وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

باید از انتقال فرزندان هیئت علمی به عنوان تسهیلات یاد کرد

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سهمیه انتقال فرزندان هیئت علمی اظهار کرد: انتقال فرزندان هیئت علمی سهمیه به شمار نمی‌آید، چرا که بعد از اعلام قبولی داوطلبان کنکوری در دانشگاه اعمال می‌شود.

او افزود: سهمیه‌هایی که بر شانس احتمال قبولی دیگر داوطلبان تاثیر می‌گذارند در درون ظرفیت‌های اعلام شده هستند، یعنی وقتی می‌گوییم که ۴۰ درصد ظرفیت رشته‌ها به یک رشته خاص اختصاص می‌یابد شانس احتمال قبولی دیگر را متاثر می‌کند.

رحیمی شعرباف تصریح کرد: برای مثال، فرزندان اعضای هیئت علمی بعد از قبولی در دانشگاه‌های کشور می‌توانند به محل خدمت والدین خود منتقل شوند که در اینصورت وضعیت هیچ فرد داوطلب و پذیرفته شده متأثر نخواهد شد، به همین علت نباید اسم آن را سهمیه گذاشت، بلکه باید به عنوان تسهیلات از آن یاد کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تسهیلات انتقال فرزندان هیئت علمی هم اکنون به صورت محدود انجام می‌شود، در گذشته تغییر رشته هم انجام می‌شد که متنفی شده است و هم اکنون تنها انتقال انجام می‌شود.

رحیمی شعرباف ادامه داد: انتقال فرزندان هیئت علمی به شرط داشتن ۹۰ درصدِ آخرین نفر قبولی در رشته محلی که فرد متقاضی جا به جایی از مبدا به مقصد همان رشته باشد، انجام می‌شود، بنابراین این وضعیت تسهیلات حداقلی است که باید با عنوان تسهیلات برای فرزندان هیئت علمی یاد شود، اما به هر حال شورای عالی انقلاب فرهنگی و مراجع قانونی راجع به این موضوع تصمیم گیری خواهند کرد.

آغاز فراخوان جذب اعضای هیئت علمی

جعفری، معاون برنامه‌ریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم از آغاز فراخوان جذب اعضای هیئت علمی، از روز دوشنبه‬ خبر داد و گفت: این فراخوان تا پایان آبان‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

 جعفر جعفری با اعلام این خبر ضمن اشاره به اعلام نیاز دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در سامانه مرکز جذب گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وبسایت مرکز جذب اعضای هیئت علمی به آدرس mjazb.ir با توجه به نیاز دانشگاه‌ها در رشته تخصصی خود نسبت به انتخاب سه مورد از محل تقاضا اقدام نمایند.

وی افزود: مهلت این فراخوان در ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه به اتمام خواهد رسید و این مدت تمدید نخواهد شد؛ لذا از متقاضیان درخواست می‌شود در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت‌نام و انتخاب دانشگاه‌ها و مؤسسات مورد نظر خود اقدام نمایند.
گفتنی است؛ متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و رفع مشکلات احتمالی، با شماره ۰۲۱۸۲۲۳۴۶۶۶ (مرکز پاسخگویی) تماس حاصل کنند. 

وزیر علوم سوریه امروز مهمان وزارت علوم ایران است/ آمادگی کشور در جهت ارتقای روابط بین الملل میان دو کشور

نشست مشترک محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بسام بشیر ابراهیم وزیر سوریه هم اکنون در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است.

سلیمانی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در این برنامه اظهار کرد: امروز وزیر علوم سوریه میزبان وزارت علوم ایران است. ملت ایران و ملت سوریه سوابق طولانی همکاری با یک دیگر دارند و عزم جزم برای توسعه روابط هم خواهند داشت و همواره در جهت تقویت روابط در تمامی زمینه‌ها بوده اند و هستند.

او افزود: وقتی وزیر ارتباطات بودم تفاهم نامه‌های مختلفی در حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات با سوریه امضا کردیم.

سلیمانی تصریح کرد: دولت و ملت ایران همیشه در کنار دولت و ملت سوریه بوده و خواهد بود.

وزیر اسبق ارتباطات ادامه داد: ملت ایران همیشه در کنار ملت سوریه برای رفع شر تروریست‌ها و زیاده خواهان ایستاده است. انشالله تروریست از منطقه برچیده خواهد شد و مردم این منطقه در شرایط استقلال کامل روی پای خود خواهند ایستاد و بیگانگان را از منطقه خارج می‌کنند.

معاون وزیر علوم گفت: در حوزه علمی، پژوهشی و آموزشی دو کشور ایران و سوریه می‌توانند روابط خوبی داشته باشند و آن را بیش از گذشته گسترش دهند، لذا حضور وزیر علوم سوریه و هیئت همراه توسعه در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی و فناوری بیش از گذشته خواهد شد.

سلیمانی بیان کرد: وزارت علوم آمادگی کامل برای توسعه روابط در زمینه‌های فناوری و ارتقای همکاری‌های دو جانبه را دارد. امیدوارم بتوانیم با ایجاد پارک‌های علم و فناوری و حتی موسسات آموزشی مشترک گام‌های بلند تری را در ارتباط با نزدیکی دو ملت برداریم.

او اضافه کرد: امروزه می‌خواهیم که از سطح ارتباطات و تبادلات دانشجویی به سطوح بالاتری قدم برداریم و در حوزه علم، دانش و فناوری روابطمان را گسترش دهیم.

وزیر اسبق ارتباطات تاکید کرد: وزیر سوریه با بازدیدی که از دانشگاه‌های کشور خواهد داشت با ظرفیت و قابلیت‌ها در جهت ارتقای روابط علمی و پژوهشی از نزدیک آشنا می‌شود.

کدام دانشگاه‌ها تا پایان ترم جاری حضوری می‌شوند؟/ نحوه برگزاری آموزش‌ها در ترم آتی مشخص شد

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه برگزاری ترم تحصیلی آینده اظهار کرد: برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حضوری شدن آموزش است، البته نه حضوری شدن به معنای پیش از کرونا بلکه تعریف جدیدی از ترکیبی شدن آموزش‌ها مطرح است.

او افزود: با توجه به تجربیات خوبی که از آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه‌ها وجود دارد معتقدیم که این تجربه نباید مغفول بماند، بلکه باید در قالب آموزش‌های ترکیبی یعنی حضوری و مجازی مورد استفاده قرار بگیرد.

خاکی صدیق تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها زمینه حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها را فراهم کرده اند. دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه علمی کاربردی که مشکلی از جهت خوابگاه، دانشجویان غیر بومی و ... ندارند از ۱۵ آبان آموزش‌های حضوری خود را آغاز کرد و سایر دانشگاه‌ها هم در حال برنامه ریزی آموزش‌های حضوری هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره حضوری شدن دانشگاه‌ها در ترم جاری اظهار کرد: حضوری شدن آموزش‌ها از دانشگاه به دانشگاه متفاوت است، چرا که در مناطق مختلف کشور مستقر هستند و این موضوع بر عهده دانشگاه‌های معین استان هاست که تعیین می‌کنند و برنامه‌های خود را به وزارت علوم می‌فرستند، اما با توجه به زیر ساخت‌ها و موقعیتی که قرار گرفته اند، متنوع و متفاوت است.

موضوع افزایش قیمت غذای دانشجویان روی میز نهادهای متولی

هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت خوابگاه‌ها برای بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها در ترم جاری اظهار کرد: هیچ زمانی دانشگاه‌ها تعطیل نبوده اند.

او افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی مانند ارشد و دکتری در صورتی که نیاز به آزمایشگاه یا کارگاه داشتند تا بتوانند پایان نامه‌های خود را انجام دهند به راحتی در داخل دانشگاه‌های کشور حضور پیدا می‌کردند.

داداش پور تصریح کرد: اگر بخواهیم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم و در هر خوابگاهی ۴ نفر حضور پیدا کنند باید حتما با ظرفیت ۲ نفر اقدام به بازگشایی خوابگاه‌ها کنیم. سقف ظرفیت خوابگاه‌های کشور ۲۰۲ هزار نفر است که در اینصورت باید ۱۰۱ هزار نفر به تعداد خوابگاه‌های دانشگاه‌های کشور اضافه کنیم تا بتوانیم تمام دانشجویان غیر بومی را در داخل دانشگاه‌های کشور راه دهیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بر مبنای ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه ها، دانشجویان از ۱۵ مهر به صورت حضوری در دانشگاه‌ها آموزش دیده اند و این رقم روز به روز در حال افزایش است.

داداش پور گفت: هنوز از سرگیری کامل آموزش‌های حضوری دانشگاه‌ها اتفاق نیفتاده است؛ چرا که برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقدمات لازم صورت نگرفته است و به همین علت مجبوریم برای انجام آن دو برابر ظرفیت‌های خوابگاهی را افزایش دهیم که برای تحقق آن نیازمند زمان هستیم.

او با بیان اینکه وزات علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی کامل خود را درباره از سرگیری آموزش‌های حضوری اعلام می‌کند، تاکید کرد: از دولت محترم و ستاد ملی مقابله با کرونا انتظار داریم که با ما همکاری کنند تا بتوانیم طی یک فرآیند کوتاه حضور تمام دانشجویان کشور را به دانشگاه‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و اضافه کردن ظرفیت خوابگاه‌ها داشته باشیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد: خوابگاه‌ها در حال تجهیز شدن هستند و رستوران‌ها در حال ایجاد تفاهم نامه با رستوران داران خواهند بود تا بتوانیم از سرگیری کامل حضوری دانشگاه‌ها را داشته باشیم؛ بنابراین از اول آذر تمامی شرایط برای از سرگیری حضوری دانشگاه‌ها فراهم است، اما مشروط بر اینکه تدریجی بودن در بحث دانشگاه‌ها را داشته باشیم؛ چرا که بخش مهمی از دانشجویان ما در داخل دانشگاه‌های کشور غیر بومی هستند و فراهم کردن امکانات خوابگاه‌ها برای آن‌ها نیازمند زمان لازم است و باید گفت که طی مدت زمان ۴ ماه حتما این اتفاق خواهد افتاد.

داداش پور بیان کرد: هنوز بحث مربوط به واکسیناسیون جامعه به حد اطمینان نرسیده است که بتوانیم صد در صد بگوییم آموزش‌های حضوری از سر گرفته خواهند شد. اما شرایط در حال آماده شدن است و فکر می‌کنم که در یک زمان کوتاه شاهد از سرگیری کامل دانشگاه‌ها باشیم.

او افزود: دغدغه وزیر علوم و معاونان وزیر و روسای دانشگاه‌های کشور این است که به زودی شاهد از سرگیری آموزش‌های حضوری برای تمامی دانشجویان به صورت کامل باشیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه تغذیه قیمت تمامی وسایل به شدت افزایش یافته است و دقیقا دو و نیم برابر شده است، طبیعتا بودجه‌ای که برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده بر اساس ملاک سال ۱۳۹۹ بوده و ما در سال ۱۴۰۰ با افزایش چشمگیری قیمت غذای دانشجویی مواجه شده ایم؛ بنابراین تعاملات بسیار گسترده‌ای را با سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی مقابله با کرونا داشته باشیم تا بتوانیم با تعامل برقرار شده قیمت غذای دانشجویی را به حد مطلوب برسانیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه در حال حمایت‌هایی از دانشگاه‌ها هستند و انتظار داریم تا مشکلات قیمت تغذیه دانشجویان در سراسر کشور رفع شود.

پذیرش سالانه ۳۰۰ دانشجوی افغان در ایران/ حداقل ۵۷ هزار دانشجوی بورسیه‌ای در کشورمان تحصیل می‌کنند

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباطات علمی دو کشور ایران و سوریه اظهار کرد: سال‌های طولانی می‌شود که با کشور سوریه همکاری‌های علمی و دانشگاهی داریم.

او افزود: همکاری‌های علمی و دانشگاهی ایران با سوریه تک محوری بود و عمدتا دانشجو از کشور سوریه برای ادامه تحصیل به ایران بورسیه می‌شد، به همین علت ما خواستار شدیم تا این ارتباطات رشد پیدا کنند و بخش‌های پژوهشی و دوره‌های مشترک را هم پوشش دهند و دانشجویان سوریه‌ای هم به صورت ترددی امکان رفت و آمد به کشور ایران را داشته باشند یا دوره‌های دکتری شکل بگیرند، یعنی اینکه دو سال از آن را در کشور سوریه تحصیل کنند و دو سال مابقی را در ایران ادامه تحصیل دهند.

سالار آملی تصریح کرد: به عبارت دیگر مطابق تفاهم نامه‌ای که در تاریخ ۱۷ آبان امضا کردیم بستری فراهم شده تا صرفا همکاری‌های علمی ما در بعد دانشجویی با کشور سوریه نباشد، بلکه بخش‌های پژوهشی، نوآوری، فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و دوره‌های پژوهشی آموزش مشترک هم گسترش یابند.

عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران درباره تعداد دانشجویان بورسیه‌ای در ایران گفت: هم اکنون حداقل ۵۷ هزار دانشجوی بورسیه‌ای در مجموعه دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه‌های آزاد و جامعه المصطفی در ایران تحصیل می‌کنند که امیدواریم باتوجه به شرایط جدید پیش آمده در طول ساری جاری و سال آینده حرکت جهشی در جهت تحصیل دانشجویان بورسیه‌ای در ایران داشته باشیم.

سالار آملی با اشاره به حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران از دانشجویان افغانستانی اظهار کرد: سالیانه حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ بورس به دانشجویان داوطلب و مستعد کشور افغانستان اختصاص می‌دهیم. همچنین بخشی از دانشجویان افغانستانی با هزینه خود در ایران درس می‌خوانند و برخی در کشور ما سکونت دارد و گفتنی است محور چهارم دانشگاه‌هایی هستند که از طرف وزارت علوم ایران با عنوان دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و جامعه المصطفی در کابل مستقر هستند که به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ظرفیت پزشکی ٣ تا ۵ هزار نفر افزایش پیدا می‌کند

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری جامع نقشه علمی کشور در حاشیه صد و پنجاه و پنجمین ستاد راهبری نقشه جامعه علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظرفیت دانشگاه‌ها، منابع مالی و نیروی انسانی، بازار کار و تعداد داوطلبان از جمله محور‌های مهم جلسه امروز بود که معاونان وزارت بهداشت از آن گزارش ارائه دادند.

او افزود: افرادی که در وزارت بهداشت حضور دارند با افزایش پزشکی موافق هستند البته با یک تفاوت. برای پزشکی عمومی با شیب کمتر این موافقت را اعلام کردند و برای پزشکی تخصصی در مقاطع مختلف شیب بیشتری را در افزایش ظرفیت اعلام کردند.

کبگانیان تصریح کرد: اعضای امروز جلسه چند اشکال درباره نظرات مطرح شده برای افزایش ظرفیت پزشکی از سوی معاونان وزارت بهداشت را مطرح کردند و در انتها تصمیم گیری‌هایی انجام شد. یکی از اشکالات این بود که توزیع پزشک به صورت خوبی در کشور مدیریت نشده است و شهر‌های بزرگ استقبال و تراکم بیشتری از پزشکان متخصص دارند و واقعا استان‌های محروم از این موضوع مانند سایر موارد محروم هستند، بنابراین یکی از انتقاداتی که به وزارت بهداشت در جلسه ارائه شد عدم توزیع مناسب و عادلانه پزشک بود.

دبیر ستاد راهبری جامع نقشه علمی کشور ادامه داد: یکی دیگر از ایرادات جلسه امروز در پاسخ به نظرات معاون وزارت بهداشت، عدم توجه به ظرفیت بخش خصوصی است، چرا که بسیاری از خانواده‌ها حاضر به پرداخت هزینه‌های سنگین هستند تا فرزندانشان در این رشته‌ها تحصیل کنند که در این زمینه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی ارائه داد که می‌توان از آن استفاده کرد.

کبگانیان گفت: آینده‌نگاری مناسبی در زمینه رشته‌های پزشکی انجام نشده است، همچنین به زیرساخت‌ها در این زمینه هم توجهی نشده است.

کبگانیان افزود: یکی دیگر از ایرادات مطرح شده در جلسه امروز مربوط به آمار و اطلاعات رشته‌های پزشکی بود چرا که به نظر می‌رسد آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد در جلسه قبلی نیز آمار‌هایی در زمینه رشته‌های پزشکی ارائه شد که منبع آن وزارت بهداشت دولت قبل بود، اما اکنون آمار جدیدی ارائه شد که با آن آمار قبلی متفاوت بود به همین دلیل تاکید شد که مرجع رسمی برای آمار رشته‌های پزشکی مشخص شود.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: ایراد دیگر مربوط به تضاد منافع است در این زمینه تاکید شد که چرا برای تصمیم‌گیری در حوزه پزشکی صرفا از پزشکان استفاده می‌شود در حالی که متخصصان سایر علوم نظیر علوم اقتصاد و علوم مدیریت نیز باید تصمیم‌گیری کنند.

کبکانیان گفت بر این اساس دو مصوبه مهم به تصویب اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور رسید البته قرار شده که این موضوع در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شود تا روسای سه قوا نیز در جریان این مصوبه قرار گیرند البته مصوبات نقشه جامع علمی کشور لازم الاجراست، ولی ما برای اطمینان از ابعاد این مصوبه پیشنهاد دادیم که آن را در صحن شورا نیز مطرح کنیم.

کبگانیان افزود: مصوبه امروز مربوط به افزایش سه هزار ظرفیت پزشکی به ظرفیت پزشکی موجود است این افزایش ظرفیت برای حداقل ۵ سال در نظر گرفته شده پس از پایان ۵ سال مقدار آن کم نمی‌شود بلکه با مطالعات صورت گرفته امکان دارد بیشتر نیز شود.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: پس از ابلاغ این مصوبه در اولین آزمون سراسری مورد استفاده قرار می‌گیرد اگر زمان ابلاغ این مصوبه به قبل از انتشار دفترچه آزمون سال ۱۴۰۱ برسد حتماً اجرایی خواهد شد.

او اضافه کرد: قرار شده مسئولان آموزش پزشکی طرح خودشان را برای افزایش ظرفیت پزشکی از ۳ هزار نفر تا ۵ هزار نفر ارائه دهند.

کبگانیان اضافه کرد: با افزایش سه هزار پزشک برای اینکه به استاندارد کشور‌های پیشرفته برسیم به ۱۸ سال زمان نیاز داریم و اگر افزایش پزشکان میزان پنج هزار نفر باشد برای رسیدن به استاندارد پزشک در کشور‌های پیشرفته ۱۲ سال طول می‌کشد بر این اساس از ۱۱۸ نفر پزشک برای ۱۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ پزشک در صد هزار نفر خواهیم رسید.

او گفت: مصوبه دوم مربوط به تقویت بخش خصوصی و غیردولتی مخصوصاً دانشگاه آزاد اسلامی در جذب دانشجوی پزشکی است در این جلسه دانشگاه آزاد اسلامی توانایی‌های خودش را ارائه داد همچنین موانع و مشکلات را مطرح کرد قرار است بر اساس پیشنهادات این دانشگاه قوانین مربوطه اصلاح شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
مهاجرت پزشکان کلید خورد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
درهرصورت وباهزاردروغ‌وترفنددزدی‌وحق‌خوری‌‌‌شان‌‌راتوجیه‌می‌کنند