سخنگوی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: امسال ۱۹۹ نفر در استان بر اثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن، مسموم شدند و ۲۲ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عباس عابدی سخنگوی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین آمار فوتی با ۱۰ نفر مربوط به شهرستان اصفهان بوده است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۷۷ نفر به‌دلیل مسمومیت با گاز مو نوکسیدکربن به بیمارستان منتقل یا بصورت سرپایی در محل درمان شده اند.

شهرستان‌های اصفهان، خمینی‌شهر و مبارکه در صدر مسمومیت‌های مونوکسیدکربن

عابدی گفت: از موارد مسمومیت با مونوکسیدکربن در استان، شهرستان‌های اصفهان، خمینی‌شهر و مبارکه به ترتیب با ۳۵، ۱۲ و ۹ درصد، به مراتب بیشترین میزان مسمومیت با این گاز سمی را داشتند.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه شهرستان‌های نجف آباد، فلاورجان و سمیرم هر کدام با ۷ درصد نیز در رده‌های بعدی، بیشترین میزان مسمومیت با این گاز را دارا هستند، گفت: سال گذشته نیز ۵۰۵ مسمومیت با گاز سی او (co) در استان رُخ داد که ۱۶ نفر جان خود را از دست دادند و ۴۸۹ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل یا بصورت سرپایی درمان شدند.

به گفته وی، سال گذشته بیشترین میزان مسمومیت با مونوکسیدکربن به ترتیب با ۲۴۷، ۴۰ و ۳۶ مورد مربوط به شهرستان‌های اصفهان، فلاورجان و لنجان بوده است.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: در سال ۹۸ نیز ۶۰۱ مورد گازگرفتگی با مونوکسیدکربن در استان حادث شد که ۳۰ نفر جان باختند و ۵۷۱ تَن دیگر به بیمارستان منتقل و یا در محل درمان شدند.

وی گفت: در آن سال نیز شهرستان‌های اصفهان، نجف‌آباد و خمینی شهر، بیشترین میزان مسمومیت را به خود اختصاص دادند.

هشدارپزشکی قانونی اصفهان درباره افزایش تلفات گازگرفتگی با مونوکسیدکربن

همچنین با سردتر شدن هوا و نزدیک شدن به فصل زمستان، اداره کل پزشکی قانونی استان در خصوص افزایش آمار تلفات مسمومیت با گازمونوکسیدکربن در این ایام هشدار داد و بر لزوم استفاده درست از سیستم‌های گرمایشی تأکید کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان نیز در ارائه آماری ۸ ماهه از مسمومیت‌های مونوکسیدکربن گفت: بر اساس آمار‌های موجود در هشت ماهه امسال ۲۹ نفر شامل ۲۲ نفر مرد و هفت نفر زن بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۲۰ نفر بود، افزایش یافته است.

علی سلیمانپور گفت: در آبان ماه امسال شاهد افزایش آمار فوتی‌های ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بودیم. آمار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در آبان ماه امسال ۱۱نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۵ نفر فوتی افزایش بیش از دوبرابری داشته است.

وی گفت: با رعایت نکات ایمنی و دقت در نصب و به کارگیری سیستم‌های گرمایشی، از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنند.

هر ساله با شروع فصل سرما در کشور و استفاده از وسایل گرمایشی در منازل، محل کار و خودروها، هر روزه اخبار مختلف گازگرفتگی و مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را می‌شنویم که یا جان هموطنان را می‌گیرد یا آن‌ها را راهی بیمارستان می‌کند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار