محمد مرادی پور سمنگانی کشاورز شهرستان اسدآباد با ارزیابی‌های وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مرتع‌دار نمونه کشور انتخاب شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،سیدامین مشعریان,رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در گفت: محمد مرادی پور سمنگانی کشاورز شهرستان اسدآباد با ارزیابی‌های وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مرتع‌دار نمونه کشور انتخاب شد.

او افزود:این مرتع‌دار نمونه ساکن روستای «شیلاندر» شهرستان اسدآباد حدود ۵۰۰ هکتار از مراتع روستای شیلاندر شهرستان اسدآباد را با کود پاشی و بذر پاشی احیا و اصلاح کرده است.

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: اقدام شایسته این شهروند تحسین برانگیز است و در واقع این مرتع‌دار به عنوان یک همیار واقعی طبیعت باید برای همه مردم و بهره برداران الگو باشد.

مشعریان با بیان اینکه مراتع به عنوان بستر‌های حیات، نقش انکار ناپذیری در اقتصاد و توسعه جوامع دارند، اظهار داشت: عواملی نظیر تغییرات اقلیمی، تغییرات نوع بارش و نزولات آسمانی، افزایش زمان بهره‌برداری و تعدد بهره‌برداران و چرای مفرط دام غیرمجاز در مراتع موجب شده بخش قابل توجهی از مراتع استان همدان در وضعیت ضعیف یا متوسط قرار بگیرند.

او  ادامه داد: وجود مرتع موجب حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن و تأثیر مثبت در تأمین آب‌های زیرزمینی دارد.

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت:همچنین وجود علف‌ها و گیاهان در مراتع باعث کاهش سرعت روان آب حاصل از بارندگی در سطح زمین شده و این حالت دو فایده عمده از جمله جلوگیری از شستشوی خاک و دادن فرصت کافی به آب برای نفوذ در خاک و در نتیجه پرآب شدن قنات‌ها و چشمه‌ها دارد.

مشعریان، ایجاد فضای سبز، تلطیف هوا و تامین علوفه مورد نیاز احشام عشایری و روستایی را از کارکرد‌های مهم مراتع عنوان کرد.

او افزود: مراتع یکی از منابع تغذیه‌ای دام‌ها است چرا که علوفه مورد نیاز دام از مراتع طبیعی و گیاهان علوفه‌ای تامین می‌شود و مراتع باعث حفظ ذخایر ژنتیکی، گیاهی، جانوری و تامین غذا و مامن وحوش و پرندگان است.

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به پیشرو بودن همدان در تهیه و ارائه طرح‌های مرتع‌داری، این اقدام را گامی مثبت در تقویت پوشش گیاهی مراتع تلقی کرد.

مشعریان گفت: هرچند در سال‌های اخیر مرتع‌داران نمونه کشوری نیز از میان مرتعداران و دامداران هم استانی انتخاب شده اند، اما امیدواریم با توجه به وضعیت موجود و شرایط مراتع استان، مسئولان نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند و با تامین اعتبار طرح‌های مرتع‌داری توسعه داده شود.

او بیان کرد: نگاه تک بعدی به مراتع به عنوان بستر تولید علوفه باید تغییر کرده و به پتانسیل‌های مختلف آن‌ها توجه شود که در این راستا این اداره کل دنبال اجرایی کردن طرح‌های چند منظوره و تلفیقی در استان بوده تا علاوه بر حفظ مراتع، بهبود معیشت مردم را نیز به دنبال داشته باشد.

استان همدان ۹۰۵ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی و ملی دارد که از این میزان ۸۲۲ هزار هکتار مرتع، نزدیک به ۶۵ هزار هکتار اراضی بیابانی و مابقی جنگل، اراضی جنگلی و جنگل دست کاشت و ذخیره گاه جنگلی است.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.