رئیس جمهور فرانسه اولین مقام غربی است که از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ پا به خاک عربستان سعودی گذاشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه امروز (شنبه) وارد عربستان شد تا با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار و گفت‌وگو کند. او اولین مقام غربی است که از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ پا به خاک ریاض گذاشته است.

رویترز در گزارشی نوشت در حالی که روابط بین پاریس و ریاض در زمان فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سابق فرانسه، گرمتر بود، اما روابط در سال‌های اخیر علیرغم اینکه مکرون، قبل از قتل خاشقجی، از مخالفان خواسته بود تا به ولیعهد ۳۳ ساله عربستان در آن زمان وقت بدهند، سرد شده است.

مکرون گفت: «ما می توانیم پس از ماجرای خاشقجی تصمیم بگیریم که هیچ سیاستی در منطقه نداشته باشیم، این انتخابی است که برخی می‌توانند از آن دفاع کنند، اما من فکر می‌کنم فرانسه نقش مهمی در منطقه دارد. این بدان معنا نیست که ما شریک جرم هستیم یا آن ماجرا را فراموش می‌کنیم.»

اگنس کالامار، دبیرکل گروه حقوق بشر عفو بین الملل گفت: این سفر چه هدفمند باشد چه نباشد، به سیاست بازپروری شاهزاده سعودی و موجه کردن وجهه بین المللی او کمک می‌کند. این برای من دردناک است که فرانسه، کشور حقوق بشر، ابزار این سیاست شده است.

مکرون در گفت‌وگو با خبرنگاران در دبی اتهامات مبنی بر مشروعیت بخشیدن به ولیعهد را رد کرد و افزود که با نادیده گرفتن پادشاهی نمی‌توان با بحران‌های متعدد منطقه مقابله کرد.

ولیعهد سعودی هرگونه دست داشتن در قتل روزنامه نگار  منتقد در کنسولگری ریاض در استانبول را رد کرده است، حادثه‌ای که خشم جهانی را برانگیخت و وجهه بن سلمان را خدشه دار کرد.

همچنین گفته شده، یک هیئت تجاری متشکل از حدود ۱۰۰ شرکت از جمله TotalEnergies، EDF، Thales و Vivendi قرار است در طول سفر مکرون در یک مجمع سرمایه گذاری شرکت کنند.

سفر مکرون در زمانی انجام می‌شود که کشور‌های عربی خلیج فارس نسبت به تمرکز آمریکا بر منطقه ابراز تردید کرده اند، حتی در حالی که به دنبال خرید تسلیحات بیشتر از واشنگتن هستند.

قرار است مکرون و بن سلمان درباره مسائل منطقه ای، از جمله موضوع هسته‌ای ایران و به زعم خود خطر حضور حزب الله در لبنان گفت‌وگو کنند. 

رئیس جمهور فرانسه، عربستان سعودی را برای کمک به ایجاد یک توافق صلح در سطح منطقه با ایران و مبارزه با شبه‌نظامیان از خاورمیانه تا غرب آفریقا حیاتی می‌داند.

فرانسه که یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات عربستان سعودی است، به دلیل حمله ائتلاف آمریکا و عربستان تحت رهبری ریاض به یمن، با فشار فزآینده‌ای برای بازنگری در فروش خود مواجه شده است.

مکرون اولین مقام غربی است که از زمان قتل خاشقجی و شروع همه‌گیری ویروس کرونا در سال گذشته، به عربستان سعودی سفر کرده است.

عربستان سعودی و امارات از سال ۲۰۱۵ درگیر جنگ در یمن هستند که تا کنون جان حدود ۴۰۰ هزار نفر را گرفته است. باوجود جنایت جنگی این کشورها، موضوع یمن در دستور کار سفر دو روزه رئیس جمهور فرانسه به منطقه  قرار ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
اگر پایبند به اصول انسانی . انقلتبی و اسلامی هستیم مطلقا نباید روابط تجاری با فرانسه و دیگر کشورهایی که با فروش سلاح به وهابیان خبیث ، دستشان به خون مسلمانان مظلوم یمن اغشته است ، داشته باشیم.
ایران میتواند تمام نیازهای خود را از کشورهای دیگری که دستشان الوده به خون مسلمانان نیست تامین کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
بالاخره این مشروعیت تو دنیای امروز یعنی چی ؟!!
United States of America
ناشناس
۲۲:۱۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
احتمالا رفته پادرمیونی.یعنی به عربستان بگه خرج لبنانو بده ولی لبنان از نظر سیاسی زیر نظر من باشه
Germany
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
هر وقت که گیر بیارن و خزانشون خالی بشه یه سر به کشورهای عربی میزنن یه هارت و پورت میکنن و عربها کیف میکنن و اینام شروع به دوشیدن میکنن. ولی سوال عجیب اینجاست چرا اینا همچنان ثروتمندان دنیا هستن!؟؟؟ و سوال مهم دیگه چرا ایران رو ندوشیده همیشه تو فقر هستن!؟ ؟؟ کشور عربی تنها نفت دارن سرمایه داران دنیا شدن، ولی کشوری که اصالت داره منابع داره زمینی و زیرزمینی داره خاک جنگل داره صنعت مادر داره و متخصص و پزشکان بزرگ داره و دانشمندان بزرگ در عرصه جهانی داره کشاورزی داره و تنها کشور چهارفصل دنیاست آثار تاریخی و باستانی داره هنرهای ملی و جهانی صنایع دستی جهانی هم داره تمدن داره، چرا همش تو فقرررر غرق شده!!!!!! ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
معمولا امریکا و انگلیس و المانی ها به نوبت این گاو را میدوشند که اینبار به جای کلاهی که سر فرانسوی ها بر سر زیردریایی های اتمی استرالیا کلاه گذاشتند به انها اجازه دادند اینبار انها این گاو را بدوشند
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۲۱:۴۶ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
بوسیله ایران اقتصادشون رو‌ تقویت میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
عربستان و مسئولانش واقعا به مردمشون امنیت و ارامش را دادند و حتی با پول خریدند. واقعا افرین.
United States of America
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
مکرون خوش شانس ترین مقام و مسئول دنیاس
Iran (Islamic Republic of)
بینوا
۲۰:۲۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
اقااصلا این دوتا ادم بد و اصلا گیریم که کاراشونم بضرر کشورای دیگه هست اما خب برای منافع کشور و مردم خودشون دارن خوب کار میکنن ، واین مهمه ...
مسئولین ما به جای اینکه اول بفکرمنافع کشورواسایش مردم خودمون باشن فکر منافع دیگرانن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
هفته پیش هم تو امارات یه قرارداد فروش هواپیمای جنگی بستند.
Canada
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
بخاطر فروش اسلحه ووو
مردک دولا شده که دست اش را ببوسد
وقتی این مردک راه بیفتدد
به کشورهای عربی
برای پول است و بس
به پیسی افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
حالا اینایی که کلام مفت میندازن بیرون طرفدار حقوق بشر شدن اینهمه انسان کشته میشه توسط حکومتها فقط خاشقچی و جرج فلوید آدم بودن ؟ الکی گندش میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
ویروس منحوس اومکرون!
آخرین اخبار