مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لارستان گفت: برخی صنایع دستی،هنرها و پیشه‌های قدیمی لارستان از جمله حصیربافی و سفالگری رو به منسوخ شدن هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد ابراهیم کیان مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لارستان بیان کرد: شمار هنرمندان برخی هنرهای صنایع دستی در رشته های مختلف از جمله چرم دوزی، حصیربافی ، سُپ بافی در روستای چاه نهر بخش مرکزی لارستان و یا سفالگری در شهر لار بسیار اندک است و حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند.

او تصریح کرد: باید تلاش شود که مشوق های لازم برای سرمایه گذاری و جذب جوانان و علاقه مندان به این رشته های رو به فراموشی در سطح منطقه بیش از پیش فراهم شود و مشکلات و موانع فراروی هنرمندان این عرصه از جمله در زمینه تامین مواد اولیه را نیز حل کرد.

کیان ادامه داد: مشکلات و خواسته های جدی هنرمندان در بخش های مختلف شناسایی شده که مهمترین مطالبه آن ها ساخت یک نمایشگاه دائمی برای عرضه محصولاتشان است که  زمین و محل ایجاد نمایشگاه در شهر جدید لار با همکاری شهرداری مشخص شده که برای ساماندهی و تامین برخی زیرساخت ها  مشکلاتی وجود دارد که نیازمند همکاری دستگاه های خدمات رسان هستیم.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان لارستان افزود:برخی صنعتگران از جمله در زمینه حصیربافی با مشکل تامین هزینه های آب و برق مواجه هستند و همین مشکلات و چالش های آن ها را برای ادامه راه دلسرد کرده است.

او یکی از راهکارهای اساسی برای احیای این هنرهای رو به فراموشی را برگزاری کارگاه های آموزشی برای علاقه مندان دانست و اضافه کرد: نیازمند تامین اعتبار هستیم که تاکنون بودجه لازم در این زمینه به هیچ وجه جوابگو نبوده است.

کیان اظهار کرد: شرایط خاص اقتصادی و کرونایی در طول بیش از یک و نیم سال گذشته تا حدود زیادی بر دامنه مشکلات و چالش های فراروی صنعت گردشگری افزوده شده که بر اساس برآورد رقمی یالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در حوزه صنایع دستی و گردشگری منطقه لارستان خسارت وارد کرده و بخش عمده ای از این خسارات در حوزه صنایع دستی بوده است.

او برخی از صنایع دستی فعال در لارستان فارس را شامل گلیم بافی، خوس بافی، زرد وزی روی شلوار محلی، حصیربافی، کار با چرم، نمدبافی، تابلوهای نقاشی، کار روی سفال، کار با چوب، دوخت لباس، گل های چینی، گل های تزیینی، صنایع چوبی، ست آشپزخانه و بدلی برشمرد.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در ۳۷۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار