رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: بخش عمده‌ای از اتوبوس‌های اصفهان فاقد استاندارد‌های زیست محیطی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، خیلی وقت است که هوای اصفهان انباشته از آلاینده هاست.

هر روز صبح با خبر‌هایی همچون شاخص کیفیت هوای اصفهان برای همه گروه‌ها یا گروه‌های حساس ناسالم است، شروع می‌شود.

آلاینده‌ها آنقدر در هوای اصفهان زیاد شده که این شهر در یکی دو سال اخیر همواره به عنوان اولین یا دومین کلانشهر آلوده کشور شناخته شده است.

در آستانه فصل سرما مسئولان مرتب از قانون هوای پاک و اقدامات و تصمیماتشان برای کاهش آلاینده‌ها می‌گویند، اما این روز‌های قرمز و نارنجی است که یکی پس از دیگری به تقویم زیست محیطی استان اضافه می‌شود.

در این بین خودرو‌ها از متهمان اصلی آلایندگی به شمار می‌آیند و باید گفت شبکه حمل و نقل عمومی هم به جای کمک به بهبود تردد و کاهش تردد خودرو‌های شخصی به یکی از منابع آلایندگی هوا تبدیل و حتی موتورسیکلت‌های کاربراتوری همدست اتوبوس‌ها در بستن راه نفس اصفهان شده است.

تردد اتوبوس‌های فرسوده و فاقد استاندارد‌های زیست محیطی

بابک صادقیان رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: با توجه به مطالعات انجام شده در اصفهان اتوبوس‌ها بعد از کامیون‌ها در رتبه دوم تولید ذرات معلق pm۲.۵ (ذرات کوچکتر ۲.۵ میکرون) هستند.

وی گفت: اتوبوس‌های شرکت واحد بخشی از اتوبوس‌های مورد اشاره هستند، ولی با توجه به پیمایش بیشتر در معابر شهری می‌توانند اثر بیشتری در آلودگی شهر داشته باشند.

رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در حال حاضر میانگین سنی اتوبوس‌های شرکت واحد اصفهان بالاتر از سن فرسودگی است و بخش عمده‌ای از اتوبوس‌های اصفهان فاقد استاندارد‌های زیست محیطی است.

صادقیان گفت: به دلیل هزینه‌های سنگین نوسازی و محدودیت‌های تامین و واردات، طی دو سال اخیر شهرداری اصفهان فقط به بازسازی اتوبوس‌ها پرداخته، اما به دلیل نبود امکان فنی نصب فیلتر دوده روی بخش عمده‌ای از اتوبوس‌ها (یورو ۲ و یورو ۳) مشکل ایجاد آلودگی در آن‌ها رفع نشده است.

وی گفت: در خصوص موتورسیکلت‌ها شرایط بدتر است، موتور سیکلت‌ها به خصوص نوع کاربراتوری آن‌ها سبب انتشار آلایند‌های گازی (ترکیبات آلی و منوکسید کربن) می‌شوند.

اتوبوس های فرسوده

اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان نشده

سیدعباس روحانی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: دلیل بالا بودن عمر ناوگان اتوبوسرانی تولید نشدن اتوبوس در کشور است؛ می‌توان گفت کمک‌های دولتی در دولته‌ای یازدهم و دوازدهم تقریبا قطع شد.

وی گفت: البته سهم اتوبوس رانی نسبت به سایر وسایل حمل و نقل شهری و دستگاه‌هایی که وارد می‌شوند بسیار کم و ناچیز است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: در حال حاضر اصفهان ۶۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که ۳۵۰ دستگاه اتوبوس‌های یورو ۴ است.

روحانی گفت: بالاترین استاندارد کشور یورو ۴ است که این اتوبوس‌ها با این استاندارد کمترین آلایندگی را دارند.

وی گفت: در اصفهان اتوبوس‌های زیادی تردد می‌کنند که از حومه و شهر‌های همجوار به مرکز استان می‌آیند و نباید این اتوبوس‌ها را به سازمان ما و اصفهان ربط داد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: ما سعی در استفاده از اتوبوس‌های جدید داریم که این اتوبوس‌ها باید استاندارد یورو ۴، سامانه بدون نقص سوخت رسانی و معاینه فنی داشته باشند.

روحانی گفت: سازمان اتوبوس رانی در همه خیابان‌ها بازرس دارد و از تردد اتوبوس‌ها با نقص فنی جلوگیری می‌کند.

وی در پایان گفت:شهروندان نیز می‌توانند در صورت مشاهده این گونه اتوبوس‌ها باشماره ۱۳۷ تماس بگیرند.

اتوبوس های دودزا

اتوبوس‌ها نباید ۱۰ ساله شوند

ابوالفضل خسروی مدیر مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اصفهان گفت: ۹۰۰ اتوبوس فعال سازمان اتوبوس‌رانی به دلیل استفاده از گازوئیل با گوگرد زیر ۵۰ppm آلودگی بسیار کمی دارند.

وی گفت: متوسط عمر ناوگان اتوبوس اصفهان ۱۰ سال و نیم است. عمر برخی از اتوبوس‌ها به ۱۷ سال هم رسیده و ممکن است که وسایل بالای ۱۰ سال ایجاد کننده آلایندگی باشند.

مدیر مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اصفهان گفت: ما باید تلاش کنیم عمر ناوگان اتوبوسرانی را به زیر ۱۰ سال برسانیم که در این زمینه دولت و شهرداری باید اقدام کنند تا کار به نتیجه برسد.

خسروی گفت: اتوبوس رانی یک پایگاه معاینه فنی سنگین دارد و اتوبوس هارا به صورت مرتب معاینه و برسی می‌کند.

وی گفت: اتوبوس‌های دارای نقص فنی در شهر نمی‌توانند حرکت کنند، ولی اتوبوسی که عمر بالای ۱۰ سال دارد از نظر استاندارد‌های داخلی کیفیت خوبی ندارد و ممکن است ایجاد کننده آلایندگی باشد، بنابراین سازمان روی این دستگاه‌ها نظارت کامل دارد و نمی‌گذارد این خودرو‌ها ها با نقص فنی داخل شهر تردد کنند.

مدیرمرکز پایش و کنترل کیفیت هوای استان اصفهان گفت: وضع نگران کننده در حمل و نقل عمومی و خودرو‌های سنگین، سرویس ادارات، دانشگاه ها، پادگان‌ها و شرکت‌های بزرگ است، روی این دستگاه‌ها کنترل خیلی زیادی نیست، همچنین از گازوئیل با گوگرد بالا استفاده می‌کنند که پلیس باید با آن‌ها برخورد کند.

موتورسیکلت دودزا

آلایندگی موتورسیکلت ۴ برابر خودرو

خسروی گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری و بنزینی نقش عمده‌ای در آلودگی هوا دارند، حدود ۶۰۰ هزار موتور سیکلت در شهر اصفهان تردد میکند که هر موتورسیکلت کاربراتوری ۴ برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

وی گفت: موتور سیکلت‌ها هیچ گونه معاینه فنی ندارند و هیچ نظارتی روی آن‌ها درخصوص ارزیابی وضع آلایندگیشان وجود ندارد؛ بنابراین پلیس باید در این زمینه دقت بیشتری بکند.

اقدامات پلیس برای مقابله با آلودگی هوا
سرهنگ علی مولوی رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان گفت: برخورد با وسایل نقلیه دودزا شامل جریمه نقدی، فک پلاک و نصب پلاک تعمیری بر روی آن و رانندگی با خودروی دودزا در کلانشهر‌ها۵۰ هزار و در سایر شهر‌ها ۴۵ هزار تومان است.

وی گفت: از ابتدای امسال ۱۰ هزار دستگاه خودرو با نقص فنی به تعمیرگاه اعزام و برای ۴۰ هزار دستگاه خودرو دودزا اعمال قانون شده است.

تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در شهر‌های آلوده، ممنوع

سرهنگ محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: برخورد با موتورسیکلت‌های فرسوده که از منابع ایجاد آلودگی هستند در دستور کار جدی پلیس راهور قرار دارد و قطعاً اگر ماموران پلیس این موتورسیکلت‌ها را مشاهده کنند با راکبان آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

وی گفت: براساس آیین نامه تردد انواع موتورسیکلت‌های بنزینی که سامانه سوخت رسانی کاربراتوری دارند در شهر‌های با اولویت آلایندگی، از ابتدای سال ۱۴۰۱ ممنوع است.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان، هزار و ۱۶۳ دستگاه موتورسیکلت به علت تخلفات گوناگون اعمال قانون شدند، بخشی ازاین موتورسیکلت‌ها هم به علت دودزا بودن توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.

خودرو‌ها هرچند تنها متهمان آلودگی هوای اصفهان نیستند و باید خشکی زاینده رود، فعالیت واحد‌های صنعتی آلاینده، وضع اقلیم و برخی موارد دیگر را به فهرست منابع آلایندگی هوا اضافه کرد.

اما به هر حال کاستن از غلظت آلاینده‌ها نیازمند کاهش سهم هر یک از عوامل آن هم با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مربوط است. اینجا در اصفهان برای نفس کشیدن هوا کم است.

گزارش از محمدرضا خراط
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.