لزوم مکانیزه کردن کشاورزی فارس در شرایط بحران آبی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس بر لزوم مکانیزه کردن کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و آبیاری با استفاده‌های از سامانه‌های نوین برای مدیریت مصرف آب و ایجاد درآمد پایدار‌تر برای کشاورزان تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اسماعیل محبی‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در آیین تودیع و معارفه رؤسای سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه خشکسالی و وضعیت منابع آبی شرایط اضطراری را در بیشتر دشت‌های استان ایجاد کرده، بر لزوم مکانیزه کردن کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و آبیاری با استفاده‌های از سامانه‌های نوین برای مدیریت مصرف آب و ایجاد درآمد پایدار‌تر برای کشاورزان تاکید کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس به انتظارات وزارت متبوع از رئیس جدید این سازمان پرداخت و گفت: تقویت و سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در صنایع تبدیلی و مواد غذایی، مدیریت تامین نهاده‌های دامی برای عشایر دامداران و روستاییان و توجه به کشت گلخانه‌ای مدنظر رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی فارس باشد.

او افزود: از آنجا که فارس دومین استان کشاورزی و اولین استان باغداری کشور است، اما تنها ۲ و نیم درصد سهم صادرات متعلق به فارس است، ضرورت دارد که رئیس جدید این سازمان؛ توجه به مسئله آبخیز داری و جلوگیری از هدر رفت منابع آب هم در تولید و هم مصرف، توجه به گسترش کشت گیاهان دارویی با توجه به چهار فصل بودن استان و قرار گرفتن در منطقه زاگرس و مدیریت اراضی شیبدار بویژه با قانون جدید در خصوص واگذاری‌ها که نیاز به مدیریت ویژه دار را مدنظر قرار دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس تصریح کرد: مسئولیت پذیری و نگاه جهادی به امر کشاورزی توقعی است که از ریاست جدید جهاد کشاورزی استان داریم.

محبی‌پور با بیان اینکه بخش‌های زیادی از اراضی فارس در معرض فرونشست بویژه در اراضی شیب دار است و اگر به روند ادامه پیدا کند ما را با مشکلاتی مثل رانش زمین می‌کند، تاکید کرد که باید به کشاورزی با نگاه و عمل جدید رفتار کرد.

او همچنین با تاکید کرد بر اینکه محصولات ارگانیک و سلامت محور که نیازمند برنامه ریزی ویژه است، خواستار پیگیری ایجاد پایانه صادرات شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس تاکید کرد: با توجه به ظرفیتی که فرودگاه‌های ما دارند و فاصله اندک که با راه آهن و خلیج فارس داریم، می‌توانیم محصولات را از فارس به بنادر منتقل کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی، ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در ادامه این مراسم گفت: در دولت دکتر رییسی “نمی‌شود و نمی‌توان” دو کلمه ناشایست است و قطعا ما توانیم و انسان به امید زنده است.

حجت‌الاسلام سید محسن قائمی عنوان کرد: باتوجه به پتانسیل استان در حوزه کشاورزی، ظرفیت‌ها و کارکردی که وجود دارد، می‌توانیم استانی نمونه بمانیم و همواره در این حوزه به رشد و توسعه مطلوب دست یابیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار