استاندار همدان گفت: ۷۳۰ میلیون دلار انواع کالا‌های تولیدی استان در ۹ ماه نخست امسال از گمرکات به خارج از کشور صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان-علیرضا قاسمی فرزاد در ششمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان  گفت:این میزان صادرات شامل ۱۱۰ قلم کالا در بخش کشاورزی، صنعتی، معدنی و صنایع دستی است که به ۲۹ کشور جهان صادر شده است.

او گفت: یک‌ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات از استان همدان برای امسال هدف‌گذاری شده است و باید برای افزایش میزان صادرات تا پایان سال تلاش کنیم تا هدف مورد نظر محقق شود.

به گفته استاندار همدان تشکل‌های صادراتی ضروری و با اهمیت هستند و باید تقویت شوند همچنین فارغ التحصیلان رشته‌های بازرگانی باید به سمت صادرات هدایت شوند، زیرا تمام تولیدکنندگان نمی‌توانند صادرکننده باشند و این وظیفه شرکت‌های صادراتی است.

شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در استان وجود دارد که در زمینه تبادل و صادرات دانش فنی فعالیت می‌کنند از جمله خوشه‌های صنعتی چرم و فرش در استان همدان که از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی راه اندازی شده‌اند.

او در ادامه گفت: ساماندهی صنایع چرم و فرش به عنوان محصولات بومی موجب رونق تولید و توسعه صادرات استان می‌شود.

۷۰ هزار بافنده فرش در استان همدان، وجود دارند که نشان های تجاری مشهوری از سوی این افراد تولید می‌شوند.

استاندار گفت: صادرات، علاوه بر نقش‌هایی که در حوزه اقتصاد دارد، می‌تواند در حوزه امنیت نیز تأثیرگذار باشد و روابط تجاری و بازرگانی استان، از جمله صادرات به کشور‌های همسایه، خرسند کننده نیست.

به گفته قاسمی فرزاد خیلی از تولید کنندگان ما بهترین مقاصد صادرات را اروپا و آمریکا می‌دانند، در حالی که کشور‌های همسایه می‌تواند با توجه به هزینه‌های که صادرات دارد، مقاصد کم‌هزینه‌بری باشند.

کشمش، فروسیلیس، وازلین صنعتی، سیمان و پی وی سی پزشکی از اقلام مهم صادراتی استان هستند.

او گفت: یکی از دلایلی که کشور‌های خارجی طالب میوه‌های ایرانی هستند سطح کیفی میوه‌ها است و باید جهاد کشاورزی نظارت خود را به طور جدی بر روی کود و سم مورد استفاده کشاورزان و باغداران افزایش دهد.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.