بخش زیادی از منابع ارزی با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی هدر رفت

کارشناس اقتصادی گفت: بخش بزرگی از منابع ارزی با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی از بین رفت و اهداف تعیین شده برای اجرای این سیاست محقق نشد.

به گزارش   باشگاه خبرنگاران جوان، کاووسی کارشناس حوزه ارز و اقتصاد در برنامه تیتر امشب در خصوص آسیب شناسی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به تدریج از بیشتر کالا‌ها در دولت گذشته شروع شد. ثابت نگه داشتن نرخ ارز تبعات فراوانی بر اقتصاد دارد و کارشناسان مخالف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند.

کاووسی ادامه داد: امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای واقعی وجود ندارد  و این ارز به کمتر کالایی تخصیص داده شده است.

او تصریح کرد: در اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت برای بخشی ایجاد شد و در نهایت منافع آن به مصرف کننده نهایی نرسیده است اما هدف از اجرای این تصمیم در آن زمان  این بود که التهاب بازار را کم کند.

کاووسی افزود: وقتی منابع محدود باشد  و تقاضای زیاد در اقتصاد داشته باشیم این مشکلات به وجود می آید و نشتی هایی در اختصاص ارز و واردات کالاها به وجود می آید.

در ادامه برنامه سعدوندی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: قسمتی از سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ که اعلام شده بود درست بود که حتی یک روز هم اجرا نشد و آن هم تک نرخی شدن ارز بود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: قاچاق معکوس یکی از ضعف های این سیاست بود . برخی واردکننده هایی که ارز ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاده کرده بودند اقدام به بازصادرات کالاها کردند و حتی جوایز صادراتی هم گرفتند.

او ادامه داد: وقتی زیرساخت ها درست نباشد و در شناسایی دهک ها مشکل داشته باشیم این رانت ها ایجاد می شود چون شناسایی درستی از مصرف کننده واقعی نداشتیم.

سعدوندی ادامه داد: در دنیا کشور‌های دیگری هم هستند که ارز چند نرخی داشته باشند، اما آن‌ها هم با مشکلات کشور ما درگیر هستند.کشوری پیشرفته در جهان نظام ارز چند نرخی ندارند.

او افزود:  بخش بزرگی از منابع ارزی با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی از بین رفت و  اهداف تعیین شده  برای اجرای این سیاست محقق نشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی نرخ ارز دولتی را تثبیت می کنید نرخ آزاد در بازار جهش پیدا می کند.  اگر هردو یکی بود الان نرخ حدود ۱۵ هزار تومانی برای دلار داشتیم.

او ادامه داد: انتظارات تورمی همواره با نرخ بازار آزاد افزایش می یابد نه با ارز دولتی. اگر تلاطمات بازار کم شود انتظارات تورمی هم کاهش می یابد.

سعدوندی تصریح کرد: هر وقت اخلال در بازارها ایجاد شود در نهایت بر تولید تاثیر می گذارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کاملا شکست خورده است.  تورم مواد خوراکی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته اند بالاتر از سایر کالاهای بوده است.

او افزود: می خواستند با اجرای این سیاست از اقشار آسیب پذیر حمایت شود اما ارز ۴۲۰۰  تومانی را به بزرگترین واردکننده ها دادند و منافع آن هم نصیب آنها شد.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نه فقط بر ضد تحریم نبوده بلکه در جهت خود تحریمی بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار