاهد هستیم.

دانشجویان نباید متناسب با رتبه علمی انتخاب رشته کنند

زین العابدین نوابی شیرازی استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و استاد وابسته دانشگاه پلی تکنیک ووستر در ایالت ماساچوست آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رشته مهندسی برق اظهار کرد: علم مهندسی برق یعنی اینکه چگونه بتوانیم الکتریسیته را با ساخت ابزار گوناگون برای بهبود زندگی بشر بکار ببریم.

او افزود: الکتریسیته به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوانیم زندگی آسان تری داشته باشیم، برای مثال از الکتریسیته می توان برای روشن شدن یک چراغ، راه اندازی وسایل الکتریکی مانند یخچال و تلویزیون و در کابردهای مدرنتر برای کنترل ماشین های خودران استفاده کرد.

 نوابی تصریح کرد: الکتریسیته و جریان برق برای ساخت ابزارهایی استفاده می شود که در زندگی روزمره ما کاربردهای بسیاری دارند؛ مانند رادیو، تلویزیون ، موبایل، لوازم برقی آشپزخانه و غیره. همه این وسایل برقی، به نوعی آسایش و راحتی را فراهم میکنند. برای مثال دستگاههای دیجیتالی مانند موبایل، کامپیوتر، دوربین، میکروفن باعث می شوند افراد بتوانند آسان تر با هم ارتباط برقرار کنند . یا در بیمارستان ها اکثر دستگاه های پزشکی مانند دستگاههای سیتیاسکن و دستگاههای مربوط به قلب در زنده ماندن بسیاری از انسان ها نقش دارند. تمامی این ابزارها با کمک مهندسان برق طراحی و ساخته می شوند.

او درباره علت اصلی ادامه تحصیلشان در خارج از کشور گفتند : بنده در سال کنکور، نتوانستم در کنکور داخل کشور قبول شوم به همین علت برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتم و بعد از فارغ التحصیلی و چند سال تدریس در دانشگاه های آمریکا ، در سال 1371 به ایران بازگشتم و از آن زمان تاکنون به عنوان استاد رسمی در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مشغول به تدریس هستم و همچنین در دانشگاه پلی تکنیک ووستر در ایالت ماساچوست آمریکا نیز فعالیت می کنم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار