سفیر الجزایر در پاریس در پی بالا گرفتن تنش‌ها با فرانسه برای مشورت فورا به کشورش فراخوانده شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس ۲۴، سفیر الجزایر در پاریس برای مشورت فورا به کشورش فراخوانده شد. این واکنش خشمگینانه مقامات الجزایر به سخنانی بود که در مصاحبه با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در روزنامه لوموند فرانسه منتشر شده است.

 مقامات الجزایر خشمگین هستند و عامل آن نیز فرانسه است. نهاد ریاست جمهوری الجزایر با انتشار بیانیه‌ای حمله غیرقابل تحمل به یادبود انقلاب آزادیبخش ملی این کشور را محکوم کرد.

اظهارات امانوئل مکرون که در لوموند منتشر شد عامل این جنجال است. مکرون در دیداری با فرانسوی‌های جوان الجزایری تبار و الجزایری‌ها گفت الجزایر پس از سال ۱۹۶۲ بر اساس امتیازاتی که به مستعمرات سابق داده می‌شود بنا شده است و می‌گوید همه مشکلات از فرانسه است.

روزنامه فرانسوی لوموند بیانیه‌ای از «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه منتشر کرد که در آن مکرون گفته بود معتقد است که «عبدالمجید تبون» همتای الجزایری‌اش «یک حکومت سیاسی نظامی را هدایت می‌کند.»

مکرون همچنین به گذشته روابط میان الجزایر و فرانسه نیز اشاره کرد و با بیان آنکه می‌خواست تاریخ میان دو کشور را به زبان عربی بنویسد، گفت: «این کار را برای افشای حقایقی می‌خواستم انجام دهم که  ترک‌ها در بازنویسی تاریخ انجام داده بودند.»

ریاست‌جمهوری الجزایر ساعاتی بعد با انتشار بیانیه‌ای اقدامات فرانسه برای دخالت در امور داخلی خود را محکوم کرد. ریاست‌جمهوری الجزایر با اشاره به غیرقابل شمارش بودن جنایت‌های استعماری فرانسه در این کشور، ضمن انتقاد از کشتار جمعی و ضد بشریت فرانسه در الجزایر، مخالفت قاطعانه خود با هرگونه دخالت بیگانگان در امور داخلی الجزایر را اعلام کرد.

چند روز پیش تصمیم فرانسه برای کاهش شمار روادید‌های اعطایی به الجزایری‌ها آغاز یک مناقشه دیپلماتیک میان دو کشور بود. سفیر فرانسه در الجزایر در آن زمان برای ارائه توضیحات احضار شد.

مردم الجزایر در صف نیرو‌های فرانسه در جنگ جهانی دوم قرار گرفتند تا بتوانند استقلال از دست رفته خود را مجددا کسب کنند. این خواسته با کشتار هزاران نفر از مردم الجزایر در طول سال‌های پس از پایان جنگ، پاسخ داده شد. ظلم فرانسوی‌ها علیه مردم این سرزمین و کشتار آن‌ها تا استقلال الجزایر در سال ۱۹۶۲ ادامه داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار