در بین وزارتخانه‌های زیر نظر دولت، تنها وزارتخانه‌ای که هیچگونه اطلاعاتی را در سامانه «پاکنا» ثبت نکرده، وزارت نفت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان اداری و استخدامی اخیرا گزارشی را درباره عملکرد قوای سه گانه پیرامون ثبت اطلاعات حقوق و مزایای کارکنانشان در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد در بین وزارتخانه‌های زیر نظر دولت، تنها وزارتخانه‌ای که هیچگونه اطلاعاتی را در این باره ثبت نکرده، وزارت نفت است.

پیش از انتشار این گزارش، مسئولان وزارت نفت اعلام کرده بودند که مانند سایر دستگاه‌های اجرایی در حال ثبت اطلاعات خود هستند.

محسن خجسته‌مهر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، روز ششم آذرماه در حاشیه یک نشست خبری، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به انتشار‌های بحث برانگیز فیش‌های حقوقی نجومی در فضای مجازی و لزوم ثبت اطلاعات حقوق و مزایای کارمندان دولت در سامانه «پاکنا»، گفت: کارکنان صنعت نفت ملزم به اجرای این قانون هستند و چهار شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت هم، مثل سایر دستگاه‌های اجرایی، نسبت به انجام این کار اقدام خواهند کرد.

خجسته‌مهر در این مصاحبه تاکید کرد که اجرای این قانون هم اکنون در وزارت نفت در حال انجام است و تا پایان آذرماه تکمیل خواهد شد.

گفتنی است؛ قوانین مرتبط با نیروی انسانی صنعت نفت از قانون مدیریت خدمات کشوری (بر اساس قانون وظایف و اختیارت وزارت نفت) مجزّاست، اما طبق ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت مکلف به ایجاد سامانه ثبت حقوق مزایا برای تمامی دستگاه‌های اجرایی است؛ اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته باشند یا از قوانین و مقررات عام تبعیت کنند.

مهدی علی مددی معاون مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت هم در واکنش به این گزارش توضیح داد: وزارت نفت آمادگی کامل برای تغذیه اطلاعات حقوق و مزایا و دستمزد کارکنانش را در سامانه کارمند ایران دارد. همانطور که قبلا اطلاعات کارکنان را در سامانه «پاکنا» تغذیه کردیم، آمادگی داریم اطلاعات حقوق و دستمزد آن ها را هم تغذیه کنیم، ولی سازمان اداری و استخدامی باید برای امکاناتی را فراهم کند که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

او افزود: امیدوارم با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی و تعریف ضوابط و مقررات صنعت نفت در این سامانه و همچنین تغذیه فوق العاده‌های عملیاتی که داریم و باید صورت بگیرد، ما هم بتوانیم مانند سایر سازمان‌ها، حقوق و مزایای کارکنان را پرداخت کنیم.

علی مددی همچنین تاکید کرد که اطلاعات این سامانه آماده است و فقط باید پلتفرم سازمان اداری و استخدامی، اجازه ورود اطلاعات به این وزارتخانه را بدهد.

او گفت: یک ماه قبل به سازمان اداری و استخدامی نامه زدیم و قرار بود که این شرایط را برای ما فراهم کنند، یعنی یک سری از قوانین مقررات صنعت نفت را در این سامانه تغذیه کنند تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.


بیشتر بخوانید:


پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان از کارکنان صنعت نفت نشان می‌دهد، این که سامانه «پاکنا» برای کارکنان وزارت نفت دسترسی‌های خاصی را ایجاد نکرده، صحیح است چرا که در این سامانه خواسته شده تا احکام کارگزینی کارکنان ثبت شود در حالی که طبق قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، سیستم پرداخت حقوق و مزایای کارکنان این وزارتخانه از کارکنان دستگاه‌هایی که تابع قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، مستثنی است و برای کارکنان وزارت نفت، حکم کارگزینی تعریف نشده است.

اما در این که وزارت نفت تمام وظایف خود را به موقع انجام داده باشد و نقص فقط مربوط به سامانه «پاکنا» شود، تردیدهایی وجود دارد.

جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پس از مراسم امضای قرارداد تولید خودروهای دوگانه سوز با شرکت ایران خودرو، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ثبت نکردن اطلاعات کارکنان مجموعه تحت مدیریتش توضیح داد: سیستم پرداخت حقوق و مزایای صنعت نفت به صورت متمرکز، در وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن اتفاق می‌افتد و طبیعتا، این بستر باید به صورت متمرکز ایجاد شود. اکنون نیز هماهنگی‌ها در حال انجام است که آن سامانه و بستر و شرایط به وجود آید.

او تاکید کرد قبل از این که برای بازدید به کارخانه ایران خودرو بیاید، نامه‌ای در این زمینه به او رسیده که برای ایجاد بستر و عملیاتی شدن، آن را به واحد مربوطه ارجاع داده است.

سالاری در پاسخ به این که نامه دیر به پالایش و پخش ارسال شده در حالی که اطلاعات باید تا پانزدهم آذرماه در سامانه «پاکنا» ثبت می‌شده، همان پاسخ قبلی را ارائه کرد که یک نامه به تازگی به شرکت تحت مدیریتش رسیده و این مسائل در وزارت نفت به صورت متمرکز انجام می‌شود.

ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه‌ها از ۵ سال پیش در بند ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه و تبصره ۲۰ بودجه‌های سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ قید شده بود و دولت‌ها مکلف به اجرای آن بودند، اما امسال سازمان اداری و استخدامی در بخشنامه‌ای هشدار داد، مدیران دستگاهی که تا ۱۵ آذرماه اطلاعات را ثبت نکند،  حقوق خود را دریافت نخواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کارمند مناطق نفتخیز جنوب
۰۷:۳۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
من از درب خونه تا محل کار که واحد بهره برداری در دل بیابان است روزانه یک و نیم ساعت با سرویس بروم و یک و نیم ساعت هم برگردم البته بعضی مناطق این مسافت کمتر یا زیادتر است و روزانه هم باید ۱۲ساعت در هر شرایطی کار طاقت فرسا کنم . به نظر شما باید حقوقم به اندازه کسی باشد که روزانه فقط در وقت اداری و غیر تعطیل و‌غیر تابستان و غیر کرونایی فقط ۴ساعت کار میکند یکسان باشد ؟؟ آیا این عدالت پس البته این را هم قبول دارم که عده ای با سوء استفاده از سمتشان حقوق ۱۰برابر من میگیرند که منظور این افرار میباشد نه زحمتکشان !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
همه مشاغل موجود در وزارت نفت و شرکت های تابعه از قانون مدیریت خدمات کشوری مجرا نیستند براساس ماده 10 فقط مشاغل تخصصی و عملیاتی در واحدهای معافند ، البته توجه شود ، تعارض منافع در این وزارتخانه وحشتناک است ، وزارت نفت باید بر عملکرد شرکت های تابعه نظارت کند ، این در حالیست که همه کارمندان وزارت نفت از شرکت های تابعه مامورند و همه دریافتی های کارمندان از طرف شرکت ها پرداخت میشه ، حال بفرمائید در این فضا ، نظارت معنا دارد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
شوهرم تو ملی حفاری کارمیکنه ۱۴روز از خانواده دور تو بیابونا خوزستان گرما ۷۰درجه اونوقت ۵۸۰۰بهش حقوق میدن خیر نبینین از گلو خودشونو وبچه هاشون پایین نره پست فطرتای دزد
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۴:۴۶ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
باید باعث و بانی هاشون از تمام کارهای دولتی منع بشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
ببخشید فیش حقوقی نیروهای قراردادی و پیمانکاری شرکت نفت باد۱۵ تا ۲۰ سال سابقه را ببینید بعد هی بگید کارکنان شرکت نفت حقوق می گیرن اره رسمی حقوق خوب می گیرن من دریافتیم ۵۵۰۰ هست
Iran (Islamic Republic of)
غم
۱۳:۵۷ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
سلام درود بله نگران نباشید هیچ وقت حقوق های مدیریت های و مدیران ورییس وغیره پخش نمی کنندرسمی ها از200میلیون تا 500میلیون تا100میلیون حقوق نجومی پرداخت میشه برای کارگران ارکان ثالث ماهی 8میلیون یا6میلیون تومان ولی رسمی ها 80تا90هست همه رسمی ها باوام بدون سودی وغیره وپاداشی وخاروبار ماهیانه ده میلیون تومان و شیرینی وغیره درنفت به رسمی ها و پرواز رفت و برگشت همه جای که می خواهند بروند این همه پتروشیمی ها و منطقه ویژه اقتصادی ومجتمع گازی پارس جنوبی وغیره بروید ازطرف 20/30خبرنگاران خبرگزاری کنم مشخص است
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۱:۲۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
سلام دوست عزیز لطفا بدون اطلاع در مورد چیزی نظر ندین،این ارقام که شما فرمودین برای کارکنان نفت هم قابل درک نیست،وحتی مدیران نفتی هم چنین حقوقی رو نمیگیرن،بنده با مدرک فوق لیسانس و ۱۹ سال سابقه عملیاتی هنوز ماشین ایرانی سوار میشم،اخرین باری که سال تحویل ویا شب یلدا کنار خانواده بودم رو یادم نمیاد،دریافتی های پرسنل عملیاتی وزارت نفت کمی بالاتر از بقیه ادارات دولتی دیگه هست،ولی باور کنین شرایطی رو که ما سر کار داریم خیلی ها حاظر به پذیرفتنش نیستن،درپایان هم اون ده پانزده ملیون پول خاروبار و شیرینی که فرمودین رو میشه براش سند و مدرک بیارین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۲۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
چرت نگو.ثابت کن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۷ ۰۷ دی ۱۴۰۰
باید جلوی دریافتیها و پاداشهای کارگران و کارمندان صنعت نفت وگاز گرفته بشه مردم به گدائی افتادن حالا عده ای بیت المال رو خالی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
Ftm.p.es
۰۸:۱۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
طبیعیه یه سری مشاغل حقوق و مزایای بیشتری داشته باشن

توی کرمان حقوق کارکنان شرکت مس و آهن تقریبا خوبه
به نظرم اون کسی که مدیر و مهندس شرکت معدن یا مس شده،بابتش سالها تلاش کرده تا به اینجا رسیده
کارگراشونم واقعا تو شرایط سخت کار میکنن
(چه نفت،چه مس و آهن)
اینکه حقوقشون بیشتر از بقیه باشه،طبیعیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
ولی نفت چنین چیزی نیست حتی نیرو قرار دادمدت موقت هست با ۲۰ سال سابقه با مدرک مرتبط با کار ولی ۸حقوق چون قرار دادی و رسمی با ۶ سال سابقه در همان سمت با همان مدرک ۳۰ میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
معلوم وزرات نفت چون مدیران ومسولان آن قانع به ۳۰ میلیون نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
هر کسی پول بیشتر می خواهد باید کار بیشتر وسختی بیشتر بکشه میدونید نفت وگاز خطرناک است مثل بمب میمونه پس پول خون را می گیرند ولطفاً قیاس نکنید شما هم اگر نترس بودید بخور بخواب رو انتخاب نمی کردید ۱۴ روز از زندگی دور بودن ۱۴ روز شبانه روز در دل کار بودن خودت درگرما وسرما اگر بچه ات مریض شد نیستی خدا میدونه این پول حلال هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
چرا باید حقوق افرادی که در وزارت نفت کار می کنند از نظیرشان در وزارتخانه مثلا آموزش و پرورش به مراتب بیش تر باشد؟ این تبعیض باید از بین برود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
شما هم ۷۰ متر برو زیر دریا جوشکاری یکن و۱۴ روز اززن وبچه هات دور باش تا به تو هم حقوق نفتی بدهنددرنفت بابت بخور بخواب پول بکسی داده نمیشود ۲سال خوردید وخوابید اصلاً شما درهفته چندساعت کار مفید کرده اید
Iran (Islamic Republic of)
جمشید سرایی
۱۴:۴۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۴:۴۰ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
تاسف فقط
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۴:۲۳ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
ستادی وزارت نفت هم از بقیه ادارات بیشتر میگیرند مزایاشونم بیش از ادارات دیگه س مساله چیز دیگه است جناب همه چی رو با هم قاطی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
پس چرا حقوق قرار داد مدت موقت نفت از یک کارگر کارخانه کمتر اون هم تو سکو نفتی ( به قول خود وزیر ها خط مقدم وزارت ) چرا بعد از ۱۰ سال بلا تکلیف هستند چرا حقوق سال را کارگری دریافت میکنند و یک روز در سال آن هم شب عید کارمند میشوند حتی مدارک تحصیلی آنها را نیز اعمال نکرده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
پول نفت رو یه عده ای خاص میخورن خداوند ذلیل کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۰
پاکنا یا بانک مرکزی کدام یک مانع تبت وامهای بی حساب وکتاب برای کارمندان بانک ها وافراد حققی وحقوقی می شوند شرکت نفت در رتبه دوانزدهم حقوقی در کشور قراردارد
آخرین اخبار