رئیس اتاق اصناف استان اصفهان گفت: تعطیلی کامل مشاغل فقط ۱۰ درصد از بار کرونا را کم می‌کند که راهکار خوبی برای مقابله با کرونا نیست باید جامعه را ایمن کنیم تا دیگر تعطیلی نداشته باشیم.

رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: بعد از گذراندن ۵ پیک کرونا دیگر فکر نمی‌کنم راه علاج این باشد که ما دستور بدهیم اصناف تعطیل شوند، زیرا اعتقادی به تعطیلی مشاغل نداریم.

او افزود: نزدیک به ۱۰ درصد مسؤلان وزارت بهداشت می‌گویند که گردش ویروس در اصناف است، فکر می‌کنم بعد از گذراندن ۵ پیک از کرونا دیگر تعطیلی منسوخ شده باشد بنابراین باید به سمت رعایت کامل‌تر شیوه‌نامه‌های بهداشتی برویم و به واکسیناسیون سرعت بخشیده شود تا جامعه ایمن شود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان بیان کرد: بخش پژوهش وزارت بهداشت باید راهکار‌های بهتری را بعد از گذشت ۱۷ ماه از کرونا ارائه دهند. بالاخره اگر قرار است ما در کنار زندگی خود این ویروس را داشته باشیم که بعید نیست (باشدت و قدرت کمتر) باید فکر دیگری کنیم. تعطیلی مشاغل در شرایط ضروری و اولیه کار بود که ما شناخت کافی از این ویروس نداشتیم و تصور می‌کردیم که شاید تاثیرگذار باشد.

جهانگیری راجع به شیوه‌نامه‌های بهداشتی گفت: تعطیلی کامل اصناف فقط ۱۰ درصد در کم شدن کرونا اثرگذار است، توصیه‌های خود را به اصناف ابلاغ کرده‌ایم و تذکر‌های لازم را داده‌ایم همچنین ما رصد کامل بر رعایت شیوه‌نامه‌ها داریم، اولویت اول ما رعایت بهداشت و حفظ فاصله اجتماعی در فضای کسب است.

او درباره حمایت مالی از کسبه گفت: اتاق اصناف بودجه کشوری ندارد، ما طرح را به دولت می‌دهیم تا اجرا کند، ولی به علت کمبود بودجه اجرا نکردند. طرح‌هایی نظیر بخشودگی جرایم مالیات، مدت زمان تسویه، و بخشودگی بدهی‌های قبلی از جمله آن‌ها بود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان تصریح: شرایط کشور و دولت را باید درک کنیم. اصناف به دنبال صدقه گرفتن از دولت نیستند، به خاطر همین می‌گویم راهکار علاج کرونا بستن واحد‌های صنفی نیست، چون دولت و کسبه توان جبران خسارت را ندارند، در این ۱۷ ماه کسبه هزینه ضرر خود را از جیبشان پرداخت کردند و عملاً هیچ دخلی نداشتند. اجاره مغازه یکی از هزینه‌های کاسب است. اجاره، حقوق شاگرد و هزینه‌های شخصی و انشعاب نیز جزو ضرر‌های کاسبان است.

جهانگیری درباره حمایت دولت گفت: دولت در این ۱۷ ماه کاری که چشمگیر باشد انجام نداده است، فقط طبق تصمیم سال‌های قبل توافقی برای تأخیر یک ماهه در پرداخت مالیات داشته‌اند، ولی کمک قابل توجهی که جبران کننده خسارات این تعطیلی‌ها باشد ندیده‌ایم.

او خطاب به کسبه گفت: هر زمانی که از اصناف خواستیم تعطیل کنند، پذیرفتند و این جای تشکر دارد. ما هم سعی می‌کنیم شرایط را به سمت ایمن سازی جامعه ببریم که بهترین راه جبران برای کاسبان است.

رئیس تاق اصناف اصفهان با تشکر از کادر درمان ادامه داد: ما همه عضوی از جامعه هستیم، حمایت از کسبه وظیفه ماست و خدمتگزار مردم هستیم، اما از کسبه نیز درخواست می‌کنیم که شیوه‌نامه‌ها را رعایت و به کادر درمان کمک کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار