وزارت خارجه چین اعلام کرد آمریکا به معاهدات فضایی پایبند نیست و فضانوردان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز ، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد آمریکا معاهدات فضایی را نادیده گرفته است و فضانوردان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (سه شنبه) در کنفرانس خبری گفت: چین از آمریکا می‌خواهد در فضا مسئولانه عمل کند.

پس از آن که چین شکایت کرد مسئولان ایستگاه فضایی اش مجبور شده اند برای جلوگیری از برخورد با ماهواره‌های برنامه استارلینک ایلان ماسک، میلیاردر تسلا، تغییر مسیر بدهد، چینی‌ها دیروز (دوشنبه) در فضای مجازی از جاه طلبی‌هایی فضایی ماسک به شدت انتقاد کرده اند.

طبق سندی که چین در اوایل این ماه به آژانس فضایی سازمان ملل ارائه کرد، ماهواره‌های اینترنتی استارلینک که بخشی از شرکت هوافضای اسپیس‌ایکس ماسک محسوب می‌شود، دو برخورد نزدیک با ایستگاه فضایی چین در یکم ژوئیه و ۲۱ اکتبر داشته‌اند.

با وجود نزدیک به ۳۰۰۰۰ ماهواره و دیگر زباله‌هایی که گمان می‌رود به دور سیاره ما می‌چرخند، دانشمندان از دولت‌ها خواسته‌اند تا داده‌های خود را برای کاهش خطر برخورد‌های فضایی فاجعه‌بار به اشتراک بگذارند.

ژنرال دیوید تامپسون، فرمانده ارشد نیروی فضایی آمریکا نیز پیشتر گفته بود که تهدید‌ها در فضا واقعاً هر روز در حال افزایش و گسترش هستند. این تحول در فعالیت‌ها واقعا برای مدتی طولانی است که دارد رخ می‌دهد. سرعت چین در توسعه فناوری‌های فضایی بسیار بالاست و این خطر وجود دارد که در فضا هم از آمریکا پیشی بگیرد.

اظهارات تامپسون به دنبال هشدار‌های فزآینده مراکز هوا فضای آمریکا درباره پیشرفت‌های چشمگیر فضایی چین مطرح شده است. ماه گذشته چین توانست موشک مافوق صوت (هایپرسونیک) را با موفقیت آزمایش کند که قادر است دور زمین را بچرخد و به هدف اصابت کند.

روسیه نیز یک موشک مافوق صوت را از یک کشتی در قطب شمال با موفقیت پرتاب کرد و موجب نگرانی بیشتر آمریکایی‌ها در زمینه پیشرفت‌های گسترده پکن و مسکو در زمینه سلاح‌های پیشرفته با سرعت مافوق صوت شد.

طبق گزارش ها، دولت بایدن در حال تماس با چین برای ایجاد هنجار‌های بین المللی برای فضای سایبری و مسائل فضایی است، اما پکن به این مذاکرات پاسخی نمی‌دهد. همچنین واشنگتن در حال برنامه ریزی برای رونمایی از سلاح فضایی خود است که ظاهراً می‌تواند یک ماهواره یا فضاپیمای هدف را تخریب یا نابود کند.

رقابت تسلیحاتی در فضا بین آمریکا، روسیه و چین در سال‌های اخیر همواره افزایش یافته است و به گفته مقامات آمریکایی این یک رقابت خطرناک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار