علیزاده گفت: در تلاشیم با برگزاری کارگاه رتبه‌بندی در دانشگاه‌ها، نقش اجرایی را از حوزه خود حذف و به دانشگاه‌ها واگذار کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین روز از دومین کارگاه بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از سوی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با همکاری دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) با حضور  عبدالحمید علیزاده معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت عتف،  مصطفی رحیم نژاد، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل،  فیل بتی کارشناس ارشد موسسه رتبه بندی آموزش عالی تایمز، حناچی مدیر مرکز همکاری‌های علمی – بین‌المللی دانشگاه الزهرا بصورت مجازی هم اکنون در حال برگزاری است.

در ابتدای این کارگاه،  علیزاده معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم اظهار کرد: در حوزه بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها، رویکرد‌ها و تجربیات گوناگونی در کشور‌های مختلف وجود دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به برندینگ و مارکتینگ اشاره کرد.

او  با بیان اینکه حضور موثر در عرصه بین الملل، سرمایه گذاری و تبلیغات همگی باید به مارکتینگ در عرصه بین المللی منجر شود، افزود: در این راستا کافی است به صنعت آموزش در دنیا نگاهی بیندازیم، مشاهده خواهیم کرد که سال‌هاست صنعت آموزش عالی شانه به شانه صنعت توریست در اغلب کشور‌های دارای زیرساخت در حال حرکت است.

 علیزاده با بیان اینکه در مرحله عرضه، شاخص‌هایی مثل جذابیت، قابل فهم بودن و... لازم است، گفت: با توجه به تجربه‌ای که در جذب دانشجویان بین‌الملل داشته‌ایم، ممکن است در یک مقطع زمانی با تقاضا‌های تصادفی بسیاری مواجه باشیم، اما این نوع تقاضا قابل استناد نیست و باید هدف ما ایجاد تقاضای پایدار و جذب آن باشد.

او تصریح کرد: تمام تلاش ما در وزارت علوم بر این استوار است که از برنامه‌ها و اقدامات دانشگاهی در راستای بین‌المللی سازی و برندینگ حمایت کنیم و نقش اجرایی را از حوزه خود حذف و به دانشگاه‌ها واگذار کنیم. در این راستا برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده‌ایم که یکی از این اقدامات، برگزاری کارگاه رتبه‌بندی دانشگاه‌هاست. در این کارگاه تلاش شده تا با دعوت از سخنرانان برجسته از موسسه‌های مختلف علم سنجی و نظام‌های رتبه‌بندی، از تجربیات و اقدامات موفق حوزه بین‌المللی‌سازی بهره‌مند شویم.

تربیت نیروی انسانی متخصص، کارکرد‌ اصلی دانشگاه‌ است

در ادامه، پریچهر حناچی مدیر مرکز همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه الزهرا نیز با اشاره به ضرورت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: قرار گرفتن در لیست دانشگاه‌های برتر جهان در هر یک از این رتبه بندی‌ها از برنامه‌ها و اهداف اصلی دانشگاه‌هایی است که در صدد توسعه برنامه‌های خود در سطح ملی و بین المللی هستند.

او افزود: نقش اساسی رتبه بندی‌های بین المللی به عنوان یک راهکار عملیاتی در ارتقای سطح کیفیت آموزشی و پژوهشی، جذب اعتبار، جلب همکاری‌های بین‌المللی و پروژه‌های مشترک ملی و بین‌المللی، افزایش جذب دانشجویان داخلی و خارجی، افزایش درآمد دانشگاه، ارتقای سطح علمی اساتید و به روزآوری دانش آن‌ها، تجاری سازی و رشد همه جانبه دانشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست.

حناچی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی متخصص و دانش پژوه در زمینه علوم و فنون برای دستیابی به توسعه پایدار از کارکرد‌های اصلی دانشگاه‌هاست.

مدیر مرکز همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه نتایج رتبه‌بندی‌ها مهمترین نقاط ضعف و قوت آن‌ها را مشخص می‌کند، ادامه داد: در برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها متناسب با نیاز‌های جامعه و تخصیص منابع، رتبه‌بندی‌ها بسیار موثر خواهد بود. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار