تولید ۶۰۰ تن بذر اصلاح شده پنبه خرداد در خراسان جنوبی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تولید ۶۰۰ تن بذر اصلاح شده پنبه رقم خرداد در استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند-  حسینی گفت: تنها بخشی از بذور اصلاح شده مورد نیاز در استان خودمان تولید می‌شود و بخشی از آن مانند سورگوم از مغان، ذرت، هندوانه و سایر بذور از استان‌های دیگر تامین می‌شود.

او گفت: عملکرد تولید هندوانه در هر هکتار با بذر‌های اصلاح شده ۴۰ تن، ۷۰ تن و گندم ۵ تن است که عملکرد بهتری را نسبت به بذر‌های سنتی دارد.

حسینی گفت: یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی جایگزین کردن ارقام اصلاح شده پر بازده و مقاوم با شرایط اقلیمی با بذور سنتی است؛ هر ساله در استان گندم، جو، تریتیکاله و پنبه توسط شرکت‌های تولید کننده بذر تولید و با نظارت سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان توزیع می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی ۴ عامل تولید کننده بذر، جو، تریتیکاله و یک عامل تولید کننده پنبه رقم خرداد داریم که توانسته ۶۰۰ تن پنبه را تولید و علاوه بر تامین نیاز استان به این بذر‌ها را به استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، فارس و گلستان صادر کند.

کشت ۴۰۰ هکتار بذر اصلاح شده جو در استان

حسینی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بذر‌های اصلاح شده کارایی بالاتری در استفاده از نهاده‌ها دارند و می‌تواندعملکرد تولید در مزرعه را افزایش و به تبع آن درآمد بالایی را نصیب کشاورزان کنند.

او گفت: بذر‌های اصلاح شده در مقابل تنش خشکی، شوری و آفات مقاوم‌تر هستند و درصد خساراتی که به مزارع بذر‌های اصلاح شده وارد می‌شود بسیار کمتر از مزارع بذر‌های سنتی است.

حسینی گفت: برای کشت دانه‌های روغنی، نباتات صنعتی و دانه‌های علوفه‌ای از بذر‌های اصلاح شده استفاده می‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در سال زراعی امسال چهارصد و ۱۵ هکتار از اراضی استان به کشت ارقام اصلاح شده جو و ۳۶۱ هکتار به کشت گندم اختصاص یافته است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.