معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مشکل کمبود دارو و سرم مورد نیاز بیماران کرونایی در بیمارستان‌های مشهد برطرف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جبرائیل موفق معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آخرین وضعیت توزیع دارو‌های مختص بیماران کرونایی گفت: ما در ماه گذشته ۱۳۰ هزار عدد آمپول آنتی ویرال برای استفاده ۲۲ هزار نفر بیمار کرونایی توزیع کرده‌ایم و همچنین بیش از ۱۰۰ هزار قرص فاویپیراویر در سطح بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها توزیع شده است.

او  با بیان اینکه دو داروی اصلی درمان کرونا و سرم به اندازه کافی در بیمارستان‌های درگیر درمان بیماران کرونایی وجود دارد، افزود: داروی اصلی درمان کرونا رمدسیویر است که دارویی بیمارستانی است و برای بیماران کرونایی بستری شده استفاده می‌شود و در تمام بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند به اندازه کافی توزیع کرده‌ایم و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد  ادامه داد: موضوع فقدان دارو برای درمان بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها را تکذیب می‌کنم و اصلا صحت ندارد و تنها کافی است هر بیمارستانی که بیمار کووید-۱۹ می‌پذیرد و سرم یا دارو ندارد به من اطلاع دهند تا نسبت به رفع آن کمبود اقدام شود.

موفق با اشاره به اینکه رمدسیویر یک داروی بیمارستانی است و در سطح داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود، بیان کرد: با این حال گاهی برخی از پزشکان برای درمان بیماران خود این دارو را تجویز می‌کنند و این افراد هم به دلیل اینکه تمایلی به بستری شدن در بیمارستان ندارند و یا شدت بیماری در حدی نیست که نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد، برای تامین داروی رمدسیویر با سختی مواجه می‌شوند، از همین رو ما برای رفع مشکل بیماران سرپایی کرونایی در بین چند داروخانه دولتی همچون داروخانه‌های ۲۲ بهمن، داروخانه هلال احمر و داروخانه مرکزی امام رضا (ع) این دارو بیمارستانی را توزیع کردیم.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: یکی دیگر از دارو‌هایی که جهت درمان بیماران کرونایی استفاده می‌شود، داروی فاویپیراویر است که برای بیماران سرپایی کرونایی تجویز می‌شود، اما با توجه به اینکه مصرف این دارو بسیار بالا رفته است، داروخانه‌ها با کمبود مواجه شده‌اند و البته این کمبود تنها مختص به مشهد نیست و سراسر کشور با آن دست به گریبان است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: این دارو تولید داخلی دارد، اما وزارت بهداشت و درمان کشور برای رفع کمبود این دارو به مقدار قابل توجهی آن را از خارج کشور وارد کرده است و به زودی بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

موفق در خصوص کمبود تجهیزات اولیه بیمارستانی نیز اظهار کرد: تجهیزات اولیه بیمارستانی همچون دستکش و لباس حفاظتی به حد کافی در بین بیمارستان‌ها توزیع می‌شود و روز گذشته در استانداری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه اختصاص دادند تا دستکش مورد نیاز تامین شود و خبر کمبود تجهیزات اولیه بیمارستانی گمان نمی‌کنم درست باشد.

او افزود: گاهی اخباری منتشر می‌شود و یا رفتار‌هایی از یک عده از مراجعان دیده می‌شود که خستگی را بر تن کادر درمان می‌گذارد و توقعات و خواسته‌هایی فراتر از انتظار است و این پاسخ شایسته‌ای به زحمات کادر درمان نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ما به منظور رفاه حال مراجعان کادر پرسنلی خود را در داروخانه‌ها به منظور پاسخ گویی سریع‌تر به تقاضای مراجعان افزایش داده‌ایم.

موفق در خصوص کمبود کپسول اکسیژن در بیمارستان‌ها نیز بیان کرد: گاهی اوقات به دلیل اینکه تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد، فشار اکسیژن در سامانه با افت مواجه می‌شود و در این مواقع برای جبران کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها مجبور هستند در کنار سیستم اکسیژن‌رسانی از کپسول اکسیژن نیز استفاده کنند تا کاهش فشار اکسیژن در سیستم جبران شود.

او تصریح کرد: کپسول اکسیژن به دلیل وزن زیاد و مشقت جابه‌جایی آن و از طرفی دیگر به دلیل اینکه تنها دو روز یک کپسول اکسیژن می‌تواند نیاز بیمار را تامین کند، استفاده از آن برای بیمارستان‌ها بسیار پرزحمت و هزینه است، اما با توجه به نیاز بالای بیمارستان‌ها به اکسیژن چاره‌ای جز استفاده از کپسول نیست و خوشبختانه با همتی که استانداری به خرج داد و تلاش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد قابل توجهی کپسول اکسیژن خریداری شده است و تا پایان همین هفته در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد.

منبع: فارس

انتهای پیام//ف. ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
چرا داری صورت مساله را پاک میکنی ، الان در کل ایران کمبود سرم داریم ، اکسیژن اصلا با کپسول در بیمارستان یهخرف مسخره هست ، شما باید چنین دستگاه کسیژن ساز برای تامین اکسیژن داشته باشی . امکانات هم که افتضاح ، یعنی چیزی نیست