شایع‌ترین علل نابینایی که از آن بی خبرید

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد در مورد تنبلی‌چشم و اختلالات بینایی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، ناصر صباغ زادگان معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد تنبلی چشم را شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر ۲۰ سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان برشمرد و گفت: تنبلی‌چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است، در حالی که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا یا نابینا می‌شود.

او افزود: زمان طلایی برای درمان تنبلی‌چشم زیر ۶ سال است و کودکان ۳ تا ۶ ساله باید سالی یک باردر برنامه پیشگیری از تنبلی چشم غربال شوند و هر چه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیفتد، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد با بیان اینکه پس از ۷ تا ۱۰ سالگی، درمان تأثیر زیادی در بینایی ندارد، گفت: در کودکان زیر شش سال درمان به سادگی با پوشاندن چشم سالم و تقویت چشم تنبل امکان پذیر است.

صباغ زادگان تصریح کرد: در طول ۲۵ سال اجرای این طرح در استان تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله معاینه شدند و نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ کودکِ آمبلیوپ شناسایی شدند.

او در پایان یادآور شد: در حال حاضر ۲۵ پایگاه دائم سنجش بینایی در استان فعالیت دارند و در سال ۹۹ تعداد ۳۷ هزار کودک در سرتاسر استان سنجش بینایی شدند و هزار و ۶۰۰ کودک با انواع اختلالات بینایی شناسایی شدند که از این تعداد، ۱۸۶ کودک، آمبلیوپ قطعی تشخیص داده شدند.

از ۲۲ تا ۲۹ تیر هفته بهزیستی است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.