حق پناه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عراق نمی‌خواهد آوردگاه تسویه حساب‌ها باشد/ ایران هیچ گاه ملت عراق را با صدام یکی ندانسته و نمی‌داند

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تهران همواره تابع روابط همسایگی خود با بغداد بوده است.

جعفر حق‌پناه کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست همسایگان عراق گفت: برای گمانه‌زنی درباره این نشست که در روز‌های آینده قرار است برگزار شود باید به این نکته توجه داشت که عراق بعد از تجربه حکومت دیکتاتوری و بعد اشغال توسط آمریکا صحنه دخالت‌های خارجی شده است.

وی تصریح کرد: صرف نظر از اختلافات قومی داخل عراق، بغداد سعی دارد که دخالت‌های خارجی را در کشور کاهش بدهد و ناگزیر راهی ندارد جز اینکه بین بازیگران اصلی منطقه تاجایی که امکان دارد صلح برقرار کند.

حق پناه اظهار کرد: تحرکات گروه‌های موجود در عراق هم تا حدودی تحت تاثیر قدرت‌های منطقه است و یکی از دلالیل برگزاری این نشست، می‌تواند تلطیف‌تر کردن روابط بین بازیگران اصلی منطقه جنوب غرب آسیا باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: هر دولت‌مرد عراقی با درک اینکه تحرکات قدرت‌های منطقه می‌تواند اوضاع داخلی کشورش را هم تحت تاثیر قرار‌دهد، طبیعتا به دنبال آن است که دولت‌های قدرتمند را با خود همراه سازد و تا جای امکان از تنش بین قدرت‌ها بکاهد.

وی تصریح کرد: در دو دهه اخیر عراق سعی داشته است تا بین قدرت‌های حاضر در جنوب غرب آسیا یک موازنه مشترک برقرار نماید، از ایران گرفته تا آمریکا که اهداف و مقاصد کاملا متباینی دارند تا کشور‌هایی مانند عربستان و ترکیه.

این کارشناس سیاسی درباره نقش ایران در اوضاع عراق بیان کرد: ایران همواره به دنبال حفظ حاکمیت عراق بوده است، تهران در دوران اشغال عراق، همسایه خودش را رها نکرد و همواره برای بهبود اوضاع این کشور فعالیت کرده و تاریخ گواه می‌دهد که تهران بر سر قواعد همسایگی خود بوده و خواهد بود.

حق پناه در مورد با حضور ایران در این نشست گفت: ایران هیچ گاه ملت عراق را با صدام یکی ندانست، به علاوه اینکه همیاری این دو ملت چه در دوارن جنگ و چه بعد از جنگ علیه ظالم، نشان از وجود یک پیوستگی فرهنگی بین دو ملت می‌باشد، پس حضور ایران در این نشست دور از ذهن نیست.

وی در آخر خاطر نشان کرد: دولت‌مردان عراقی سعی می‌کنند، کشورشان به آوردگاه تسویه حساب کشور‌های رقیب تبدیل نشود. اما این مطلب که تا چه میزان برگزاری این گونه نشست‌ها می‌تواند تاثیر گذار باشد، به رفتار کشور‌های مدعو به نشست بستگی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار