مدیرعامل بورس انرژی مطرح کرد؛

افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت برای استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه

نقوی گفت: شرکت ملی نفت باید تامین مالی صنعت نفت را از طریق بازار سرمایه به صورت فرایندی مستمر مورد توجه قرار دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان -  علی نقوی گفت: اگر پالایشگاه‌ها خوراک خود را طبق مکانیزم بورس انرژی خریداری کنند و سپس فرآورده خود را صادر کنند یا به دولت بفروشند، ضمن افزایش شفافیت مالی در میان پالایشگاه‌ها و وزارت نفت، ظرفیت‌های بسیار زیادی برای استفاده از ابزار‌های مالی در اثر این گردش مالی شفاف نیز به وجود می‌آید. هم‌چنین اعمال تخفیف ۲ درصدی، سبب افزایش سودآوری پالایشگاه‌ها و ایجاد انگیزه و جذابیت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح‌های جدید خواهدشد. 


بیشتر بخوانید


 به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران،  یکی از ظرفیت‌هایی که در قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، قانون خروج غیر تورمی و قانون برنامه ششم توسعه  برای پالایشگاه‌ها وجود دارد این است که اگر خوراک خود را از طریق بورس خریداری کنند، وزارت نفت به آنان ۲ درصد تخفیف خواهد داد.

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا ۳۰ آذرماه سال کنونی، یک میلیون و ۱۸۰هزار تن از فراورده‌های عرضه شده توسط شرکت ملی نفت ایران به ارزشی بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معامله شده‌است.

 بورس انرژی میزبان انتشار ۴۵هزار میلیارد تومن اوراق سلف نفتی و میعانات گازی بوده که حدود ۱۹هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن توسط شرکت ملی نفت و ۲۲هزار میلیارد تومان آن توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و مابقی توسط سایر شرکت‌ها منتشر شده است.

به گفته نقوی،  بورس انرژی آماده توسعه همکاری‌ها با شرکت ملی نفت ایران به منظور استفاده از ابزار‌های مختلف مالی همچون سلف موازی، و سایر ابزار‌های تامین مالی است و این آمادگی را دارد در خصوص معاملات سواپ و ترانزیت نیز با مجموعه وزارت نفت همکاری کند.

 با راه‌اندازی این ابزار شرکت‌های تامین سرمایه نیز می‌توانند صندوق‌های کالایی بر روی دارایی پایه‌هایی مانند نفت خام و میعانات گازی راه‌اندازی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری تازه‌ای را در اختیار مردم قرار دهند.

 در صورت بازنگری در برخی شروط تهاتر نفت خام و قراداد‌های نفتی، امکان انتشار اوراق و تامین مالی در این چارجوب‌ها نیز فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
صندوق پالایش قرار بود توزیع ثروت بشه ... ولی دو سال سرمایه مردم گروگان گرفته شده
آخرین اخبار