مدیرکل امور مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: در شرایط کنونی کشور افغانستان، روزانه شاهد پذیرش افزون بر هزار مهاجر افغان جدید در مرزهای خراسان رضوی هستیم.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد تقی هاشمی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی روز دوشنبه در حاشیه سفر مسئولان سازمان‌های بین المللی در امور پناهندگان به مشهد گفت: در شرایط کنونی کشور افغانستان، روزانه شاهد پذیرش افزون بر هزار مهاجر افغان جدید در مرزهای خراسان رضوی هستیم؛ از پنج ماه گذشته پذیرش مهاجران جدید افغان با توجه به شرایط کشور افغانستان در مرز‌های خراسان رضوی آغاز شده است که برای کاهش نگرانی‌ها وضعیت متقاضیان مهاجرت را بررسی و به ناچار بخشی از آنان را پذیرش کرده و زمینه اقامت آن‌ها را فراهم می‌کنیم.

او افزود: ساماندهی مهاجران افغانستانی که به سمت مرز‌های استان خراسان رضوی آمده اند برای کشور ایران دارای اهمیت است و ما وظیفه داریم در این خصوص به مشکلات آنان رسیدگی کنیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر کمک‌های سازمان‌های بین المللی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان تنها چهار درصد از نیاز‌های آن‌ها را شامل می‌شود و جمهوری اسلامی در حالی که درگیر تحریم‌های ظالمانه و با مشکلات اقتصادی و تورم رو به رو است بیشتر نیاز‌های مهاجران افغان را به تنهایی رسیدگی می‌کند.

هاشمی بیان کرد: ایران به تنهایی مسئولیت رسیدگی به مهاجران افغان را ندارد و متاسفانه برخی از سازمان‌های بین المللی نگرش سیاسی به این موضوع دارند از این رو امروز با دعوت از تعدادی از مسئولان سازمان‌های بین المللی و رییس دفتر نمایندگی اداره کل امور بشر دوستانه اتحادیه اروپا (اکو)، به دنبال جذب حمایت‌های بین المللی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان در مشهد و خراسان رضوی هستیم.

او تصریح کرد: در حال حاضر از ۳۵۰ هزار مهاجر افغانستانی در خراسان رضوی، ۹۶ درصد از آنان در شهر مشهد ساکن و پنج درصد دیگر در سایر شهرستان‌های این استان مقیم هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: در دوره جدید با ۲ نوع جدید مهاجرت از افغانستان مواجه هستیم که یکی به صورت غیر مجاز از طریق مرز‌ها وارد کشور می‌شوند و تاکنون ۷۲ هزار نفر بدین طریق وارد کشور شده اند که ۹۰ درصد آن‌ها مجرد بوده و قصد مهاجرت به کشور‌های غربی را دارند که بیشتر این افراد به کشورشان بازگردانده می‌شوند، اما افرادی که با خانواده وارد شده اند را پذیرش می‌کنیم.

هاشمی اظهار کرد: نوع دیگر مهاجرت در دوره جدید از طریق توریستی است مثلا هم اکنون هشت هزار خانواده با جمعیت حدود ۵۰ هزار نفر با ویزای توریستی برای یک ماه به خراسان رضوی وارد شده اند و حاضر به برگشت به کشورشان نیستند.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.