مدتی است که برخی بیماران برای تهیه داروی مورد نظر خود در داروخانه ها سرگردان و مجبور به تهیه از تهران هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، کمبود دارو در داروخانه های همدان برای مردم مشکل ساز شده است و شهروندان همدانی از نبود برخی داروهای مورد نیاز از جمله انسولین گلایه دارند .

در حال حاضر انسولین قلمی، تقریبا در هیچ یک از داروخانه‌های همدان یافت نمی‌شود و بیماران دیابتی نیز در حالی باید داروخانه های پر ازدحام را بگردند که  ممکن است کرونا، گریبانگیرشان شود.

زندگی برخی از بیماران دیابتی وابسته به تامین روزانه انسولین است و اگر به موقع این دارو را دریافت نکنند بدون شک دچار عوارض سخت بیماری خواهند شد.

خانم احمدی یکی از بیماران دیابتی در همدان می گوید: برای خریدن انسولین قلمی به چندین داروخانه مراجعه کرده است اما متاسفانه نتوانسته است داروی مورد نیاز خود را پیدا کند .

او می گوید بعد از ناامیدی از یافتن انسولین قلمی از داروخانه های همدان، مجبور شده است این دارو را از تهران تامین کند.

یکی از مسئولان داروخانه های همدان هم که  از نبود و کمبود داروهای مورد نیاز مردم گلایه مند است می گوید : داروخانه پاسخگوی مردم و بیماران نیست و مجبوریم به تقاضای برخی از مردم برای دارو جواب رد بدهیم .

آقای محمدی هم از بیماران قلبی و عروقی است که در گذشته عمل قلب باز انجام داده است .

او می گوید : درگذشته از داروهای خارجی استفاده می کرده است اما اکنون دارویش را به سختی پیدا می کند و با مراجعه به اغلب داروخانه ها در همدان نتوانسته داروی خارجی مورد نیاز خود را پیدا کند .

آقای محمدی اضافه کرد: البته داروی ایرانی برای بیماری او در داروخانه ها وجود دارد.

کمبود دارو مشکل کشوری است

مدیرنظارت بر غذا ، دارو و  محصولات آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان هم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه مشکل کمبوددارو یکی از مسائل کشوری‌است و ارتباط چندانی به استان ندارد گفت : متاسفانه مافیای دارو، سودجویی  و نبود نظارت کافی از سوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی موجب شده است تهیه برخی اقلام مورد نیاز بیماران با مشکل مواجه شود.

دکتر محمدکاظم زاده با بیان اینکه استان همدان در تامین دارو به مراتب مشکلات کمتری نسبت به سایراستان ها دارد افزود: وزارت بهداشت برای هر استان سهمیه ی دارو تعیین کرده است و براساس همان سهمیه داروهایی از جمله انسولین را ارسال می کند.

او می گوید:  نمونه ایرانی برخی داروهای خاص  در داروخانه ها موجود است اما تقاضا برای داروهای خارجی بیشتر است .

مدیرنظارت بر غذا ، دارو و  محصولات آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریم، تهیه و تامین داروهای خارجی مورد نیاز مردم  مشکل است. 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
من دنبال فنوباربیتال۶۰هستم ۶ماهه پیدانمیکنم چکارکنم