پدافند هوایی یمن، عامل تعیین کننده در موازنه بازدارندگی

بر خلاف تلاش‌های آمریکا برای هدف قرار دادن ارتش یمن، نیرو‌های پدافند هوایی آن به عاملی تعیین کننده در موازنه بازدارندگی تبدیل شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، المسیره با اشاره به موفقیت ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در سرنگون کردن ششمین هواپیمای آمریکایی اسکن ایگل در طول یک سال گزارش داد و برخلاف تلاش‌های چندین ساله آمریکا برای نابود کردن این نیرو‌ها از طریق سفیران و عوامل خود در یمن، نیرو‌های پدافند هوایی به عاملی تعیین کننده در موازنه بازدارندگی و وحشت تبدیل شده اند.

علی ظافر، خبرنگار شبکه تلویزیونی المسیره گزارش داد: نیرو‌های پدافند هوایی در معادلات موازنه بازدارندگی و وحشت به عاملی تعیین کننده تبدیل شده اند. دستاورد‌های پی در پی نیرو‌های پدافند هوایی این موضوع را تایید می‌کند. جدیدترین مورد این دستاورد‌ها سرنگون کردن ششمین هواپیمای آمریکایی اسکن ایگل در طول یک سال بود.

وی گفت: این درحالی است که از زمان آغاز تجاوز به یمن فقط برای سرنگون کردن این مدل هواپیما‌ها دوازده عملیات انجام شده است. با این که عملیات تشکیل و توسعه این یگان‌ها همچنان ادامه دارد، تا به این لحظه توانایی مقابله با جدیدترین هواپیما‌های آمریکایی، چینی و ترکی را کسب و تعداد زیادی از این هواپیما‌ها را سرنگون کرده اند.

به طور کلی و از نظر آماری، نیرو‌های مسلح در ششمین سالگرد تجاوز به یمن اعلام کردند نیرو‌های پدافند هوایی بیش از ۴۵۴ هواپیمای متنوع را اعم از هواپیما‌های پیشرفته جنگی و هواپیما‌های متفاوت جاسوسی سرنگون کرده اند، اما در ۱۸۰۰ عملیات هواپیما‌ها را دفع کرده اند. این آمار‌ها حاکی از تعداد زیاد و اثربخش بودن خطوط تولید موشک‌های پدافند هوایی است و بخش عمده‌ای از نیاز یمن را پوشش می‌دهند. نیرو‌های مسلح اولین دستاورد‌های خود را فاش کردند، اما همچنان درخصوص دستاورد‌های دیگری که تا این لحظه از آن‌ها رونمایی نکرده اند، محتاطانه عمل می‌کنند.

نیرو‌های پدافند هوایی یمن به لطف خدا در معادلات، جهش بی نظیری داشته اند و تا حد زیادی موفق شدند معادله برتری هوایی دشمن را تغییر دهند و کارآیی هواپیما‌های آن را کم کنند. به موازات آن عملیات بزرگ زمینی را از «نصر من الله» تا «ربیع النصر» آغاز کردند.

خبرنگار المسیره افزود: کارشناسان نظامی بر این باورند که جنگنده‌های متخاصم بدون هواپیما‌های جاسوسی راه به جایی نمی‌برند. این هواپیما‌ها از نظر دیده بانی، بازرسی یا اطلاع از پیشروی و تحرکات یگان‌های زمینی ارتش و کمیته‌های مردمی نقش مهمی در نبرد‌ها دارند. این موضوع بر توان دفاعی دشمن تاثیر منفی گذاشته است و نتیجه این اتفاق را در پیشروی میدانی اخیر و قابل توجه از نظر سرعت می‌توان لمس کرد.

وی گزارش داد: بزرگترین معجزه این است که این نیرو‌های پدافند هوایی از صفر به کسب دستاورد آغاز کردند و هم اکنون به عاملی تعیین کننده تبدیل شده اند. این درحالی است که آمریکا از سال ۲۰۰۱ از طریق سفیران و عوامل داخلی خود تلاش کرد این نیرو‌ها را در جنگی که محدودیت تسلیحاتی ندارد، متلاشی کند و از بین ببرد.

گفتنی است نیرو‌های پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز گذشته هواپیمای جاسوسی آمریکایی مدل اسکن ایگل (Scan Eagle) را در حین انجام عملیات تهاجمی در آسمان الجوبه در مارب سرنگون کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار