بحرالعلومی گفت: نسل جدید و فیلمسازان جوان سینمای مستقل که گاهی مهجور واقع می‌شوند، در جشنواره‌هایی نظیر فجر دوباره دلگرمی پیدا می‌کنند.


مریم بحرالعلومی کارگردان سینما، درباره آسیب‌شناسی برگزاری جشنواره فیلم فجر در طول چهل سال به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فکر می‌کنم در سال‌های اخیر و دهه پایانی به دلیل برخورد‌های سلیقه‌ای و سیاست‌های اجرایی و اعمال نظرات شخصی، کمی  ذوق و شوق فیلمسازان نسبت به دو سه دهه اول این چهل سال کمتر شده باشد، ذوق و شوقی که اساس سرمایه انقلابی یعنی واژه «فجر» را یدک می‌کشد. اساسا این ذوق و شوق در نسلی که پشتوانه و حامی نداشته به خصوص نسل‌های جدید بسیار مطلوب است.

وی افزود: حال که در آغاز دهه چهارم این جشنواره هستیم خوب است که آن شور و حال با هر روش و نقطه نظر جدید به جشنواره، مخاطبین و اهالی رسانه برگردد. چرا که در در چند سال گذشته شاهد این بودیم نظرات دو سویه، اختلافات و اعتراضات نسبت به سال‌های قبل‌، بیشتر شده است.

بحرالعلومی ادامه داد: شاید دیگر آن صف‌های طولانی و حال و هوای جشنواره که در دهه دوم زندگی‌ام دنبال می‌کردم به آن شکل دیده نشود، همه چیز به سمت مکانیزه شدن پیش رفته و روحیات برخی از دوستان نیز مکانیزه شده است. از این رو این مسئله می‌تواند به بدنه سینما و جشنواره که نقطه عطف سالانه تولیدات سینمایی است لطمه وارد کند.

او با اشاره به تغییراتی که همواره در جشنواره فیلم فجر اعمال شده است، عنوان کرد: هر چه رو به سال‌های اخیر می‌رویم برای پیشرفت، تازه‌شدن و روبه جلو بودن درگیر اعمال یکسری تغییرات در جشنواره شدیم. مثل تغییر در بخش نگاه نو، حذف مستند، فیلم کوتاه و... این‌ها همه تغییراتی است که مسئولان تصور می‌کنند مدام با اعمال نظر و تغییر شکل ایجاد کردن در جشنواره می‌توان روبه جلو رفت و اتفاق تازه‌ای رقم زد. اتفاقا فکر می‌کنم اگر کمی دهه‌های قبل را مرور کنیم به‌خصوص دهه دوم و سوم که شاید دهه‌های طلایی برگزاری جشنواره فیلم فجر بودند، اتفاقات بهتری بیفتد.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم نسل جدید و فیلمسازان تازه‌تر و مخصوصا سینمای مستقل که مهجور واقع می‌شوند، در جشن‌ها و جشنواره‌ها دوباره دلگرمی پیدا می‌کنند. ضمن آن که مخاطب این دسته از فیلم‌ها هم بیشتر شده‌اند. سینمای هنر و تجربه و فیلم‌‎هایی که با بودجه‌های شخصی ساخته می‌شوند، هزینه‌های بسیار کم‌تر از فیلم‌هایی که تولیدات دولتی هستند، در اختیار دارند. در این جشنواره‌ها فیلمسازان این دست آثار هم دلگرم می‌شوند و بدین شکل حتی تولیدات ما وسعت و گسترش پیدا می‌کند چرا که طبیعتا فیلمساز دلگرم به این حضور‌ها و دیده‌شدن‌ها و به ارزیابی کارشناسی گذاشته شدن اثر آنهاست.

این کارگردان سینما همچنین درباره اهمیت تقویت تجهیزات سینمایی در راهبرد‌های جدید سازمان سینمایی اشاره و عنوان کرد: طبیعتا تجهیزات و به‌روز شدن تکنولوژی اجرایی و ابزاری اتفاق بسیار خوشایند و مناسبی است، مخصوصا برای سینمای ایران که در چند سال اخیر به واسطه حضور‌های بین‌المللی فیلم‌های ایرانی و رقابت‌هایی که در سطح درجه یک بین‌المللی داشته، توانسته سربلند باشد.

وی تاکید کرد: طبیعی است که اگر تجهیزاتمان هم به‌روز شود و در اختیار عامه سینماگران و نه قشر و تعدادی به‌خصوص از سینماگران قرار بگیرد، همه می‌توانند با سیاست‌گذاری درست از این تجهیزات بهره ببرند. بدین ترتیب کیفیت فیلم‌ها از وضعیت کنونی مطلوب‌تر خواهد شد و این، به پیشرفت فیلم‌ها تولیدات و رقابت‌ها و حضور‌های بین‌المللی هم کمک می‌کند و اتفاق خرسندکننده‌ای است. امیدوارم در شرایط مناسبی این تجهیز و تقویت اتفاق بیفتد که همه اهالی سینما بهره ببرند و روز‌های روشنی در انتظار سینمای ایران باشد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار