قاسمی گفت: در حال حاضر برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی زمین آماده در شهر‌های مختلف کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، قاسمی وزیر راه و شهرسازی در آیین کلنگ‌زنی ۱۷ هزار و ۴۳۰ واحد مسکونی در استان زنجان گفت: در حوزه راه و شهرسازی ما مسئولیت‌های مختلفی بر عهده داریم از جمله آن‌ها تامین مسکن است.

او افزود: دولت از روز شروع به کار در برنامه خود بنا دارد ۴ میلیون مسکن در چهار سال در کشور ایجاد کند بسیاری از تحلیل گران داخلی و خارجی باور ندارند که این تعداد مسکن  در کشور ساخته شود.

قاسمی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته طرح‌هایی برای ساخت مسکن در کشور وجود داشته است که تعداد زیادی هم نبوده، شاید مسکن مهر از جمله طرح‌های ساخت مسکن در کشور بوده که از سال ۸۸ شروع شده و هنوز هم ۲۴۰ هزار واحد در حال انجام است از نظر تعداد شهری ۲ میلیون و بقیه روستایی و خود مالکی بود است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال شدنی است و تاثیرات فراوانی در اقتصاد کشور دارد. درست است که برخی از مسئولیت‌های بنده در سالیان گذشته بخشی در صنعت نفت بوده، اما بیش از ۲۰ سال در حوزه عمرانی کشور فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا بودم و هزاران مسکن، هزاران کیلومتر راه، هزاران کیلومتر راه‌آهن و طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی در دوره مسئولیتم در کشور اجرا کردم.

او ادامه داد: ۴ میلیون مسکن به اندازه جمعیت برخی از کشور‌های همسایه ما است و شاید برای خیلی از کشور‌ها قابل باور کردن نیست.

قاسمی بابیان اینکه از مولفه‌های ساخت مسکن چند موضوع اساسی وجود دارد، گفت: از جمله موضوعات تامین زمین است آیا واقعا امکان تامین زمین رایگان درون شهر‌های کشور وجود دارد یا خیر؟ دوم تسهیلاتی که برای ساخت ۴ میلیون مسکن وجود دارد که آیا کشور قبول می‌کند یا خیر؟ بخش‌های دیگر نیز شامل بخش‌های اجرایی، فنی و مهندسی کشور است یعنی پیمانکاران، تامین مواد برای ۴ میلیون مسکن وجود دارد یا خیر؟
وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از راهبرد‌های ما این بود که باید زمین تامین کنیم، باید مشخص می‌شد ما چه میزان زمین در شهر‌ها داریم، چه کاربری دارند، چه میزان می‌توان برای مسکن بارگذاری کرد. حدود ۵۰ روز است که قانون جهش تولید مسکن به دولت ابلاغ شده است.

او با بیان اینکه همکاران در سازمان ملی زمین و مسکن به طور شبانه روز بر اساس دستورات صادر شده در حوزه زمین در کشور کار کرده‌اند و آخرین آمار برای دو روز پیش است، گفت: ما امروز برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی زمین آماده در شهر‌های مختلف کشور داریم.

قاسمی با بیان اینکه از این ۴ میلیون مسکن در حدود یک میلیون واحد روستایی است و ۳ میلیون شهری، عنوان کرد: در بخش روستایی مشکلی به لحاظ تامین زمین وجود ندارد، در این راستا با بنیاد مسکن توافق کرده‌ایم تا یک میلیون واحد روستایی را در ۴ سال بسازد و در گام اول نیز باید در دو سال اول حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی ساخته شود.

او تصریح کرد: سهم زمین ۴ میلیون مسکن تا پایان سال تعیین و تکلیف می‌شود که در حال حاضر زمین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد آماده است.

قاسمی در ادامه در خصوص تسهیلات گفت: در آخرین جلسه‌ای که در شورای عالی پول و اعتبار داشتیم بحث‌های بسیاری انجام شد، هر سال در حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان که تقریبا یک سوم بودجه کشور است بر اساس قانون جهش تولید مسکن تسهیلات در اختیار این طرح قرار می‌گیرد. با این وجود با توافقی که با شورای پول و اعتبار با بانک مرکزی شده سقف هر واحد در هر استان ابلاغ شده است و می‌تواند اولین دریافت‌ها را با شروع کار داشته باشد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خوشبختانه ظرفیت‌های بسیاری برای ساخت مسکن وجود دارد، عنوان کرد: در ۲۰ هزار واحدی که در استان زنجان در طرح ملی مسکن در حال اقدام است تمام توانمندی‌ها وجود دارد و تاکید ما این است که از ظرفیت‌های استان استفاده شود.

او  ادامه داد: در روستا‌ها با بنیاد مسکن قرار داد بستیم و تا حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر با کد ملی از روستا‌ها به بنیاد مسکن معرفی شده‌اند و این ارگان عملیات را آغاز کرده است و ما پیشرفت را کنترل می‌کنیم تا در زمانی که باید آن را ایجاد و تحویل دهد.

اختصاص ۸۰۰ میلیاردتومان اعتبار به پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان - قزوین

قاسمی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از خطوط ریلی راه آهن زنجان - قزوین د گفت: خط ریلی زنجان یکی از مسیر‌های پر ترافیک ریلی کشور به شمار می‌رود.

او افزود: در گذشته این خطوط ریلی یک خطه بوده که برای اجرای پروژه ۲ خطه کردن راه آهن این منطقه اقداماتی در بخش‌های مختلف انجام شده است، اما کار نواقص زیادی دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس برآورد‌های انجام شده توسط راه آهن کشور، ۸۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان به قزوین اعتبار نیاز است که در سفر امروز رئیس جمهور به زنجان تصویب شده است.

او تأکید کرد: امیدواریم حداکثر تا ۲ سال آینده با توانمندی راه آهن اجرای این پروژه به پایان برسد.

وزیر راه و شهرسازی به اعتبارات راه‌های مواصلاتی استان زنجان اشاره کرد و گفت: هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه جاده‌ها و راه آهن استان زنجان پیش بینی شده است که به موقع پرداخت خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: در حوزه مسکن نیز استان زنجان سهمیه‌ای در تولید مسکن دارد که در حال حاضر ۲ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت و عملیات اجرایی آن شروع شده است.

او گفت: ساخت ۲۵ هزار واحد مسکونی در استان زنجان اشتغال و رونق جدی را در این استان ایجاد خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه‌های ریلی زیادی در کشور داریم که تعداد زیادی از آن‌ها به دلیل مشکلات اعتباری در حال حاضر یا پیشرفت فیزیکی کمی دارند یا غیرفعال هستند.

قاسمی تأکید کرد: در تلاش برای طرح جامع حمل و نقل ریلی و هوایی و جاده‌ای هستیم که در مجلس نیز ارائه شده تا بتوانیم به روش مختلف منابع اعتباری تامین کنیم و تحولی در این حوزه محقق شود.

او افزود: توسعه و افزایش باند فرودگاهی زنجان نیز جزو برنامه‌های سفر رییس جمهور به زنجان است.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گرفتار خانه بدوش
۲۰:۱۶ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
رستم خان قاسمی مردم رو وعده زمین نده تو این دوره چهار ساله وعده مسکن به بندگان خدا بده ، آقای وزیر تا حالا مستاجری رو تجربه کردین تا حالا خونه به دوش شدی اگه یه ایرانی با غیرت هستین تو را قسم میدم یه کاری واسه این بی سرپناهان رو بکن و دست دلاان رو برای همیشه از این مملکت خالی کن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۵۵ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
زمین واسه دو میلیون ساخت مسکن از قبل آماده بوده یعنی اینکه خدا آماداش کرده حال کی میاد زمین رو به مسکن تبدیل کنه واقعا واسه همتون متاسفم که همش دارین صحبت از زمین خدا میدین نه ساخت مسکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
ما ک ثبت نان کردیم ولی متاسفانه ن ضامن گیرمون امد ن چیزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
ما ک ثبت نان کردیم ولی متاسفانه ن ضامن گیرمون امد ن چیزی
United States of America
ناشناس
۰۲:۲۴ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
این طرح اگر باعث ارزانی مسکن نشه بیفایده است
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۰۱:۴۷ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
به فکر مردم بی خانه هم باشید شرایط فراهم کنید که انها هم یک سر پناهی داشته باشند آورده را حذف کنید
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۲۲:۴۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
همین مشکل زمین نیمی از مسیر است ،دست مسولان بی بلا .
امیدوارم هر چه زودتر و سریعتر و با شتاب بیشتر ساخته شوند و همه کارخانجات تولیدی سیمان و سنگ و آجر و کاشی و سرامیک و لوازم بهداشتی و نما و...با سرعت و شتاب و تولیدی چند برابری شبانه روز تلاش کنند.
به امید گسترش شهرهایی آباد و پیشرفته و نوین ساز در سراسر کشور عزیزمان ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
تو مناطق سردسیر منازل رو به آفتاب باشند که انرژی و گرما را به داخل خانه در روز هدایت کنند و روز مجبور به استفاده از بخاری و روشنایی نباشی
ودر گرمسیر هم با توجه با شرایط آنجا خانه بسازید

متاسفانه در ایران مناطق گرمسیر و سردسیر با یک مهندسی خانه ساخته میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
شد زلزله بسازید از همش مهمتره
در سرد سیر رو به آفتاب که مصرف انرژی در زمستان پایین بیاورد هم نور هم

در گرمسیر برعکس رو به سایه مصرف انرژی در تابستان کمتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام‌
از باشگاه خبرنگاران جوان تقاضا دارم پیگیر باشن اورده متقاضیان چقدره؟
و قسط وام هاش چقدر خواهد بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
چقدراز زمینهای کشاورزی که باید مواد غذایی مردم در آنها کشت شود و مراتع و محدوه حیات وحش نابود شده یا خواهد شد تا زمین مورد نیاز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شود؟ افزایش جمعیت به چه قیمتی؟؟؟؟!!! چه می دهیم و چه می گیریم؟؟؟
Canada
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
زمین خدا برای مردمه، چرا با سلام و صلوات چند تا قطعه اهدا میکنید!!!!!؟؟؟؟؟ اگر خاک وطن برای مردمه خوب زمین رو اهدا کنید مردم برن صاحبخانه و زمین بشن کی زمین خدا رو با خودش به کور نبرده کسی، بزارید مردم زندگی راحتی داشته باشن نه زندگی آلونگی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
ای وزیر محترم کی بود ها مسکن و شهرسازی هنوز نمی‌داند کجا زمین پیدا کند برای ساخت و اگه پیدا شد اوقاف و مجوز چندنهاد و عبور از فیلترها تا بعد هم‌ 4 سال زمان نیاز به‌ ساخت دارد ما حداقل در سال یک میلیون ساخت مسکن نیاز داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
رستم جان بقران من ندارم ۲۰۰ ملیون پیش بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
فقط لطفا توجه داشته باشید در مسیر سیلاب و قنات و ..... نسازید و ایضا اگه تونایی تکمیل پروژه تا قبل از اتمام دوره ریاست آقای رئیسی را دارید شروع کنید و ارثیه برای دولت بعدی نذارید که متضررش فقط مردم خواهند بود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام.قطع الرجال است که هرچه فرطوت وبی اندیشه بیارندبگذارندوزیرو...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
اگه واحد هر یه پارکینگ و 20 متر فضای باز تفریحی نداشته باشه لونه سگه نه خونه آدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بعضی از خانه ها از شهر دور هستند تاکسی آنجا نمی رود دربست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
لطفاً برای خانواده ها و افرار بی بضاعت هم خونه بسازید تا از مستاجری خلاص بشن
سخته ناله های این افراد رو بشونی و نتونی کاری بکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
تکلیف زمان روحانی از سال ۹۷ به بعد از مردم پول گرفتند چیزی تحویل ندادند چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
این مسکن ها میره کنار اونا مسول سالم وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
برن از خودش بگیرن