بارندگی های چند روز اخیر در گناباد و خراسان رضوی اثر مساعدی بر روی قنات های این شهرستان گذاشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - کشاورزان گنابادی که طی یکی دو سال اخیر با خشکسالی روبه رو بودند و برای آمدن باران دست به دعا شده بودند دعایشان استجابت شد و باران رحمت الهی در جنوبی‌ترین شهرستان خراسان رضوی شروع به باریدن کرد.

این روز‌ها کشاورزان گناباد خوشحالی خود را نمی‌توانند پنهان کنند چراکه برف هفته گذشته و بارندگی‌های این روز‌ها آن‌ها را به ادامه سال امیدوار کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: بیش از ۲۰ سال است که شهرستان گناباد با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و در این مدت بسیاری از قنوات این شهر با کاهش آبدهی روبه رو شده اند.

نعمت غفوری گفت: بارندگی‌های اخیری که منجر به سیلاب شده در قنوات هوابین کم عمق که در رودخانه‌ها و یا حاشیه رود‌ها واقع شده اند اثر مضاعفی داشته و در بازه زمانی بسیار کوتاهی این اثر بخشی نمایان می‌شود.

قنواتی که بالادست آن‌ها سازه‌های آبخیز احداث و آبگیری شده باشند قنوات پایین دست آن‌ها دارای افزایش دبی چند برابری خواهند شد.

رئیس اداره هواشناسی گناباد گفت: در هفته گذشته برف خوبی در شهرستان داشته ایم بصورتی که در روستای زیرجان بیش از ۴۰ سانتی متر برف بارید.

داریوش شیبانی گفت: برف در بخش کاخک به نسبت خوب بوده و در خود شهر گناباد بارندگی داشته ایم که پس از چند سال خشک سالی این بارندگی‌ها نوید روز‌های امیدوار کننده‌ای دارد.

طی ۲۴ ساعت گذشته در بخش کاخک گناباد (سد کاخک) بیش از ۵۵ میلی متربارندگی داشته ایم و دیگر روستا‌های شهرستان نیز تحت تاثیر همین سامانه بوده اند.

آماده باش شهرداری گناباد

شهردار گناباد گفت: براساس هشدار‌های داده شده در سطح استان و شهر گناباد پیش بینی‌های لازم صورت گرفته و ۵ اکیپ آبگرفتگی در سطح شهر فعال شده اند.

حمید زارع حسینی گفت:با توجه به حجم بارش‌ها در بالا دست شهرگناباد در حال حاضر روان آب در رودخانه‌های فصلی راه افتاده که تحت کنترل است.

تاکنون ۱۰ مورد آبگرفتگی در سطح شهر رفع شده و اکیپ‌ها فعال می‌باشند و در حالت آماده باش قرار داریم. 

موردی از آبگرفتگی منازل گزارش نشده است

رئیس جمعیت هلال احمر گناباد نیز گفت: بر اثر بارندگی اخیر تا این لحظه گزارشی مبنی بر آب گرفتگی منازل اعلام نشده است.

نرگس افرادی گفت: با توجه به هشدار‌های لازم تا آخر وقت امروز در آماده باش کامل هستیم و با توجه به بارندگی طی فردا نیز هماهنگی‌ها و تدابیر لازم اندیشیده شده است.

 در بخش کاخک بیشتر رودخانه‌های فصلی با جریان آب روبه رو هستند و سد کاخک به همراه بند‌های خاکی در حال آبگیری است و در روستا‌های بخش پسکلوت نیز با توجه به شدت بارندگی‌ها در سطح معابر آب جاری شده و تردد را برای مردم سخت کرده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.