شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

تلاش برای حل تنش‌های داخلی در افغانستان

امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان گفت: تاکید ما این است که در همسایگی ما صلح ثبات حاکم شود، این موضوع می تواند فقط زیر چتر یک حکومت فراگیر که همه اقوام در آن جایگاه شایسته داشته باشند تامین شود. پس از نشست شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، عمران خان نخست وزیر پاکستان در توئیتی نوشت که گفتگوها بین پاکستان و طالبان بخاطر ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان که بتواند همه جناح را در بر داشته باشد جریان دارد. اما از سویی دیگر مردم افغانستان نظر به کارکرد گذشته پاکستان و حملا ت اخیر پنجشیر که گفته می شد پاکستان در آن دخیل است به حکومت پاکستان و پا درمیانی این کشور برای صلح در افغانستان خوشبین به نظر نمی رسند.

ایران: اجماع سران منطقه ای صورت گیرد

حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران می گوید: ما در کنار نشست شانگهای که در روز شنبه در پایتخت تاجیکستان بر گزار شده بود یک نشست برای حل منازعات در افغانستان همچنان برگزار کردیم و اقدام جمهوری اسلامی ایران در این مورد اجماع سران منطقه ای بود. داکتر رئیسی تاکید کرد: ما به دنبال ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان هستم و کار را از این زاویه دنبال خواهیم کرد، حکومتی که همه اقوام و احزاب در آن شامل بوده و بتواند از تمام مردم در افغانستا نمایندگی کند

صلیب سرخ ارسال کمک به افغانستان را بررسی کرد

آخرین تحولات افغانستان در نشستی با حضور رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با محوریت فقر در افغانستان و نیازمندی مردم به کمک ها جامعه ملل برسی شد. قرار شد کمک‌ها/ امدادها به زودی در این کشور ارسال شود. فقر و کمبود پول که هنوز هم دامنش را برای مردم پهن تر می کند، با در گیری های اخیر و بحران، گریبان گیر مردم افغانستان شده است. گزارش ها نشان می دهد که حدود 90 در صد مردم افغانستان به کمک های فوری جامعه بین الملل در این کشور نیاز دارد.

طالبا: به زودی درباره فعالیت سفارتخانه ها تصمیم گیری می شود

عضو کمیته فرهنگی طالبان می گوید که وزارت خارجه طالبان به زودی تصمیم گیری درباره فعالیت سفارتخانه ها در افغانستان را آغاز خواهد کرد. وی افزوده است که همه دیپلمات ها در کشورهای خارج نمایندگان طالبان هستند. ادعای طالبان از فعالیت سفارتخانه ها زمانی صادر می شود که تا به حال هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است و همه چشم به کارکرد این گروه در افغانستان دوخته اند تا بدانند که آیا می توانند با این گروه تعامل کنند یا خیر

رکود بازارها در افغانستان

وضعیت بازارها در شهر هرات وخیم گزارش میشود. مسدود شدن بانک ها و کمبود نقدینه، در خرید و فروش بازارها تاثیر عمیق گذاشته است. عدم دسترسی به پول های ذخیره و بیکاری مردم هم از دولتی و غیر دولتی باعث رکود بازارها در شهرها به خصوص کابل و هرات شده است. حتی این موضوع باعث شده تا واردات مواد خوراکی و همچنین اقلام ضروری از کشورهای دیگر 40 درصد کاهش پیدا کند

بلاتکلیفی تحصیل دختران در افغانستان

مسئول وزارت معارف حکومت طالبان روز شنبه از تمام پسران شامل مکتب دعوت کرد که کما فی السابق به دروس خود در سراسر کشو برگردند، اما این گروه از دختران شامل مکتب نام نبرد و این امر با واکنش های تند مردم روبرو شد. دختران به رسم اعتراض برای برگشت شان به مکاتب زمزمه هایی را آویزه گوش مسئولین میکنند: درس و مشقم را نگیر! به چه جرمی از خواندن محروم شوم! با این حال سخنگوی طالبان گفته است که دختران هم می تواند با رعایت اصول اسلامی به مکاتب برگردند. حدود 3.5 ملیون دانش آموز دختر و بیش از 70 هزار معلم زن در مکاتب افغانستان مصروف تعلیم و تعلم بودند که سرنوشت همه آنها با تشکیل حکومت جدید نامعلوم گزارش می شود.

حمله پهپادی آمریکایی در حومه میدان هوایی کابل بر یک خانه مسکونی

آمریکا گفته بود که حمله آنها بر گروه داعش انجام شده است اما حالا پنتاگون تایید می کند که در این حمله مردم ملکی نیز قربانی شده اند.

موشک فیر شده توسط آمریکا که چشم 6 کودک را روی آروزهایش بست و مادری جامانده که می گوید بدون فرزندان زندگی برایشان مشکل شده. آمریکا معذرت خواهی کرد اما مردم دیگر به صداقت کشور آمریکا در افغانستان بی باور شده اند. با این حال شهروندان آمریکا در یک همه پرسی جدید کارکرد نیروهای آمریکایی در افغانستان را تحقیر آمیز می خوانند، کاری که حالا ملت آمریکا را نیز نسبت به دولت شان بی اعتماد کرده است.

بازداشت حبیب الله غوریانی توسط طالبان

حبیب الله غوریانی یکی از متنفذین، روز شنبه به دلیلی که هنوز روشن نیست در هرات از سوی طالبان به زندان منتقل شده است. غوریانی در حکومت سابق هم چندین بار از سوی امنیت ملی مورد حمله به قصد گرفتاری قرار گرفته بود. حکومت سابق، وی را سارق و آشوبگر می خواند، ادعایی که از طرف خود غوریانی رد شده بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.