جنجال قیمت خودرو و تاثیر نوسانات این بازار بر نرخ موتور سیکلت این سوال را برای مردم ایجاد کرده است که تعیین کننده قیمت موتور سیکلت کیست؟

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرکبی برای سفرهای درون شهری که می تواند هم ترافیک را دور بزند، هم زودتر شما را به مقصد برساند. موتورسیکلت واژه ای نام آشنا و وسیله نقلیه ای که هر روزه هزاران عدد از آن را در سطح خیابان می بینیم.

موتورسیکلت می تواند در بسیاری از راه ها و موارد کمک رسان ما باشد و در جاهایی که خودرو امکان تردد در آنجا را ندارد، یاری رسان رانندگان باشد. اما این وسیله کوچک و کم قدرت تر از اتومبیل این روزها با چالشی جدید مواجه شده و آن هم قیمت گذاری است.

قیمت گذاری که برای خریداران و صاحبان این وسیله نقلیه اهمیت بسزایی دارد. با افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مردم، تمایل به خرید موتورسیکلت‌ها از قبل بیشتر شده و این طور که پیداست، بیشتر قشر ضعیف جامعه به سمت آن می روند اما سوالی که اکنون پیش می آید قیمت گذاری آن چگونه است؟ آیا نهاد ناظری روی خرید و فروش آن نظارت دارد؟

نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت چگونه است؟

بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت، گفت: قیمت موتورسیکلت در کشور بر اساس قیمت تمام شده کالا مشخص می شود. بازار موتورسیکلت بسیار رقابتی است چرا که تنوع محصولات بسیار زیاد است. 

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: قیمت گذاری موتورسیکلت در ایران اینگونه است که کارخانه قیمت گذاری را انجام می دهد و یک قیمت پایه را در نظر می گیرد و این قیمت را برای سازمان حمایت ارسال می کند؛ یعنی سازمان حمایت نظارت بر روی عملکرد و قیمت گذاری موتورسیکلت دارند.

گزارش -

ضیا مقدم تشریح کرد: در بازار موتورسیکلت اینگونه نیست که قیمت ها با یکدیگر متفاوت باشد، چرا که تمام شرکت های تولید کننده موتورسیکلت با یکدیگر تعامل دارند. قیمت هر قطعه تولیدی در خصوص موتورسیکلت مشخص است و تمام شرکت های تولیدی آن را به یک قیمت خریداری می کنند.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: در بازار موتورسیکلت اینگونه نیست که قیمت هر کدام از آنها در هر نمایندگی و بازار متفاوت باشد، یعنی در تمام نمایندگی ها قیمت یکسان است و اختلاف قیمت بسیار کمی نسبت به بازار دارد و تنها درصد کمی از بازار گران تر است.

تولید سالانه ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در ایران

او تشریح کرد: سالانه 500 تا 600 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید می شود، اما از سال گذشته تاکنون به دلیل افزایش قیمت ارز و کاهش تقاضا، در فروش نیز تاثیر گذاشته است. از طرفی به دلیل گران شدن، قدرت خرید به شدت کاهش یافت و تاثیرات منفی در تولید گذاشت، به طوری که تولید موتور 80 درصد کاهش یافت. 

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تشریح کرد: سال گذشته نسبت به سال 99 افزایش تولید داشتیم، اما سال 1400 نسبت به سال 99 کاهش تولید 80 درصدی را تجربه کردیم.

گزارش -

محمدعلی نژادیان کارشناس صنعت موتورسیکلت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   با اشاره به نحوه قیمت گذاری موتورسیکلت، گفت: امسال قیمت موتورسیکلت تغییر خاصى نسبت به تورم و قیمت کالاهاى دیگر نداشته است. رقابت زیادی در صنعت موتورسیکلت وجود دارد اما با این حال با وجود اینکه کالاها شب عید گران می شوند اما امسال قبل از تعطیلات نوروزی به دلیل  کاهش قیمت یکى از شرکت‌های تولید کننده، دیگر تولید کننده ها نیز کمى قیمت‌ها را کاهش دادند.

این کارشناس صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه با توجه به گرانی نرخ ارز به صرفه است که بر روی بومی سازی مواد اولیه سرمایه گذاری کنیم و از برند‌هایی معتبر یا از دانش مهندسی که جوانان به آن دسترسی پیدا کرده اند برای ساخت داخل بهره گیریم، بیان کرد: در حال حاضر در مجموع یکسرى عواملی وجود دارد که  باعث مى شود قیمت موتورسیکلت کمى کند،  افزایش پیدا کند که در ادامه توضیح بیشتر خواهم داد.

نژادیان بیان کرد: در صنعت موتورسیکلت  رقابت شدیدى بین تقریبا ٤٠ مونتاژ کننده وجود دارد. هر ساله خرید و فروش موتورسیکلت تقریبا از مهرماه تا اواسط بهمن بسیار کم است و از اواسط بهمن به مرور نمایندگی های شرکت‌ تولید کننده خرید خود را آغاز مى کنند و از اواسط اسفند نیز مصرف کنندگان نهایى خرید خود را شروع مى کنند.

این کارشناس صنعت موتور سیکلت تشریح کرد: بیشتر موتورسوران جزو قشر متوسط به پایین هستند در نتیجه شرکت‌ها اگر بخواهند قیمت را بیش از حد بالا ببرند، در نتیجه نمى توانند آن را بفروشند و خواب سرمایه براى آن‌ها ضرر است. البته با توجه به اینکه طى چند سال گذشته با تورم زیادی مواجه بوده ایم و به نظر هنوز محصولات از دلار ٤٢٠٠ در کارخانه‌ها موجود است، در نتیجه استدلال بالا براى مونتاژکنندگان قابل تحمل است.

نژادیان ادامه داد: اما اگر شرکت‌ها بخواهند خرید جدید کنند با توجه به نوسانات دلار و افزایش قیمت هاى اندکى که در کارخانه هاى مادر بوده است، در نتیجه دیگر کسى با قیمت رقباى خود کارى ندارد، چون نمى تواند با ضرر بفروشد. پیش بینى این است که با تمام شدن موجودى فعلى کارخانه‌ها و واردات جدید قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس افزود: همچنین قیمت موتورسیکلت جزو قیمت هاى دستورى نیست و به عهده خود تولیدکننده است و در اصل بر اساس عرضه و تقاضا مشخص مى شود. در نتیجه دستگاه هاى نظارتى زیاد در بحث قیمت موتورسیکلت ورود پیدا نمى کنند. نهایت در حد تذکر و یا تشر باشد.

حالا انتظار این است، با توجه به اینکه قشر زیادی از جامعه به دنبال خرید موتورسیکلت با قیمتی واقعی هستند، انتظار می رود که مسئولان به این ماجرا ورود کنند و قیمت گذاری مشخصی داشته باشند. 

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۱
شمارو به خدا قسم تولید موتورسیکلت هندا ۱۲۵ رو برای همیشه متوقف کنید پلان قسم دوره این نوع و طرح موتور از رده خارج و کاملا بیخود و قدیمی شده با وجود این همه موتورسیکلت بروز با طراحی جهانی و مونتاژ اون در کشور خودمون جایی دیگه برای هندا ۱۲۵ وجود نداره واقعا دیگه خیلی طرح آشغال و جاهلی شده
Iran (Islamic Republic of)
لعنت
۰۲:۲۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
گرونی هروز انجام میشه تو ایران اما کشور های دیگه هر چند سال قیمت ها کمی تغییر میکنه واقعا متاسفم برای دولت که مردم رو بدبخت کردند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
انقدر قیمت هندا رو بردین بالا که یه کارگر ساده قدرت خریدشو ندار یا حداقل1سال باید کار کنه بدون ینکه چیزی بخره
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۲:۰۹ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
انقد تنوع رو از کجا اوردین واقعا این موتور ها مال زمان جنگ جهانی دوم الان ۵۰ سال داره تو این مملکت بدون کوچکترین تغییری تولید میشه قیمت این موتور با دلار ۴۲۰۰ دومیلیون وپانصد بود الان دلار ۲۵ تومن شده یعنی ۶ برابر ولی این موتور ۲۵ میلیون شده یعنی ۱۰ برابر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
این که معلومه همون قیمت گذار حودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
سلام دوستان منم دوست دارم پول ندارم بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
ترا بخدا صدای این موتورها رو یه کمی کم کنین حالا که این همه بیکار با موتور صاحب کار شدند حداقل مگه نباید آلوده گی صوتی ایجاد نکنند بخدا به والله آسایش نداریم با صدای این موتورهای پر صدا مگر این حق الناس نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۱ ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
حق الناس یعنی من باید برای چیزی که ارزش نداره چند برابر خرج کنم تا شاید بدستش بیارم اینو بهش میگن حق الناس وگرنه همه از خداشونه صدای موتورشون مثل یک دوچرخه باشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر علی
۱۵:۴۸ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
خیلی گرونه قیمت موتورسیکلت
Iran (Islamic Republic of)
صمدی
۱۴:۳۰ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
بحث قیمت گذاری موتور همانند اتومبیل است .شرکتهای تولیدی دنبال سود های کلان هستند .به طور مثال یک موتور مونتاژی که نمونه خارجی دارد قیمت آن را اینترنت سرج کنید با دلار آزاد اینجا قیمت دو تا سه برابر است .
پیدا کنید پرتقال فروش را
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۳۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
موتورهای ایرانی را یه بی سواد که به فکر سود کارخانه هست قیمت رو تایین میکنه. موتورهای خارجی هم که از دولار و یورو نرخ گذاری میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
قیمت ها جای تعجب نداره
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۲:۱۷ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
قیمت موتورسیکلت ساعتی داره میره بالا متاسفانه هیچ نظارتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
یک تحلیل اب دوغ خیاری به این میگن. خدایی این اقا فکر میکنه در مهد کودک و برا قانع کردن بچه هایی که مشغول بازی با لوگو هستند تحلیل اقتصادی انجام میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
به بازار موتور سیکلت رسیدگی کنید هنوز میشود خرید لطفا رسیدگی شود
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۳۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
بابا مایه داری تو. برات فرق نمیکنه که گرون باشه یا ارزون...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
بابا دیروز رفتم بخرم خیلی گرون شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
خیلی گرون شده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۵۳ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
مردم فکرنکنم دیگه گول بخورند موتورسیکلت بخرند بعد همه روپلیس توقیف کنه وسرمایه شون به باد بره بهتربودوچرخه تولید زیاد میشد که برای سلامتی وورزش مردم بسیارالی می شدالبته با قیمت مناست که بتوان خریدنه مثل قیمت صعودی ولحظه ای ماشین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
برادران قاچاقچی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
قیمت موتور هوندا شده ۳۵ میلیون تومان چقدر مملکت مسخره وبه صاحب شده که قیمت ها بی حساب وکتاب داره میره بالا.مگه موتور چی داره که باید این قیمت باشه. مگر
ظلم فقط برای یمن وفلسطینه .ظلم در کشور به حساب اسلامی ما پر از ظلم است. لعنت خدا بر شما ظالمان.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۳۸ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
منظورتون از هوندا همین موتورهای ایرانیه. هوندا که زیر ۱۰۰ میلیون نداریم
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۰۸:۲۷ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
به امید خدا تمام شرکتهای موتور و خودرو ورشکسته شوند انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
قیمت موتورسیکلت هنوزم مناسبه
به نظرم قیمت این وسیله نقلیه کاربردی (حد اقل برای من) باید ارزش بیشتری داشته باشه
منتها مردم فکر میکنند چون ماشین پیچیدی تولید بالاتر و حجم و تعداد مواد استفاده شده!!! بیشتری داره، باید قیمت بیشتری داشته باشه
قیمت موتور سیکلت تا 1.5 برابر اینی که الان هست جا داره که بالا بره
ارزش موتور سیکلت به کارایی و فروش خوبشه
الان یک عده کامنت میزارن که موتور میتونه 5 نفر رو سوار کنه یا چقدر میتونه بار با خودش حمل کنه
نه عزیز این که وانت نیسان باید یک میلیارد تومان قیمتش باشه
بعضی چیزها قیمت ندارن
مثل موتور سیکلت
Germany
رضا اکبری کاشانی
۱۱:۰۷ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
منم موافقم، اما نه 1.5 برابر!! اونم برای تمام موتور سیکلت ها / موتور سیکلت ایرانی الان به قیمت روز رسیده و نباید از این گرانتر بشه / اما موتور سیکلت خارجی میتونه جا داره که 5 برابر هم گرانتر بشه / قیمت موتور با ضریب تولید و قطعات به معیار فروش و درخواست باید از جزر خودش کمتر باشه / با توجه به آینده خوب این وسیله نقلیه / قیمت الان بسیار منطقی و مناسب هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
چی میگی بابا.. قیمت خیلی بالاست، شاید نظر شما منطقی باشه، اما به جیب ما اصلا منطقی نیست... منم حرف شما رو رد نمیکنم، اما مشتری مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
چی میگی بابا... من حرف شما رو رد نمیکنم و شاید منطقی باشه، اما به جیب ما منطقی نیست، باید بر اساس جیب مشتری باشه نه معیار منطقی... منطق جیب مشتریه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
صد در صد مونتاژ کننده هستی و حتما میدونی که این قیمتها برای موتورسیکلت نجومیه
Singapore
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
درسته. الان که فکر میکنم، بازم اروزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
چی بگم :[
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
چی بگم :[
France
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
حرف شما درست، اما به نظر من گرون تر از این نباید بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
اشتباه منفی دادم؛ حق با شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
طرز فکر جالبی بود، درسته دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
قیمت گذاری اصلاح شود
آخرین اخبار