اصفهان در جمع آوری و بازیافت پسماندهای خطرناک خانگی در کشور پیشرو است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، قوطی‌های رنگ، حشره‌کش‌ها، باتری‌ها و... به‌دلیل وجود ترکیبات سمی، قابل اشتعال و واکنش‌دهنده پسماندهای خطرناک خانگی محسوب می‌شوند که باید به‌صورت مجزا تفکیک و اصولی دفن شوند؛ موضوعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و اطلاع‌رسانی‌ها هم در راستای آگاهی‌بخشی به شهروندان بسیار اندک و ناچیز بوده است. همین غفلت، سبب شده تا پسماندهای خطرناک خانگی با پسماندهای عادی مخلوط و در سطل‌های زباله رها شوند. این در حالی است که به‌گفته فعالان محیط‌زیست اگر زباله‌های خطرناک خانگی درست جداسازی و دفن نشوند می‌توانند تهدیدی برای بهداشت عمومی و محیط‌زیست باشند.

استفاده از تجارب شهرها و کشورهایی که در حوزه جمع‌آوری پسماندهای خطرناک خانگی موفق بوده‌اند می‌تواند به عملکرد بهتر مدیریت شهری کمک کند.

سعید مرادی‌کیا فعال محیط‌زیست در شهر اصفهان گفت: اصفهان جزو شهرهایی است که برای پسماندهای خطرناک در حوزه زیست‌محیطی برنامه دارد و توانسته پسماند خطرناک تولید شده را به‌صورت هدفمند جمع‌آوری و بازیافت کند.

وی به موضوع بازیافت در حوزه تولید هم اشاره و عنوان می‌کند: مدیران اجرایی و تولیدکنندگان این موضوع را مدنظر داشته باشند که برای بازیافت بهینه پسماند باید قبل از تولید اقدام کنند که با این رویکرد تمام تولیدات با هدف بازیافت حداکثری صورت می‌گیرد و این یعنی موفقیت در حوزه پسماند.

به‌گفته این فعال محیط‌زیست، دنیا به‌سوی کاهش پسماند از مبدأ گام برداشته است و ما هم باید با تصویب مصوبات ملی و شهری در این مسیر حرکت کنیم.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.