رهبر نسل کشی رواندا در زندانی در مالی جان سپرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، تئونسته باگوسورا Theoneste Bagosora، مغز متفکر نسل کشی رواندا در زندان جان سپرد.

وی که در دادگاه کیفری بین المللی برای رواندا (آی سی تی آر) ICTR به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت مجرم شناخته شده بود، در حال گذراندن دوره محکومیت ۳۵ سال حبس خود بود. محکومیت وی از حبس ابد کاهش یافته بود.

یک منبع در سازمان زندان‌های مالی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد: " مرگ این فرد تایید می‌شود. وی بیش از ۸۰ سال داشت. وی که مشکلات قلبی داشت، به شدت بیمار بود و چندین بار بستری شد و سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفت. وی امروز در درمانگاه مرد".

یک منبع دیگر نیز در دادگاه استیناف باماکو مرگ این فرد را تایید کرد.

کشتار بی‌سابقه در رواندا پیش از سقوط هواپیمای حامل ژوونال هابیاریمانا رئیس جمهور وقت رواندا از قبیله هوتو در تاریخ ششم آوریل سال ۱۹۹۴ بر فراز کیگالی، پایتخت رواندا توسط یک گروه مسلح ناشناس شروع شد. ترور رئیس جمهور رواندا خشونت‌ها و حملات تلافی جویانه هوتو‌ها را بر ضد توتسی‌ها به همراه داشت.

سال ۱۹۹۴ در شرایطی که این کشور آفریقایی منطقه دریاچه‌های بزرگ به صحنه کشتار گسترده توتسی‌ها توسط «نیرو‌های مسلح رواندا» و شبه نظامیان افراط گرای هوتو نزدیک به دولت موقت کیگالی تبدیل شده بود، مداخله نظامی فرانسه در این کشور آغاز شد.

در فاجعه بارترین نسل کشی قرن بیستم که در سال ۱۹۹۴ در رواندا اتفاق افتاد و طی سه ماه نزدیک به هشتصد هزار کشته بر جای گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
به درک که مرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
باید دقیقا بازجویی میشد تا آمر کشتار مشخص بشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۱۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
آخر همه خاک است این ها جنایت چرا؟
آخرین اخبار