به دنبال توقف روابط دیپلماتیک، وزیر انرژی الجزایر از توقف صادرات گاز این کشور از خاک مراکش و جایگزینی خط لوله دریایی خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر در دیدار با سفیر اسپانیا اعلام کرد این کشور با وجود توقف صادرات گاز از خاک مراکش، به تامین گاز اسپانیا پایبند است و از خط لوله ”مدگاز“ که از دریا عبور می‌کند، استفاده خواهد کرد و اجباری به استفاده از خطوط لوله گاز که از خاک مراکش عبور می‌کند، ندارد.

وی افزود: الجزایر ظرفیت‌های زیادی برای تامین تقاضای فزاینده گاز بازار‌های اروپایی به ویژه بازار اسپانیا دارد.

این در حالی است که پیش‌تر یک مقام مراکش اعلام کرد کشورش با حفظ خط لوله گاز مراکش - اروپا که از طریق مراکش میدان‌های الجزایر را به اروپا متصل می‌کند و قرارداد آن در اکتبر ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد، موافق است.

در همین حال یک منبع رسمی در مراکش اعلام کرد به علت اقدام الجزایر در قطع روابط دیپلماتیک با مراکش، این کشور سفارت خودش را در الجزایر از امروز جمعه بست.

این منبع مطلع افزود: کارکنان سفارت مراکش، به کشورشان باز خواهند گشت. البته کنسولگری مراکش در الجزایر به فعالیت خودش ادامه خواهد داد.

با تشدید تنش میان دو کشور همسایه آفریقایی الجزائر و مراکش که نقش تل‌آویو در آن را نمی‌توان نادیده گرفت، کار به جایی رسیده که الجزایر با متهم کردن مراکش به اقدامات خصمانه، روابط خودش را با این کشور قطع کرد. این میزان از تشدید اختلافات بین الجزایر و مراکش از بیش از بیست سال پیش تاکنون، بی سابقه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار