معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: تنها ۳۶ درصد از مادران باردار جهرمی تحت واکسیناسیون کرونا قرار گرفته اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید مجید ارجمند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: از فروردین تا آبان ماه ۱۴۰۰، ۷۳ مادر باردار بدون سابقه واکسیناسیون مبتلا به کرونا شدند که ۲۵ مورد از آن‌ها دارای درگیری بالای ریوی بودند.

او افزود: شدت بیماری و درگیری ریوی بالا در تعدادی از مادران منجر به سقط ۳ جنین و عمل سزارین اجباری برای یک مادر شد.

به گفته ارجمند، از ۱۱۵۵ مادر باردار جهرمی که تحت نظر معاونت بهداشتی دانشگاه قرار دارند، تنها ۳۶ درصد از آن‌ها تحت واکسیناسیون کرونا قرار گرفته اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: این باور غلط در جامعه شکل گرفته است که واکسیناسیون عوارض و تاثیر منفی روی جنین خواهد گذاشت. این باور غلط هیچ پشتوانه علمی نداشته و تا کنون اثباتی در خصوص آن صورت نگرفته است. مادران باردار در دوران بارداری سطح ایمنی بدنشان کاهش می‌یابد و در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری کرونا هستند و واکسیناسیون تنها سد دفاعی در برابر این بیماری برای آن‌ها است.

او افزود: زنان باردار می‌بایست حتما واکسینه شوند؛ زیرا خطر بستری شدن در بیمارستان و عوارض کووید۱۹ در آن‌ها بیشتر است و نوزادان آن‌ها در معرض خطر بیشتری برای تولد زودرس قرار دارند.

ارجمند با اشاره به عمل سزارین اجباری برای مادر باردار مبتلا به کرونا در روز‌های اخیر گفت: متاسفانه این مادر دارای درگیری ریوی ۸۰ درصد بود که می‌بایست هر چه سریع‌تر عمل سزارین برای وی انجام می‌شد.

او در ادامه افزود: برای عمل این مادر به جای استفاده از دستگاه بیهوشی اتاق عمل از دستگاه تنفس مصنوعی مخصوص بیماران در آی سی یو استفاده شد و بدون هیچ مشکلی عمل سزارین انجام گرفت و نوزاد به سلامت به دنیا آمد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، واکسیناسیون برای مادران باردار، آن‌ها را از شرایط سخت بیماری کرونا و تاثیر مخرب بیماری بر جنین دور می‌کند.

او با اشاره به نوع جهش یافته جدید بیماری کرونا بنام" اُمیکرون" گفت: این نوع جهش یافته جدید بیماری بسیار خطرناک و قدرت سرایت آن بیشتر از سویه‌های دیگر است. مادران باردار درمعرض بیشتر ابتلای بیماری هستند در نتیجه حتما باید تحت واکسیناسیون کرونا قرار گیرند.

به گفته این مسئول تزریق دوز سوم واکسن کرونا به خصوص در جمعیت‌های خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنی برای حفظ ایمنی جامعه موردنیاز است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار