رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرد علیرغم اختلافات تاریخی کشورش با ژاپن، برای گفتگو درباره تقویت روابط با توکیو آماده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرد دولتش همچنان آماده مذاکره با ژاپن برای تقویت همکاری و در عین حال حل مشکلات تاریخی است که مدتهاست روابط دوجانبه را تحت الشعاع قرار داده است.

مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی امروز (یکشنبه) در سخنرانی خود به مناسبت  ۷۶ اُمین سالگرد استقلال از استعمار ژاپن پس از جنگ جهانی دوم در سال‌های ۱۹۱۰-۱۹۴۵، گفت: علیرغم اختلافات تاریخی برای گفتگو درباره تقویت روابط  خود با ژاپن آماده ایم.

وی اضافه کرد: دو کشور همسایه باید برای غلبه بر مشکلات و تقویت همکاری بر اساس ارزش‌های مشترک دموکراسی و اقتصاد بازار با یکدیگر همکاری کنند.

مون جائه این، تاکید کرد: ما قصد داریم مسائل تاریخی بین خود و ژاپن را از طریق اقدامات و شیوه‌هایی که با ارزش‌های جهانی و استاندارد‌های جامعه بین المللی مطابقت دارد حل کنیم. 

پیشتر، یک مقام رسمی دولت کره جنوبی اعلام کرد: دو کشور در حال رایزنی برای دیدار بین مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی و یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن هستند. اما چندی بعد رئیس جمهور کره جنوبی، برنامه سفر به توکیو برای المپیک و برگزاری اولین اجلاس خود با نخست وزیر یوشیهیده سوگا را پس از اظهارات غیرقابل قبول دیپلمات ژاپنی ساکن در سئول لغو کرد.

معاون سفیر ژاپن در سئول، تمایل مون برای دیدار با  سوگا را با الفاظی بی ادبانه و رکیک مورد تمسخر قرار داده بود و در مصاحبه با شبکه تلویزیونی JTBC کره جنوبی گفته بود که «مون فقط با خودش درگیر است و زمانی برای توجه به رابطه سئول و توکیو ندارد.»

سفارت ژاپن در سئول در بیانیه‌ای اظهار داشت که این اظهارات نامناسب بوده و آن را بسیار تاسف بار دانست، اما ادعا کرد که مخاطب این اظهارات به طور خاص  مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی نبوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار