انرژی خورشیدی ارزان‌تر و بهتر در حال توسعه است

دانشمندان دانشگاه کوئینزلند، به توسعه نسل جدیدی از سلول‌های خورشیدی ارزان، پایدار و کارآمد یک گام نزدیکتر شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دانشگاه کوئینزلند، محققان انستیتوی مهندسی زیستی و فناوری نانو (AIBN) دانشگاه کوئینزلند یک نوع نانومواد را اصلاح کردند تا سلول‌های خورشیدی را به اندازه سلول‌های مبتنی بر سیلیکون کارآمد کنند، البته این امر بدون هزینه بالا و ساخت پیچیده است.

پروفسور جو چپتر گفت که این یافته نیاز فوری به منابع جایگزین انرژی سازگار با محیط زیست که قادر به تولید انرژی کارآمد و قابل اعتماد هستند را برطرف کرده است.

چپتر اظهار داشت: "سلول‌های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون همچنان محصول نسل اول و غالب هستند که ۹۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند، اما تقاضا برای سلول‌هایی که می‌توانند بدون قیمت و پیچیدگی بالا تولید شوند زیاد است. "

انرژی خورشیدی

در میان فناوری‌های نسل بعدی، سلول‌های خورشیدی پروسکایت (PSC) به دلیل کارایی بالا و سهولت ساخت، توجه زیادی را به خود جلب کرده اند.

او افزود: این فناوری در سال‌های اخیر پیشرفت سریع و بی سابقه‌ای داشته است. اما نسل جدید سلول‌های خورشیدی هنوز دارای اشکالاتی از قبیل ثبات ضعیف در دراز مدت، سمیت سرب و هزینه‌های بالای مواد است.

پروفسور چپتر گفت که تیم او نانومواد را مطالعه کرد که نویدبخش غلبه بر برخی از معایب سلول جدید بود و از دوپینگ استفاده کرد. دوپینگ روشی متداول برای اصلاح نانومواد سلول جدید برای افزایش خواص الکتریکی آن است.

محققان دریافتند که کارایی و پایداری حرارتی سلول‌های دوپینگ شده به طور قابل توجهی بیشتر از سلول‌های دوپینگ شده است.

پروفسور چپتر گفت: PSC‌هایی که سلول‌ها را دوپینگ کرده بودند، بازده تبدیل خورشیدی قابل توجهی را نشان دادند که از ۲۱ درصد فراتر رفت.
او بیان داشت: این به ما امید می‌دهد که انرژی خورشیدی به عنوان یکی از موثرترین فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر و پایدار همچنان در حال توسعه و پیشرفت باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار