تحلیل تکنیکال شاخص کل و هم وزن بورس؛

شاخص کل یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی در گروی گزارش‌های سه ماه شرکت‌ها

کارشناس بازار سرمایه گفت: با افزایش سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های ۳ ماهه، شاخص کل تمایل خواهد داشت محدوده یک میلیون و ۳۱۰ هزار را پشت سر بگذارد.

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در گفت و  گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با تحلیل تکنیکال شاخص کل  بورس گفت: با توجه به عکس، شاخص کل درگیر یک مقاومتی سنگینی است که چندین بار به آن واکنش نشان داده است. رفتار چند روز اخیر فعالان بازار سرمایه و واکنش‌های قیمتی که شاخص کل در این محدوده داشت، بیانگر این است که این محدوده یعنی یک میلیون و 300 تا یک میلیون و  310 هزار واحد هنوز هم معتبر است.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: با انتشار گزارش های سه ماهه شرکت ها که به صورت آرام در حال ورود به سامانه کدال است، این انتظار می رود که شرکت‌های بزرگی که تاثیر در شاخص کل دارند، با توجه به فروش‌های خوبشان سودآوریشان نیز افزایش پیدا کند.

وی افزود: با افزایش سودآوری شرکت ها در گزارش های سه ماهه، p/e این نماد‌ها کاهش پیدا می کند. بنابراین ما می‌توانیم یک چشم انداز خوب برای forward p/e این نماد‌ها داشته باشیم. پس سهامداران علاقه مند می‌شوند که جریان نقدینگی وارد این نماد‌ها شود و شاخص کل تمایل داشته باشد این محدوده را بگذراند و به سمت یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحدی حرکت کند.

پورکار در مورد شاخص هم وزن هم  گفت: رفتار‌های اخیر فعالان بازار سرمایه به طور دقیق واکنش منفی بود که بازار به خط روند نزولی نشان داد. شاخص کل تاثیر پذیری اش نسبت به نماد‌های بزرگ بیشتر است، ولی شاخص هم وزن که همه نمادها اعم از بزرگ و کوچک در آن به یک اندازه تاثیر دارند، روی یک سطح مقاومت بسیار مهمی قرار دارد، روی این مقاومت هم واکنش منفی داشت و هم مجددا مورد تقاضا قرار گرفت. (با توجه به تصویر وجود کندل سبز و قرمز)

بازار می‌تواند نقدینگی خودش را از سهام‌های کوچک به سمت سهام‌های بزرگ بیاورد!

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: عوامل گفته شده در بالا باعث می‌شود، که بسیاری از افراد، کم ریسک عمل کنند، اگر این محدوده خط روند نزولی شاخص کل هم وزن نیز در هفته آینده بخواهد، با نظر به گزارش‌هایی که می‌آید به سمت بالا شکسته شود و برای تایید برگشت بازار، بتواند محدوده ۴۱۵ هزار واحدی تا ۴۲۰ هزار واحد را رد کند. می‌توانیم به کلیت بازار سرمایه بسیار امیدوار شویم و حتی می‌توانیم بگوییم بازار می‌تواند نقدینگی خودش را از سهام‌های بزرگ‌تر به سمت سهم‌های کوچک‌تر بیاورد. یعنی کلیت بازار یک رشد هم وزنی را تجربه کند، اما چون شاخص کل و بسیاری از نماد‌ها در حال حاضر رشد بهتری را کردند، شاخص هم وزن نیز می تواند رشد پیدا کند.

پورکار تاکید کرد: درکل، رشد به شدت و اندازه جریان نقدینگی و ارزش روزانه معاملات سهام بستگی دارد. در حال حاضر آن اعداد خیلی خوب و طلایی شاخص کل را مشاهد نمی‌کنیم، به این علت که نقدینگی به آن صورت زیاد نیست، بنابراین ممکن است نقدینگی وارد تک سهم‌ها شود.

وی در پایان عنوان کرد: اما در کل، زمانی که خط روند نزولی شکسته شود و ۴۲۰ هزار واحد در شاخص هم وزن رد شود می‌توانیم بگوییم که کلیت بازار هم مورد حمایت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار